اپراتورها

تلفن همراه

June 21, 2017
18:54 چهارشنبه، 31ام خردادماه 1396
کد خبر: 83707

هزینه مکالمه صوتی با واتساپ دقیقا چقدر است!؟ آیا برای ایرانی‌ها به صرفه است!؟

از مهمترین ویژگی‌هایی که تاکنون باعث خرید و توجه به تلفن‌های همراه می‌شده، مکالمه تلفنی بوده و هست. این روزها تمامی روند‌ها و فعالیت‌ها رنگ و بوی اینترنتی به خود گرفته اند. از پیام رسانی با ابزار‌هایی مثل تلگرام گرفته تا بانکداری با اپ‌ها و …. چندی پیش در خبر‌ها داشتیم که امکان مکالمه صوتی به پیام رسان تلگرام فعال شده است، متاسفانه این امکان با توجه به شرایط خاصی که داشت بلافاصله توسط سیستم‌های پیش فرض داخلی فیلتر شده و از دسترس خارج شد!
 
ابزارهای در دسترس برای مکالمه صوتی
 
اگر برایتان جالب باشد که بدانید با کدام یک از ابزار‌های کنونی می‌توانید به صورت آنلاین مکالمه صوتی داشته باشید باید بگوییم در دسترس‌ترین و همه گیر‌ترین گزینه‌ای که خواهید یافت اپ واتساپ است. (متاسفانه اپ‌های دیگر مثل وایبر به هر دلیلی در ایران قابل دسترس نیستند و یا با اقبال خوبی از سوی کاربران مواجه نشده اند.)
 
خوشبختانه واتساپ که موضوع این مطلب است به صورت رایگان امکان گفتگو را در اختیار کاربران قرار می‌دهد، اما این رایگان بودن وقتی که شما از اینترنت همراه استفاده می‌کنید رنگ باخته و باید بابت هر لحظه مکالمه هزینه‌ای بابت اینترنت پرداخت کنید(درهنگام استفاده از اینترنت وایرلس تخمین میزان استفاده کار دشواری بوده و بسته به شرکت تامین کننده متفاوت است). در ادامه به بررسی مقدار و شرایط این مبلغ در ازای استفاده از تماس صوتی واتساپ خواهیم پرداخت.
 
هزینه مکالمه صوتی با واتساپ
 
ما برای دستیابی به گزینه متوسط و قابل استناد تماس‌های صوتی را از دو دستگاه تلفن همراه برقرار کردیم و برای بررسی میزان مصرف دیتا از اپ Data Monitor کمک گرفتیم.
 
برای تست کردن در شبکه‌ای که برای هر دو طرف تماس به صورت LTE یا همان ۴G بود مکالمه با کیفیتی برقرار شد اپ Data Monitor حجم داده مورد استفاده را در بازه  ۸۰۰ KB تا ۱٫۳ MB تخمین زده و میانگین ۹۶۰ KB برای هر دقیقه را تایید می‌کند! بررسی سیستم مانیتورینگ خود اندروید برای پهنای باند مورد استفاده عدد ۶۰۰ KB برای هر دقیقه بود.
 
برای محاسبه میزان مبلغی که در هریک از شبکه‌های همراه اول و ایرانسل به وبسایت‌های آنان مراجعه کردیم و در ادامه نرخ تعرفه اینترنت آزاد (منظور بدون فعالسازی هر گونه طرح است.) را با هم می‌بینیم:
 
 
 
همانطور که در بالا اشاره شد به ازای مبالغ بالا و مصرف داده ۸۰۰ KB در دقیقه، استفاده از اینترنت همراه برای مکالمه صوتی چندان عاقلانه به نظر نمی‌رسد!
 
۸۰۰کیلوبایبت * ۰٫۴ریال = ۳۲۰ ریال در دقیقه
 
توجه داشته باشید که: نرخ مکالمه صوتی در همراه اول دائمی ۵۷۰ ریال و در ایرانسل دائمی ۴۹۰ ریال (اعداد متصور ما مبالغ داخل شبکه می‌باشد!). نرخ مکالمه در خطور همراه اول اعتباری ۶۷۰ ریال و ایرانسل اعتباری ۶۶۹ ریال می‌باشد. که با توجه به نرخ استفاده داده در تماس‌های صوتی هزینه مکالمه صوتی با واتساپ تا ۵۰ درصد می‌تواند کاهش هزینه را دربر داشته باشد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.