اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

July 11, 2017
16:53 سه شنبه، 20ام تیرماه 1396
کد خبر: 83938

واعظی مطرح کرد: یک گام به سوی دموکراسی با سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات/ ضرورت ورود 400 دستگاه به این سامانه

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دسترسی آزاد به اطلاعات در مراسم رونمایی از سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات، گفت : این حرکت گام جدی به سمت دمکراسی است و در این حوزه هم دولت، هم مردم که استفاده کننده از اطلاعات هستند؛ باید به وظیفه خود آشنا باشند.
 
محمود واعظی در حاشیه رونمایی از سامانه انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات،در جمع خبرنگاران با اشاره به تاکیدات مقام معظم رهبری در راستای تولید محتوای فاخر در شبکه ملی اطلاعات، گفت: در چند روز گذشته بعد از رونمایی از شبکه علمی کشور، این دومین سامانه ای است که در بستر شبکه ملی اطلاعات به بهره برداری می رسد و با راه اندازی این سامانه ها، تبادل ترافیک داخل و تولید محتوای بومی در شبکه ملی اطلاعات افزایش می یابد.
 
وی با تاکید به اینکه نگاه ما به کارکرد این سامانه نگاهی ملی است، افزود: این سامانه می تواند رابطه بین حاکمیت و مردم را تنظیم کند و با ایجاد شفافیت بالا، از تبعیض و فساد جلوگیری می کند و کسانی که تا دیروز به نوعی به اطلاعات دسترسی داشته اند و از رانت اطلاعات استفاده می کردند؛ امروز دیگرازین اطلاعات متعلق به همه مردم ایران است و دولت فقط امانتدار این اطلاعات است.
 
واعظی در پاسخ به سوالی درباره ارایه اطلاعات نادرست در این سامانه نیز گفت: این سامانه یک سامانه رسمی است و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز متولی این کار است و در این سامانه درخواست کننده و دستگاه های مربوطه که اطلاعات ارایه می کنند مشخص است و این اطلاعات نمی تواند ابهامی داشته باشد و لذا روشن است.
 
وی دسترسی آزاد به اطلاعات را از آرزوهایی  بسیاری از  افراد در داخل کشور عنوان کرد و تاکید داشت: این حرکت گام جدی به سمت دمکراسی است و در این حوزه هم دولت، هم مردم که استفاده کننده از اطلاعات هستند؛ باید به وظیفه خود آشنا باشند تا استفاده از این اطلاعات بهتر شود و رضایت مردم را در پی داشته باشد.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پاسخ به سوال دیگری درباره تاخیر در جواب به درخواست های مردم در این سامانه نیز گفت: به دلیل اینکه راه اندازی این سامانه کار جدیدی در کشور است و در وزارتخانه های مختلف مانند وزارت ارتباطات سازمان ها و شرکت های مختلفی فعالیت می کنند، ایجادساز وکار برای هماهنگی و پاسخگویی به سوالات مردم در این دستگاه ها زمانبر است؛ اما هدف دولت پاسخگویی دستگاه ها به مردم است و دوره آزمایشی 45 روزه برای این سامانه نیز، در جهت مشخص شدن ضعف های این سامانه بوده است.
 
واعظی در پایان این گفتگو با اشاره به اینکه  باید حدود 400 دستگاه اطلاعات خود را در این سامانه ارایه کنند، تصریح کرد: تاکنون 37 دستگاه اطلاعات خود را در این سامانه ارایه کرده اند و اگر رسانه ها به جای اینکه از بیش از 350 دستگاه سوال کنند که چرا در این سامانه عضویت ندارند، از این 37 دستگاه به دلیل تاخیر انتقاد کنند، درست نیست و البته در فرآیند گام به گام این سامانه، ضعف ها برطرف می شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.