اپراتورها

تلفن همراه

June 20, 2017
18:32 سه شنبه، 30ام خردادماه 1396
کد خبر: 83693

تغییری در سبد درآمدی اپراتورها

گذری به صنعت مخابرات نشان می‌دهد که قبلا صوت و پیامک مهمترین منابع درآمدی اپراتورها بودند و متوسط درآمد هر کاربر (ARPU) اساسا به این دو عامل بستگی داشت. با حضور دیتا‌ی موبایل در پرتفوی خدمات اپراتورهای موبایل به‌تدریج سهم صوت و به‌خصوص پیامک رو به کاهش گذاشته است. شکل‌گیری شبکه‌های اجتماعی موبایلی چون وایبر، تلگرام و…بر این اتفاق تاثیری قاطع داشته است.
 
یک پیش‌بینی بین‌المللی (موسسه گارتنر) نشان می‌دهد که درآمد سالانه سرویس پیام کوتاه (SMS) تا سال 2018 در حدود 23میلیارد دلار کاهش خواهد یافت، به گونه‌ای که این درآمد از 120میلیارد دلار در سال 2013 به 7/ 96میلیارد دلار در سال 2018 خواهد رسید. در سال 1394، حدود 1/ 74 درصد از درآمد 20 هزار میلیارد تومانی تلکام به صوت و پیامک متعلق بود و فقط 6/ 4 درصد آن به دیتا مربوط می‌شد. پیش بینی داخلی آن است که در سال 1399 بالغ بر 1/ 35 درصد از درآمد 67 هزار میلیارد تومانی تلکام به صوت و پیامک و 6/ 29 درصد آن به دیتا مربوط شود. این رخداد حکایت از نصف شدن تقریبی سهم صوت و پیامک و 6 ‌برابر شدن تقریبی سهم دیتا در سبد درآمدی اپراتورها دارد.
 
واضح است که سهم دیتا به‌عنوان رکنی مهم در ARPU برای اپراتورها روز به روز اهمیتی بیشتر می‌یابد.کوشش اپراتورها برای توسعه زیرساخت‌های تسهیل‌گر انتقال داده بیش از پیش مرزهای CT و IT را به‌هم نزدیک کرده است. اکنون یکی از مهمترین دغدغه‌های ذهنی مدیران اپراتورهای تراز اول جهانی این است که چگونه می‌توان از فرصت‌های حاصل از نزدیکی CT و IT استفاده کرد. توجه صرف به CT (با توجه به سهم روز افزون IT از بخش ICT) می‌تواند اپراتورها را به شدت در مقابل برخی از روندهای آتی آسیب‌پذیر سازد.
 
به‌عنوان نمونه اپراتورهایی که با ذهنیت صرفا CT پایه فعالیت می‌کنند به دیتا به‌عنوان بخش لاینفکی از منبع درآمدیشان می‌نگرند، بخشی که روز به روز در پی افزایش آن هستند، به راستی که اگر روزی دسترسی به اینترنت رایگان شود (مثل راه‌اندازی Skynet) چه اتفاقی در انتظار این اپراتورهاست (با توجه به گسترش خیره‌کننده شبکه‌های اجتماعی موبایلی در زمان فعلی). اما اپراتورهایی که به IT هم توجه دارند بی‌تردید سهم و نقش آن را در خدمات خود پررنگ‌تر می‌سازند.
 
این اپراتورها به‌جای اینکه فقط به ارائه دیتا به‌عنوان منبعی از درآمد بنگرند به توسعه خدمات IP پایه به‌عنوان هدفی بسیار مهم هم توجه می‌کنند.  دقیقا همین اپراتورها هستند که با اقدامات هوشمندانه می‌توانند نوعی از یکپارچگی عمودی و حتی همکاری را در زنجیره ICT رقم بزنند. به‌عنوان مثال اقدام اخیر ورایزون در خرید و ادغام AOL و Yahoo به منظور توسعه 50برند رسانه‌ای (یعنی تملک مالک محتوا توسط مالک شبکه).
 
همچنین، همکاری جدید اپراتور Reliance jio هند (مالک شبکه) با گوگل (مالک پلت‌فرم Android) که همه نشان از این دارند که این اپراتورها به‌دنبال افزایش توان خود و گسترش سهم خدمات IP پایه در پرتفوی خدماتی‌شان هستند (خدماتی همچون VoLTE و ViLTE). لازم به توضیح نیست که حتی با راه‌اندازی پروژه‌هایی نظیر Skynet و غیره دقیقا همین اپراتورها هستند که زنده‌ می‌مانند و به ارزش آفرینی خود ادامه می‌دهند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.