اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

June 13, 2017
18:25 سه شنبه، 23ام خردادماه 1396
کد خبر: 83601

جهرمی: تکمیل شبکه ملی اطلاعات در گرو تقویت ارتباطات درون شهری است

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت ایران عقب ماندگی ارتباطات درون شهری و درون استانی به دلیل سرمایه گذاری اندک را مهمترین مشکل در بخش ارتباطات کشور دانست و گفت: رفع این گلوگاه شبکه ملی اطلاعات کشور را تکمیل می کند.
 
36510_orig-2_0.jpg
«محمدجواد آذری جهرمی» امروز(سه شنبه) در گفت و گو با ایرنا افزود: زیرساخت ارتباطات درون شهری و برون شهری از گذشته در اختیار شرکت مخابرات ایران بوده اما به دلایلی سرمایه گذاری لازم برای توسعه این زیرساخت ها انجام نشده و به همین سبب، این بخش به گلوگاهی در ارتباطات کشور تبدیل شده است و اجازه نمی دهد شبکه ملی اطلاعات آنگونه که باید و شاید اثرگذار باشد.
 
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات توضیح داد: اکنون شرکت های اپراتوری تلفن همراه کشور سرمایه گذاری های زیادی برای نسل چهارم تلفن همراه انجام داده اند؛ بدون آنکه فیبر نوری به پای سایت های ایجاد شده توسط آنها رسیده باشد.
 
آذری جهرمی ادامه داد: اکنون کاربران اپراتورها به نسل چهارم تلفن همراه متصل می شوند اما به دلیل نبود فیبر نوری برای انتقال سریع داده ها آن حسی را که باید از نسل چهارم داشته باشند، ندارند که این امر سبب نقص در رضایت کاربران می شود.
به گفته وی، شرکت مخابرات ایران برای برطرف کردن ضعف زیرساخت ارتباطات درون شهری و درون استانی، طرح اتصال خانه ها به فیبر نوری را آغاز کرده است.
 
** دلیل ورود سرمایه گذار خارجی به طرح فیبر نوری
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از سیاست این وزارتخانه برای گسترش رقابت در زمینه خطوط فیبر نوری و در نتیجه، ورود شرکت ایرانیان نت خبر داد و گفت: این شرکت نتوانست بدرستی از عهده اجرای کار برآید بنابراین وزارت ارتباطات مصمم به انتخاب سرمایه گذار خارجی شد.
 
وی بیان داشت: انتخاب سرمایه گذار خارجی در ماه های گذشته این امکان را فراهم می کند که در بازه زمانی یک تا یک سال و نیم آینده رشد قابل توجهی در بخش زیرساخت ارتباط درون شهری و درون استانی به وجود آید.
 
** 40 میلیون مشترک موبایل پهن باند داریم
آذری جهرمی درباره شبکه ملی اطلاعات یادآوری کرد: مرحله های نخست و دوم شبکه ملی اطلاعات و سند الزام های آن که پارسال افتتاح شد، منطبق با برنامه پنجم توسعه بود.
وی ادامه داد: شبکه ملی اطلاعات بر اساس شاخص ها و اعدادی که از سوی وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات عنوان شده موفقیت آمیز بوده است. برای نمونه از 300 هزار مشترک در سال 1392 اکنون به حدود 40 میلیون مشترک موبایل پهن باند رسیده ایم. 
 
آذری جهرمی گفت:در زمینه تلفن ثابت رشد 2برابری و در بخش زیرساخت های ارتباطی کشوری مرتبط با شرکت ارتباطات زیرساخت دستکم رشد 10 تا 15 برابری را در هر بخش تجربه کرده ایم.
به گفته مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت، مرحله سوم شبکه ملی اطلاعات تکمیل حلقه های باقیمانده است که یکی از آنها فراهم سازی زیرساخت ارتباط درون شهری و درون استانی است که با برطرف شدن آن می توان گفت شبکه ملی اطلاعات کامل شده است.
 
رهبر معظم انقلاب شهریورماه 1394 به هنگام انتصاب اعضای جدید شورای عالی فضای مجازی، تسریع در راه اندازی شبکه ملی اطلاعات پس از تصویب طرح آن در شورای عالی و نظارت مستمر و موثر مرکز ملی بر مراحل راه اندازی و بهره برداری از آن را به عنوان یکی از مطالبات اصلی از آنان مطرح کردند.
 
** گاه شمار شبکه ملی اطلاعات
اواخر سال 1384 بحث شبکه ملی اینترنت در کشور مطرح و مهمترین دلیل پیاده سازی این شبکه کاهش وابستگی به شبکه جهانی اینترنت اعلام شد.
اسفند همان سال بر اساس تصمیم هیات دولت مقرر شد، شبکه ملی در یک دوره سه ساله به بهره برداری برسد و طراحی های کلی شبکه نیز انجام شود.
 
سال 1385 نیز قرار شد پروژه اینترنت ملی در مرکز تحقیقات مخابرات ایران اجرا شود.
سال 1386 برنامه های عملیاتی این پروژه اجرا و بهره برداری اینترنت ملی در سال های 1386 تا 1388 در هیات وزیران به تصویب رسید.
 
سال ١٣٨٩ با توجه به الزام های سند چشم انداز ( 1404 ) موضوع شبکه ملی اینترنت با نام جدید شبکه ملی اطلاعات به صورت جدی تر مطرح و کلیات موضوع در ماده 46 برنامه پنجم توسعه گنجانده شد.
هدف از شبکه ملی اطلاعات گسترش خدمات دولت الکترونیک و صنعت فناوری اطلاعات، ارتقای سواد اطلاعاتی و افزایش بهره‎وری در بخش های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی عنوان شده است.
 
** چیستی شبکه ملی اطلاعات
مرحله نخست پیاده سازی شبکه ملی اطلاعات که از مهمترین دستاوردهای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت یازدهم به شمار می آید، از اسفند 84 در دستور کار قرار گرفت و پس از فراز و نشیب های بسیار به عنوان یکی از تکالیف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در برنامه پنجم توسعه کشور تعریف شد.
 
دولت یازدهم وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات نسبت به بازتعریف، طراحی و پیاده سازی این زیرساخت کلیدی کشور پرداخت تا با تکیه بر آن برای اقتصاد مقاومتی در فضای مجازی بسترسازی کند و تسهیل و مدیریت صحیح گردش اطلاعات در کشور، توسعه کسب و کارها، رشد اقتصادی بیشتر و زمینه چینی برای گسترش دولت الکترونیکی را رقم بزند.
 
دی ماه 1392 شورای عالی فضای مجازی با تصویب تعریف و بایسته های شبکه ملی اطلاعات، آن را از قالب برنامه توسعه ای خارج کرد و به صورت سازوکاری دایمی درآورد.
مطابق این مصوبه شبکه ملی اطلاعات به عنوان زیرساخت ارتباطی فضای مجازی کشور، شبکه ای مبتنی بر قرارداد اینترنت به همراه سوییچ ها و مسیریاب ها و مراکز داده است تا درخواست های دسترسی داخلی برای اخذ اطلاعات موجود در مراکز داده، به هیچ روی از خارج کشور مسیریابی نشود و امکان ایجاد شبکه های اینترنت خصوصی و امن داخلی در آن فراهم آید.
 
رییس جمهوری بیستم اردیبهشت 1393 در جلسه شورای عالی فضایی مجازی تاکید کرد، اجرای طرح شبکه ملی اطلاعات و ارایه خدمات و سرویس های مورد نیاز جامعه بر بستر این شبکه موجب استفاده آسان تر مردم از فضای مجازی می شود و مردم می توانند با امنیت خاطر بیشتری از فضای مجازی داخلی استفاده کنند.
 
همچنین با راه اندازی این شبکه برای فعالیت در فضای مجازی نیازی به انتقال اطلاعات و ارتباطات داخلی به خارج از کشور نیست .
«محمود واعظی» وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، دهم مهرماه 95 در آیین رونمایی از پروژه های ارتباطی اپراتور دوم تلفن همراه کشور درباره بهره برداری از مرحله نخست شبکه ملی اطلاعات گفت: بحث راه اندازی این شبکه سالها پیش مطرح شد، اما سرانجام در دولت یازدهم عملیاتی شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.