اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

July 7, 2017
16:29 جمعه، 16ام تیرماه 1396
کد خبر: 83861

4G با گسترش خود چه تاثیری روی اقتصاد دارد؟

اینترنت فراگیر نسبت به سه یا چهار سال گذشته، مهم‌ترین عامل در شکل‌گیری استارتاپ‌های ایرانی است که اکنون میزان فروش آنها از ۴هزار میلیارد تومان گذشته است.
 
ورود 4G به ایران به صورت عمومی در سال ۲۰۱۴ انجام شد. طبق آخرین اخبار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، تعداد کاربران اینترنت پرسرعت ثابت و سیار کشور تا پایان مهر سال گذشته ۳۶ میلیون و ۸۵۶هزار و ۵۷۰ نفر است. ۷۴ درصد از کل کاربران از اینترنت گوشی خود برای دسترسی به اینترنت استفاده می‌کنند و تنها ۸.۴ درصد از کاربران اینترنت همراه خدمات نسل چهارم استفاده می‌کنند. از زمان راه‌اندازی نسل چهارم اینترنت همراه نزدیک به سه سال می‌گذرد، با این حال  اپراتورهای ایرانی توانستند از یک سال و نیم گذشته آن را اجرایی کرده و خدمات دهند. در برخی کشورها اینترنت نسل ۵ به شکل آزمایشی در حال اجراست؛ با این حال هنوز استانداردهای آن نهایی نشده است. انتظار می‌رود در طی ۵ سال آینده بازار همچنان در تصاحب 4G باشد.
 
نسل چهارم چه تفاوت‌هایی با نسل قبل خود دارد؟
 
چهارمین نسل تکنولوژی‌های مخابراتی برای ارسال و دریافت اطلاعات از لحاظ ساختار تفاوت چندانی با نسل قبل از خود ندارد؛ اما از نظر افزایش در سرعت، حجم داده تبادلی و توان ارائه خدمات به کاربر با نسل قبل خود متفاوت است. هر دکل 3G در هر لحظه تنها امکان خدمت‌رسانی به ۶۰ الی ۱۰۰ کاربر را دارد، در حالی که این تعداد برای هر دکل 4GLTE بین ۳۰۰ الی ۴۰۰ کاربر است.
 
ما در چه رتبه‌ای هستیم؟
 
آمار شرکت OPENSIGNAl در زمینه‌ی تحلیل وضعیت ارتباطی با بررسی ۱۷ میلیارد داده نشان می‌دهد کره‌جنوبی در میزان پوشش آنتن‌های 4G با کسب ضریب نفوذ ۹۵.۷ درصد در مقام اول رده‌بندی و سنگاپور با در اختیار داشتن سریع‌ترین شبکه LTE با میانگین سرعت ۴۵.۸۶Mbps در جایگاه بعدی قرار دارد. (میانگین سرعت اینترنت نسل چهارم در دنیا ۱۷.۴Mbps است). در این رده بندی ایران مقام هفتاد و یکم را از نظر سرعت دسترسی به اینترنت نسل چهارم دارد.
 
قابلیت‌های اینترنت نسل چهارم یا 4G چیست؟
 
با استفاده از این تکنولوژی امکان دریافت و مشاهده فایل‌های ویدئویی باکیفیت HD، بازی به ‌صورت آنلاین و بدون تاخیر زمانی، استفاده همزمان برای چند کاربر بدون کاهش کیفیت خدمات، استفاده از اپلیکیشن و محصولات و خدمات مبتنی بر اینترنت با سهولت و کیفیت فوق‌العاده وجود دارد.
 
سرمایه‎‌گذاری در حوزه‌ی نسل چهارم اینترنت
 
به گفته معاون وزیر ارتباطات، درآمد بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات از ۲۰ هزار میلیارد تومان به ۲۵ هزار میلیارد تومان افزایش یافته است. بیش از صد هزار اپلیکیشن اندرویدی در کشور تولید و ۲۲ هزار گروه توسعه‌دهنده اپلیکیشن و صد هزار شغل در این بخش ایجاد شده است.
 
بسیاری از کابران برای استفاده از اینترنت، موبایل را جایگزین لپ‌تاپ و کامپیوترهای شخصی کرده‌اند و بسیاری از میانسالان به واسطه‌ی سهولت استفاده از اینترنت همراه به کاربران اینترنت پیوسته‌اند.  همزمان با راه‌اندازی نسل ۴.۵ اینترنت همراه تعداد کاربران در فروردین امسال ۲.۹ برابر مدت مشابه در سال گذشته شده‌است.  رشد فزاینده مصرف اینترنت از اوایل سال 92 آغاز شده و از آن زمان تاکنون به دلیل رونمایی از اپلیکیشن‌های جدید، توسعه تعداد کسب و کارهای خدماتی بر بستر اینترنت همراه و… مصرف دیتا حدود ۴۲۶ درصد رشد کرده است.  این افزایش تقاضا می‌تواند به سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در حوزه ICT این اطمینان خاطر را بدهد که سرمایه‌گذاری در این حوزه توجیه‌پذیر است. این سرمایه‌گذاران می‌توانند در راستای توسعه زیرساخت‌های اینترنتی درصدد راه‌اندازی مرکز داده‌ها و رایانش ابری برآیند .
 
محسوس‌ترین آثار اقتصادی راه‌اندازی نسل‌های جدید اینترنت همراه در تقویت تجارت الکترونیک قابل مشاهده خواهد بود. این تکنولوژی فرصتی برای کارآفرینان و استارتاپ‌های این حوزه فراهم می‌کند تا به موارد مثبتی مانند ایجاد شغل و درآمدزایی در این حوزه برسند.
 
معاون وزیر ارتباطات اعلام کرده است، در یک سال اخیر هزار و ۲۷۷ استارتاپ در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات ایجاد شده و از این طریق ۲ هزار و ۵۰۰ واحد کسب و کار مرتبط با این فعالیت شکل گرفت.
 
۴ استارتاپ ایرانی در این زمینه که در سه یا چهارسال گذشته وجود نداشتند، در حال حاضر فروشی بیش از ۴هزار میلیارد تومان دارند. بی شک مهم‌ترین عامل شکل‌گیری و توسعه این استارتاپ‌ها فراگیر شدن اینترنت در بین کاربران بوده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.