تلفن همراه

فناوری‌های پوشیدنی

گجت

July 29, 2017
15:36 شنبه، 7ام مردادماه 1396
کد خبر: 84294

مچ‌بندهای الکترونیکی بر دستان زائران ایرانی حج تمتع امسال

بیش از ۸۶ هزار نفر از زائران ایرانی که در موسم حج تمتع ۹۶ حضور می‌یابند برای نخستین بار از مچ‌بندهای الکترونیکی تولید داخلی استفاده می‌کنند تا در صورت بروز هرگونه مشکل اعم از مفقود شدن و یا گم‌کردن مسیر، اقدامات لازم برای آنان انجام پذیرد.
 
شاید یکی از مهمترین دغدغه‌های مسئولان اجرایی حج برای تولید مچ‌بندهای الکترونیکی، مشکلاتی بوده که طی سالهای اخیر برای زائران ایرانی به‌وجود آمده بود و حال درصدد رفع آنها هستند.
 
وجود کارتهایی که به راحتی از بین می‌روند، سرگردانی یا گم شدن زائران با میانگین سنی بالا، حوادثی نظیر فاجعه منا و … بخشی از مهمترین دلایل برای تهیه و تولید مچ‌بندهای الکترونیکی بوده است.
 
همچنین میانگین سنی تعدادی از زائران حج تمتع بیش از 65 سال است و حتی برخی از زائران دچار بیماریهایی هستند که ضرورت آشنایی با وضعیت جسمی و شناسایی محل تردد آنها می‌تواند باعث تسهیل خدمات‌رسانی و جلوگیری از بروز مشکلاتی نظیر مفقود شدن شود.
 
بنابراین بهترین راهکار برای کاهش مشکلات احتمالی زائران حج تمتع 96 و شناسایی آنها توسط مسئولان کاروانها و عوامل اجرایی، مچ‌بندهای الکترونیکی بوده است.
 
 
مچ‌بندهای الکترونیکی چیست؟
 
مچ‌بندهای الکترونیکی که با وجود شایعاتی مبنی بر ساخته شدن توسط شرکتهای بیگانه، از سوی کارشناسان و شرکتهای داخلی تهیه و تولید شده است از حج تمتع امسال جای کارتهای شناسایی که بر گردنها آویخته می‌شد را می‌گیرد و تمامی زائران ایرانی باید از مچ‌بندهای الکترونیکی آبی رنگ استفاده کنند.
 
این مچ‌بندها به‌منزله کارت شناسایی حجاج محسوب می‌شود و حاوی مشخصات زائران حج تمتع است؛ در مچ‌بندها راهنمای الکترونیکی و اطلاعات شناسایی زائر قرار گرفته است و با نرم‌افزاری که در گوشی تلفن همراه نصب می‌شود همه اطلاعات آن قابل مشاهده خواهد بود که این مهم می‌تواند به زائرانی که مفقود می‌شوند کمک کند تا کاروان آنها سریع‌تر شناسایی شود.
 
به گفته مسئولان بعثه مقام معظم رهبری و سازمان حج و زیارت این مچ‌بندها حاوی اطلاعات محدودی از زائران است و نه تنها هیچ مشکلی ندارد بلکه با توجه به سن زائران ایرانی و آمار گمشدگان هر سال، ضریب ایمنی آنها را بالا می‌برد.
 
اطلاعات روی این مچ‌بندها شامل نام، نام خانوادگی، تاریخ تولد، تصویر، کدملی، سوابق بیماری، آدرس محل اسکان زائر در مکه و مدینه است.
 
جنس این مچ بندهای الکترونیکی از پلاستیک و ضد حساسیت است همچنین زائران می‌توانند به وسیله آنها از هرگونه خطر مفقود شدن مصون بمانند.
 
امسال بیش از 86 هزار نفر زائران کشورمان در فاصله نهم مرداد تا ابتدای شهریور ماه برای ادای فریضه حج عازم عربستان سعودی خواهند شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.