اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

June 11, 2017
20:50 یکشنبه، 21ام خردادماه 1396
کد خبر: 83570

راه‌اندازی اینترنت WiFi در ارتفاعات اورست

اینترنت به یکی از ابزارهای کاربردی در برقراری ارتباط میان انسانها تبدیل شده است. دسترسی به این راهکار ارتباطی، در مناطق صعبالعبور یا مکانهایی که بهعلت شرایط جوی و اقلیمی، از موقعیت خاصی برخوردارند اهمیت بیشتری پیدا میکند. رشته کوه هیمالیا و محدوده جغرافیایی پیرامون کوه اورست، از جمله همین مناطقی به حساب میآیند که به تازگی از پوشش اینترنتی بهرهمند شدهاند.
 
 
everest free wifi
 
 
قله اورست شاید عجیبترین موقعیت مکانی باشد که در آن دسترسی به اینترنت وای‌فای امکان‌پذیر شده باشد. البته به‌بیان دقیق‌تر باید گفت دسترسی به اینترنت بیسیم، حالا در کوه های نپال، از جمله ارتفاعات اورست فراهم شده است؛ شاید جذاب تر از فراهم شدن پوشش اینترنت WiFi در قله اورست، داستان شرکتی باشد که موفق شده زیرساخت های لازم را برای بهره‌برداری از این قابلیت ارتباطی، در این منطقه جغرافیایی راه اندازی کند. زمانی‌که به این نکته توجه کنیم که دسترسی به قابلیت‌های ارتباطی در این ناحیه سردِ جهان، نقش مرگ و زندگی را ایفا می‌کند، بیش‌از‌پیش به اهمیت حرکت انجام شده پی‌خواهیم برد. در حال حاضر، با پوشش اینترنتی ایجاد شده، بیش از ۱۶۰۰کوهنورد، در حالی که در اورست به کوهپیمایی مشغول هستند از دسترسی به اینترنت برخوردار گشته‌اند.
 
شبکه اینترنتی Everest Link که در این محدوده جغرافیایی راه‌اندازی شده، بیش از ۲۰۰ نقطه اتصال وای فای (Wi-Fi Hot Spots) را در بیش از ۴۰ روستا پیش روی کاربران قرار داده است؛ کمپانی “Everest Link” را یک شرپا (حمل‌کننده‌های بار و راه‌بلدان بومی) به نام Tsering G. Sherpa راه‌اندازی کرده تا بتواند به ۳۴ هزار بومی و ۴۰ هزار گردشگر در سال خدمات اینترنت ارائه کند. اورست لینک از تجهیزات شرکت Cambium Networks استفاده کرد تا شبکه WiFi با پوشش گسترده و بدون تداخل را ایجاد کند.[منبع]
 
 
everest free wifi ptp
 
مدیر اورست لینک می‌گوید تا سال ۲۰۰۰ تنها راه ارتباطی نوشتن نامه و حمل‌ونقل آن با هلیکوپتر بود؛ در همان سال، مادر وی به سرطان مبتلا شد؛ این در حالی بود که در آن زمان هیچ چاره‌ای به جز انتقال هوایی افراد بیمار نبود. علاوه‌بر این، نبود زیرساخت های ارتباطی هم مانع از برقراری ارتباط با مراکز خدماتی و درمانی می‌شد. این موضوع باعث شد تا وی به فکر ایجاد راه ارتباطی نوین در اورست بیفتد، به‌همین سبب شروع به توسعه اینترنت ۱۲۸ کیلوبیت بر ثانیه‌ای کرد اما از سال ۲۰۱۴ به‌صورت حرفه‌ای و ارزان‌قیمت شبکه بزرگی را با استفاده از تجهیزات بی‌سیم cnPilot Enterprise Outdoor Access Point، cambium networks راه‌اندازی کرده است؛ در نهایت، قطعه آخر پازل یعنی بک هال بی سیم PTP 650 هم زیرساختهای لازم را جهت پایداری هرچه بیشتر این شبکه فراهم کرد.
 
 
everest ptp
 
استفاده از هات‌اسپات های cnPilot E500 که از انرژی خورشیدی بهره‌مند می‌شوند در کنار پل ارتباطی PTP 650 که ارتباط نقطه‌به‌نقطه را انجام می‌دهد، کلید توسعه اینترنت ۲۰۰ مگابیتی در ارتفاعات اورست است که تا کمپ ۵۳۲۰ متری کوهنوردان را پوشش می‌دهد هرچند همچنان در قله اصلی در ارتفاع ۸ هزار متری ارتباطات اینترنت بی‌سیم وجود ندارد.
 
کمپانی اورست لینک توانسته است رنج ۸۰ تا ۹۰ کیلومتری در ارتفاعات اورست را تحت پوشش قرار داده و هم‌اینک کودکان بومی از این طریق درس می‌خوانند.
 
نحوه نصب تجهیزات توسط مهندسان نیز داستانی مهیج است چراکه آنها کوهنوردی نمی‌دانستند و سرانجام مجبور شدند با کمک شرپاهای محلی این کار را انجام دهند؛ حال با راه‌اندازی WiFi کم‌هزینه و پرسرعت در این منطقه، بسیاری از کارها سهل و آسان شده است و مردم بومی شروع به یادگیری از راه دور به‌وسیله اینترنت کرده‌اند.
 
 
PTPeverest free wifi
 
درواقع این شرکت پروژه دیگری را به منظور راه اندازی سیستم آموزش از راه دور در برخی مدارس در دستورکار قرار داده است. این پروژه از آنجایی اهمیت دارد که تعداد معلمان محدودی در مدارس دورافتاده هیمالیا فعالیت میکنند. اینترنت پرسرعت می‌تواند به ارتباط بهتر و موثرتر مدارس و هتل های مستقر در این منطقه کمک کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.