اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

July 11, 2017
18:56 سه شنبه، 20ام تیرماه 1396
کد خبر: 83950

وزیر ارتباطات اعلام کرد: ترافیک همه سایت ها روی سرورهای داخلی دو هفته دیگر نیم بها می شود

نخستین رویداد تجاری صنعت بازی های رایانه ای ایران Tehran Game Convention روز پنجشنبه و جمعه با حضور بیش از 2 هزار نفر از فعالان داخلی و بین المللی این صنعت، برگزار شد.
 
در این رویداد 40 فعال خارجی صنعت بازی های رایانه ای از کشورهای فرانسه، استرالیا، سوئد، امریکا، کانادا، روسیه، آلمان، اسپانیا، پرتغال، انگلستان، لهستان، صربستان، ژاپن، ترکیه و امارات و 20 نفر از بازی سازان ایرانی، به سخنرانی برای بازی سازان ایرانی پرداختند.
 
علاوه بر این سخنرانی ها، 5 کلاس تخصصی یک روزه نیز برگزار شد و طی آن، مدرسان بین المللی به صورت فشرده، به تدریس موضوعات مختلف در حوزه بازی سازی برای علاقه مندان پرداختند.
 
در بخش تجاری نمایشگاه نیز 126 شرکت و بازی ساز مستقل ایرانی و خارجی از کشورهای کانادا، اتریش، روسیه، فرانسه، ژاپن، استونی، پرتغال، آلمان، لهستان، هلند، فنلاند، قبرس، اردن، ترکیه، چین و مالزی حضور یافتند. به گفته حسن کریمی مدیرعامل بنیاد بازی های رایانه ای، 99 درصد شرکت های خارجی حاضر در این رویداد ناشر و خریدار بازی بوده و بازی های خوب ایرانی را برای عرضه در بازارهای بین المللی انتخاب کردند.
 
نمایشگاه TGC با همکاری بنیاد ملی بازی های رایانه ای و شرکت گیم کانکشن فرانسه (برگزارکننده بزرگ ترین نمایشگاه های B2B صنعت بازی های رایانه ای در اروپا، امریکا و چین) برپا شد و حضور 2  هزار فعال ایرانی و خارجی بازی های ویدیویی در نمایشگاه، این رویداد را بالاتر از نمایشگاه Gist ترکیه و نمایشگاه بازی دوبی، به بزرگ ترین گردهمایی تجاری بازی سازان در منطقه بدل کرد.
 
 لغو محدودیت ارایه وام وجوه اداره شده به بازی سازان 
محمود واعظی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات صبح دیروز همراه با همسرش پروین داداندیش (مشاور وزیر ارشاد) به بازدید از TGC پرداخت و البته وعده بزرگ نیم بها شدن ترافیک سایت های ایرانی تا دو سه هفته آینده را اعلام کرد.
 
واعظی پس از بازدید از نمایشگاه گفت:  نمایشگاه TGC مزیت های زیادی برای صنعت بازی سازی کشورمان دارد. از جمله این که در کنار نمایشگاه تجاری رویداد، بیش از 60 کنفرانس و کلاس علمی نیز برگزار می شود.
 
وی افزود: ما در وزارت ارتباطات وظیفه خود می دانیم به حمایت های فنی و مالی از بازی سازان کشورمان بپردازیم. در این راه در 8 ماه گذشته حدود 5 میلیارد تومان وام کم بهره وجوه اداره شده به شرکت هایی که بنیاد ملی بازی های رایانه ای معرفی کرده، پرداخت شده است. امروز هم به غرفه داران و بازی سازان قول دادم محدودیت ها در تخصیص این وام برداشته شود و به هر پرونده ای که بنیاد ملی بازی ها تایید کند، وام پرداخت کنیم.
 
وی افزود: در حوزه فنی باید به حمایت از بازی سازان پرداخت. در این راه با دانشگاه ها و مراکز پژوهشی مذاکره کرده ایم تا امکاناتی از جمله آزمایشگاه بازی های رایانه ای را در اختیار بازی سازان قرار دهند. همچنین در بخش آموزشی نیز در دانشکده پست و مخابرات با همکاری بنیاد ملی بازی های رایانه ای دوره هایی برگزار شده است.
 
وزیر ارتباطات در خصوص بازی کلش آو کلنز گفت: شما دیدید که بلافاصله پس از فیلتر این بازی، وزارت ارتباطات وارد عمل شد تا مشکل آن رفع شود. ما نمی خواهیم محدودیتی برای مردم در این حوزه ایجاد کنیم و آنها به سراغ فیلترشکن بروند. اما در مقابل امکاناتی به وجود آورده ایم تا در شبکه ملی اطلاعات، وقتی بازی ایرانی در سرور ایرانی عرضه شود، مردم کشور بتوانند با سرعت و کیفیت بالا و قیمت پایین از این بازی استفاده کنند.
 
واعظی گفت: اکنون تعرفه ترافیک بیش از 500 سایت ایرانی که سرورشان در داخل کشور است، نیم بها شده و تا دو هفته دیگر این موضوع شامل تمام سایت های ایرانی می شود. بدین ترتیب مردم برای استفاده از بازی های ایرانی آنلاین نیز تعرفه ترافیک نیم بها پرداخت خواهند کرد.
 
 پیگیری اخذ عوارض از بازی های خارجی در هیات دولت
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز روز گذشته همراه با محسن حاجی میرزایی دبیر هیات دولت از نخستین نمایشگاه TGC بازدید کرد.
 
وزیر ارشاد در جریان بازدید از این نمایشگاه گفت: بازی های رایانه ای در کشور هنوز ناشناخته است و باید آن را بیش از پیش به جامعه معرفی کنیم. بازی های رایانه ای هم جنبه اقتصادی دارد به این معنا که سبب اشتغال و تولید و گردش مالی می شود و هم بار فرهنگی دارد چرا که فرهنگ و معرفت و اخلاق را به خانواده ها معرفی می کند.
 
وی ادامه داد: در همین نمایشگاه شاهد مجموعه هایی بودم که بازی هایی با موضوع دفاع مقدس و مدافعان حرم تولید کرده اند و حتما باید از بازی سازان کشور حمایت شود.
وزیر ارشاد درباره نحوه حمایت از بازی های رایانه ای گفت: مهم ترین نیاز بازی سازان کشور حمایت های مالی است و ما در وزارت ارشاد هم به صورت مستقیم و هم از طریق بانک ها به حمایت از آنها خواهیم پرداخت.
 
صالحی امیری با بیان این که 10 تا 15 درصد بازار داخلی در اختیار بازی های ایرانی است گفت: همکاران ما در بنیاد ملی بازی های رایانه ای در حال تدوین برنامه ای هستند تا ظرف 5 سال آینده، نیمی از بازار داخلی را در  اختیار بگیریم.
 
وی بر لزوم ایجاد بستری برای ایجاد رقابت میان بازی سازان داخلی و خارجی تاکید کرد و گفت: یکی از اهداف نمایشگاه TGC نیز ایجاد همین فضای رقابتی است و خوشحالیم بازی سازان ایرانی از بازارهای بین المللی درآمد داشته اند. برای مثال یکی از بازی های ایرانی سال گذشته 150 هزار دلار فروش در بازارهای بین المللی داشته است.
 
وزیر ارشاد تصویب قانون مالکیت معنوی را برای توسعه بازی های ایرانی و ورود به بازارهای خارجی ضروری دانست و گفت: برای تصویب لایجه مالکیت معنوی با کمیسیون قضایی مجلس جلسه داشته ام و رییس کمیسیون نیز قول داده است این لایه در اولویت دستور کار مجلس قرار گیرد. ما امیدواریم قانون مالکیت معنوی تا پایان سال تصویب شود.
 
صالحی امیری درباره اخذ عوارض از بازی های خارجی نیز گفت: بنیاد ملی بازی های رایانه ای پیش نویسی در این خصوص تهیه کرده و این پیش نویس در شورای برنامه ریزی وزارت خانه مطرح شده است. این موضوع به زودی به دولت پیشنهاد می شود تا مباحث مربوط به صنعت بازی های ویدئویی از جمله اخذ عوارض از بازی های خارجی در صورت تصویب هیات دولت، عملیاتی شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.