باندپهن

باندپهن ثابت

باندپهن سیار

July 16, 2017
18:12 یکشنبه، 25ام تیرماه 1396
کد خبر: 84018

پهن‌باند موبایل در اختیار ۴۰ میلیون ایرانی

مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت با اشاره به افزایش ظرفیت پهنای باند شبکه انتقال کشور به ۱۲ هزار گیگابیت بر ثانیه و ظرفیت پهنای باند داخلی به ۷۰۰۰ گیگابیت، از دسترسی ۱۰ میلیون نفر به پهن‌باند ثابت و ۴۰ میلیون نفر به پهن‌باند موبایل خبر داد.
 
محمدجواد آذری جهرمی در نشستی با حضور فراکسیون شفاف‌سازی و سالم‌سازی اقتصاد و انضباط مالی مجلس شورای اسلامی، آخرین وضعیت عملکرد این شرکت را در طول چهار سال دولت یازدهم تشریح کرد.
 
وی با اشاره به افزایش چندبرابری شاخص‌های توسعه زیرساخت‌های ارتباطی کشور و ظرفیت‌های دسترسی مردم به ابزارهای ارتباطی، اظهار کرد: سیر رشد تحولات در چهار سال اخیر، فرآیندی غیرقابل‌باور داشت اما با وجود این با جایگاه مطلوب در منطقه و دنیا از حیث فناوری اطلاعات و ارتباطات فاصله داریم. ارزش بازار فناوری اطلاعات کشور حدود ۳۶ هزار میلیارد تومان برآورد می‌شود که ۹۲ درصد آن را سایر بخش های اکوسیستم ارتباطاتی تشکیل می‌دهد و ۸ درصد این بازار متعلق به زیرساخت است.
 
مدیرعامل زیرساخت، هسته مرکزی زیرساخت ارتباطی کشور را شبکه ملی اطلاعات دانست و افزود: طی سه سال گذشته مبلغ دو هزار میلیارد تومان در این بخش سرمایه‌گذاری شد و کاهش نرخ دسترسی به محتوای بومی، کاهش تعرفه پهنای باند، تضمین کیفیت خدمات و نیز پایش شاخص‌های کیفی از جمله ثمرات اقدامات صورت گرفته در این بخش است. شبکه ملی اطلاعات تسهیل‌کننده دسترسی مردم به شبکه و پلتفرم دولت برای دریافت خدمات است اما از آنجایی که سازمان‌ها برای اتصال به شبکه ملی طفره می‌روند مکانیزم و ساختار نهایی اتصال به شبکه دولت اجرایی نشده است.
 
۴۰ میلیون نفر به پهن‌باند موبایل دسترسی دارند
 
جهرمی با اشاره به افزایش مشترکان شبکه پهن‌باند ثابت و موبایل بیان کرد: در ابتدای دولت یازدهم حدود چهار میلیون مشترک به شبکه پهن‌باند ثابت از طریق ADSL و ۳۰۰ هزار مشترک به شبکه پهن‌باند موبایل آن هم تنها در تهران و کرج دسترسی داشتند اما هم‌اکنون شمار مشترکان پهن‌باند ثابت به ۱۰ میلیون نفر و پهن‌باند موبایل به ۴۰ میلیون رسیده است.
 
وی ادامه داد: میزان سرانه دسترسی کاربران ایرانی به اینترنت در ابتدای دولت یازدهم یک کیلوبیت بر ثانیه بود که هم اکنون این پارامتر به ۳۵ کیلوبیت بر ثانیه رسیده است. همچنین در ابتدای دولت خدمات شبکه دیتا در ۶۴ شهر برقرار بود و هم اکنون این خدمات در ۱۱۰ شهر فراهم است.
 
مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت با تاکید بر افزایش ظرفیت پهنای باند شبکه انتقال کشور گفت: در ابتدای دولت ظرفیت پهنای باند شبکه انتقال کشور ۱۱۱۶ گیگابیت بر ثانیه بود که امروز به ۱۲ هزار گیگابیت بر ثانیه رسیده است. همچنین ظرفیت پهنای باند اینترنت بین‌الملل در ابتدای دولت ۸۰ گیگابیت بر ثانیه بود که هم اکنون یک هزار گیگابیت بر ثانیه برآورد می‌شود. ظرفیت پهنای باند داخلی نیز با بیش از ۱۰۰۰ درصد رشد از ۶۲۵ گیگابیت بر ثانیه به هفت هزار گیگابیت بر ثانیه رسیده است.
 
جهرمی با بیان اینکه در ابتدای دولت یازدهم، شاهد وضعیت غیرقابل قبول ایران در جدول رتبه بندی ICT کشورها بودیم، ‌ افزود: امروز به جایی رسیده‌ایم که در سرشماری آنلاین، رتبه اول کشورهای دنیا را از آن خود کرده‌ایم، به نحوی که در سرشماری اینترنتی اخیر ۵۱ درصد ایرانی‌ها شرکت کردند و از کشور ژاپن که پیش از این با ۳۵ درصد مشارکت رتبه نخست را در اختیار داشته پیشی گرفتیم.
 
وی میزان سرمایه‌گذاری دولت در بخش ارتباطات زیرساخت را در سال‌های ۹۳ تا ۹۵ بالغ بر ۲ هزار میلیارد تومان برآورد کرد و گفت: دستیابی به بیش از ۶۳هزار کیلومتر فیبرنوری و راه‌اندازی هفت مرکز داده ملی (NIX) از جمله اقدامات مؤثر زیرساخت است. در همین حال برای استفاده از تولید تجهیزات بومی با رویکرد اقتصاد مقاومتی، پروژه توانا را با اعتبار ۱۳۰۰ میلیارد ریال به کار گرفتیم.
 
ظرفیت ترانزیت پهنای باند کشور باید ۶۰ برابر شود
 
مدیرعامل شرکت ارتباطات زیرساخت با بیان اینکه هدف برنامه ششم توسعه، کسب سهم ترانزیت از بازارهای منطقه و بین‌الملل و توسعه هسته مرکزی شبکه ملی اطلاعات است، اظهار کرد: برای این هدف، ظرفیت ترانزیت پهنای باند کشور باید به ۶۰ برابر ظرفیت فعلی برسد. همچنین ارزش بازار ICT در حال حاضر ۳۵ هزار میلیارد ریال است که باید به ۹۰ هزار میلیارد برسد.
 
معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، ‌ با اشاره به آمار گوشی‌های موبایل در کشور گفت: ۴۰ میلیون گوشی هوشمند و ۱۰۰ میلیون سیم‌کارت در دستان ایرانی‌ها است و طبق برآورد (ITU) تا سال ۲۰۲۰ ظرفیت این بخش به حدود سه برابر می‌رسد. همچنین در حال حاضر ۲۴ هزار سایت خرید اینترنت در کشور وجود دارد و ایران بزرگترین جمعیت کاربران اینترنت در منطقه را از آن خود کرده است.
 
جهرمی خاطرنشان کرد: در حال حاضر یک درصد از دامنه‌های اینترنتی در دنیا به پسوند IR تعلق دارد و ۵/۱ درصد محتوای تحت وب را زبان فارسی تشکیل می‌دهد. همچنین ۱۸هزار تیم توسعه اپلیکشن و سه‌هزار شرکت دانش‌بنیان در این بخش فعال هستند و برآورد شده است که هزینه ایجاد یک استارتاپ در این حوزه یک سوم متوسط ایجاد یک شغل حداقل ۱۰۰ میلیون تومانی است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.