رگولاتوری

July 17, 2017
8:39 دوشنبه، 26ام تیرماه 1396
کد خبر: 84032

عملکرد شرکت ارتباطات زیرساخت در دولت یازدهم بررسی شد

فراکسیون شفاف سازی و سالم سازی اقتصاد و انضباط مالی مجلس شورای اسلامی در نشستی با حضور نمایندگان عضو این فراکسیون و مدیران شرکت ارتباطات زیرساخت عملکرد این شرکت در دولت یازدهم را مورد بررسی قرار داد.
 
در این نشست که در ساختمان مرکزی شرکت ارتباطات زیرساخت برگزار شد ، مهندس محمد جواد آذری جهرمی معاون وزیر ، رئیس هیأت مدیره و مدیر عامل شرکت ارتباطات زیرساخت آخرین وضعیت عملکرد این شرکت را در طول چهار سال دولت یازدهم تشریح کرد.
 
وی با اشاره به افزایش چند برابری شاخص های توسعه زیرساخت های ارتباطی کشور و ظرفیت های دسترسی مردم به ابزارهای ارتباطی نسبت به ابتدای دولت یازدهم ، اظهار داشت ؛ سیر رشد تحولات در 4 سال اخیر ، فرآیندی غیر قابل باور داشت اما با این وجود با جایگاه مطلوب در منطقه و دنیا از حیث فناوری اطلاعات و ارتباطات فاصله داریم .
 
وی با اشاره به نقش شبکه ارتباطات زیرساخت کشور در توسعه کشور ، اقدامات صورت گرفته در این زمینه را تشریح کرد و گفت : ارزش بازار فناوری اطلاعات کشور حدود 36 هزار میلیارد تومان برآورد می شود که 92 درصد آن را سایر بخش های اکوسیستم ارتباطاتی تشکیل می دهد و 8 درصد این بازار متعلق به زیرساخت است .
 
رئیس هیأت مدیره شرکت ارتباطات زیرساخت هسته مرکزی زیرساخت ارتباطی کشور را شبکه ملی اطلاعات عنوان کرد و افزود:
 
طی 3 سال گذشته مبلغ 2 هزار میلیارد تومان در این بخش سرمایه گذاری شد و کاهش نرخ دسترسی به محتوای بومی ، کاهش تعرفه پهنای باند ، تضمین کیفیت خدمات و نیز پایش شاخص های کیفی از جمله ثمرات اقدامات صورت گرفته در این بخش است .
 
در این نشست نمایندگان عضو فراکسیون شفاف سازی و سالم سازی اقتصاد و انضباط مالی مجلس ، در خصوص مباحثی همچون خصوصی سازی مخابرات و واگذاری سهام این شرکت ، جایگاه زیرساخت در راه اندازی شبکه ملی اطلاعات ، وضعیت نگهداری از سرورها در داخل کشور ، هزینه هایی که برای شبکه ملی اطلاعات هزینه شد و نیز تکامل این شبکه با راه اندازی پروژه دولت الکترونیک به بحث و تبادل نظر پرداختند .
 
اهم مطالب مهندس آذری جهرمی معاون وزیر، رئیس هیأت مدیره و مدیرعامل در نشست رئیس و اعضای فراکسیون شفاف سازی و سالم سازی اقتصادو انضباط مالی مجلس شورای اسلامی:
 
در ابتدای دولت یازدهم حدود 4 میلیون مشترک به شبکه پهن باند ثابت از طریق ADSL و 300 هزار مشترک به شبکه پهن باند موبایل آن هم تنها در تهران و کرج دسترسی داشتند اما هم اکنون شمار مشترکان پهن باند ثابت به 10 میلیون نفر و پهن باند موبایل به 40 میلیون رسیده است در همین حال میزان سرانه دسترسی کاربران ایرانی به اینترنت در ابتدای دولت یازدهم یک کیلو بیت بر ثانیه بود که هم اکنون این پارامتر به 35 کیلو بیت بر ثانیه رسیده است.
 
در ابتدای دولت ظرفیت پهنای باند شبکه انتقال کشور 1116 گیگا بیت بر ثانیه بود که امروز به 12 هزار گیگا بیت بر ثانیه رسیده است . همچنین ظرفیت پهنای باند اینترنت بین الملل در ابتدای دولت 80 گیگابیت بر ثانیه بود که هم اکنون یکهزار گیگابیت بر ثاینه برآورد می شود . ظرفیت پهنای باند داخلی نیز با بیش از هزار درصد رشد از 625 گیگا بیت بر ثانیه به 7000 گیگابیت بر ثانیه رسیده است.
 
در ابتدای دولت یازدهم ، شاهد وضعیت غیرقابل قبول ایران در جدول رتبه بندی ICT کشورها بودیم اما امروز به جایی رسیده ایم که در سرشماری آنلاین ، رتبه اول کشورهای دنیا را از آن خود کرده ایم ، به نحوی که در سرشماری اینترنتی اخیر 51 درصد ایرانی ها شرکت کردند و از کشور ژاپن که پیش از این با 35 درصد مشارکت رتبه نخست را در اختیار داشته پیشی گرفتیم .
 
در ابتدای دولت خدمات شبکه دیتا در 64 شهر برقرار بود و هم اکنون این خدمات در 110 شهر فراهم است .
میزان سرمایه گذاری دولت در بخش ارتباطات زیرساخت در سالهای 93 تا 95 بالغ بر 2 هزار میلیارد تومان برآورد می شود .
 
دستیابی به بیش از 63 هزار کیلومتر فیبرنوری و راه اندازی 7 مرکز داده ملی (NIX) از جمله اقدامات مؤثر زیرساخت است . در همین حال برای استفاده از تولید تجهیزات بومی با رویکرد اقتصاد مقاومتی ، پروژه توانا را با اعتبار 1300 میلیارد ریال بکار گرفتیم .
 
هدف برنامه ششم توسعه ، کسب سهم ترانزیت از بازارهای منطقه و بین الملل و توسعه هسته مرکزی شبکه ملی اطلاعات است . که باید ظرفیت ترانزیت پهنای باند کشور به 60 برابر ظرفیت فعلی برسد .
40 میلیون گوشی هوشمند و 100 میلیون سیم کارت در دستان ایرانی ها است و طبق برآورد (ITU) تا سال 2020 ظرفیت این بخش به حدود 3 برابر می رسد . ارزش بازار ICT در حال حاضر 35 هزار میلیارد ریال است که باید به 90 هزار میلیارد برسد.
 
هم اکنون 24 هزار سایت خرید اینترنت در کشور وجود دارد و ایران بزرگترین جمعیت کاربران اینترنت در منطقه را از آن خود کرده است .
 
در حال حاضر یک درصد از دامنه های اینترنتی در دنیا به پسوند IR تعلق دارد و 5/1 درصد محتوای تحت وب را زبان فارسی تشکیل می دهد .
 
18 هزار تیم توسعه اپلیکشن و 3 هزار شرکت دانش بنیان در این بخش فعال هستند و برآورد شده است که هزینه ایجاد یک استارتاپ در این حوزه یک سوم متوسط ایجاد یک شغل حداقل 100 میلیون تومانی است .
شبکه ملی اطلاعات تسهیل کننده دسترسی مردم به شبکه و پلتفرم دولت برای دریافت خدمات است اما از آنجایی که سازمانها برای اتصال به شبکه ملی طفره می روند مکانیزم و ساختار نهایی اتصال به شبکه دولت اجرایی نشده است .
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.