رگولاتوری

August 9, 2017
18:06 چهارشنبه، 18ام مردادماه 1396
کد خبر: 84463

عوامل مؤثر در ارتقای برند شرکت مخابرات ایران

برند شرکت مخابرات ایران، نام آشنایی برای مشتریان ارتباطات مخابراتی در ایران است؛ اما بعد از خصوصی‌سازی و با ورود به بازار رقابت، کار برای شرکت مخابرات ایران کمی پیچیده شد؛ زیرا که باید ارزش برند خود را حفظ و حتی ارتقاء می‌داد. عوامل زیادی بر تداوم و بقای برند شرکت مخابرات ایران مؤثر است. عواملی که در برنامه ره‌نگاشت تحول و توسعه شرکت، به‌صورت متمرکز و جدی به آن پرداخته می شود. یادداشت حاضر عوامل مؤثر در ارتقای برند شرکت مخابرات ایران را در 10 بند مطرح می‌کند.
 
1. افزایش سطح رضایت همکاران و ارتقای روحی، علمی و علاقه‌مندی آنان به مخابرات و چابک‌سازی شرکت
 
دریافت نظرات کارکنان در سطوح مختلف از طریق انجام نظرسنجی‌های دوره‌ای و انعکاس نتایج به‌دست‌آمده به واحد منابع انسانی، تقویت جایگاه آموزش و نقش آن در ارتقای شغلی کارکنان، توجه به نقش تخصص و تحصیلات در واگذاری سمت‌ها و پرداخت به کارکنان، اجرای کامل نظام طبقه‌بندی مشاغل ازجمله اقداماتی است که موجب ارتقای روحی و علاقه‌مندی کارکنان به شغل و شرکت خود می‌شود.
 
چابکی سازمان نیز به‌منزله اصلی‌ترین مزیت رقابتی درون‌سازمانی شرکت‌ها در تقابل با بازار آزاد مطرح می‌شود. در برنامه‌های کلان افق چشم‌انداز شرکت باید هدف‌گذاری در جهت نیل به سازمان چابک در نظر گرفته شود. جذب نیروی انسانی متخصص و تعریف فرایندهای مناسب در حوزه مأموریت‌های سازمان، به‌ویژه در امر ارائه محصول و خدمات به مشتریان، از راه‌های چابک سازی سازمان است.
 
2. حل‌وفصل مشکلات ناشی از خصوصی‌سازی شرکت در جامعه و رسانه‌ها
 
یکی از موضوعات مهم درباره خصوصی‌سازی مخابرات، سودآوری و مزایای آن برای توسعه کشور است، چالش‌های متعددی از خصوصی‌سازی مخابرات و انعکاس حجم فراوانی از اصطکاک بین دولت و شرکت مخابرات ایران و چالش‌های رسانه‌ای موجود به برند شرکت آسیب جدی وارد کرده است. کاهش حجم این چالش و مدیریت بهینه در رابطه شرکت و دولت می‌تواند در تقویت برند مؤثر باشد.
 
بنابراین، باید مشکلات این راه را به بهترین نحو حل و با استفاده از رسانه‌ها، مزایای خصوصی‌سازی را برجسته کرد؛ زیرا پرداختن بیش‌ازاندازه به حل مقطعی مشکلات، ما را از هدف اصلی که همان ارتقای برند و توسعه شرکت است؛ بازمی‌دارد.
 
3. برنامه ره‌نگاشت تحول و توسعه و پذیرش یک سیاست یکپارچه برای یک سفر پنج‌ساله با افق 1400
 
یکپارچه‌سازی در حوزه برنامه‌ریزی و مدیریت کلان شرکت و همچنین اتخاذ سیاست‌های صحیح و منسجم در زمینه ارائه محصول و خدمات در سطح کشور و استفاده از تمامی توان شرکت در حوزه ارتباطات سیار و ثابت و انطباق محصولات و خدمات با نیاز مشتری و تحول فناوری، ارائه سرویس‌های جدید و به‌روز متناسب با نیاز مشتری با یک برنامه، نقطه قوتی در راستای ارتقای برند شرکت مخابرات ایران است که در برنامه ره‌نگاشت پنج‌ساله تحول و توسعه، مطرح شده است و برای هر دوره سیاست‌هایی تدوین‌شده که با اجرای آن در طول برنامه، شرکت جایگاه خوبی را به دست خواهد آورد.
 
4. استفاده حداکثری از فناوری‌ها و خدمات نوین و موردنیاز جامعه در حوزه ارتباطات و بهره‌مندی از سرمایه‌گذاری خارجی و داخلی
 
همکاری و مشارکت حداکثری در حوزه سرمایه‌گذاری با تأمین‌کنندگان داخلی و تحقیق و بازنگری در زمینه عقد قرارداد و خرید محصولات باکیفیت از شرکت‌های خارجی با اخذ تضمین در قراردادهای منعقدشده و با در نظر گرفتن فناوری روز و چشم‌انداز توسعه‌ای شرکت، گام دیگری در راستای ارتقای برند شرکت است.
 
5. انجام اقدامات جدی در حوزه مسئولیت اجتماعی شرکت مخابرات ایران نسبت به جامعه
 
یکی از عوامل مهم در ایجاد تمایز برند یک شرکت در نزد مشتریان، رویکرد آن شرکت در قبال مسئولیت‌های اجتماعی است. تشکیل کمیته مسئولیت‌های اجتماعی در تمامی سطوح، به‌ویژه در سطح مدیریت عالی شرکت و سیاست‌گذاری و ابلاغ مصوبات آن به واحدهای مرتبط و تدوین برنامه جامع و فراگیر در سطح شرکت در حوزه مسئولیت‌های اجتماعی یکی از راه‌های دستیابی به توسعه پایدار و تقویت ارزش برند شرکت است.
 
6. تقویت و توسعه ارتباط با مشتریان در شرکت مخابرات ایران به‌ویژه ارائه خدمات به‌صورت غیرحضوری و ایجاد ارتباط مناسب و پیوسته با مشتریان، قبل، حین و بعد از فروش
 
ارائه خدمات الکترونیک و غیرحضوری، به‌ویژه در شرکت مخابرات ایران که خود مجری و تأمین‌کننده این خدمات در سطح کشور است، علاوه بر تسهیل ارائه خدمات و محصولات به مشتریان و افزایش رضایت آن‌ها در سطح کلان می‌تواند به نقش  و اثر شرکت در فعالیت های اجتماعی کمک شایانی نماید که این خود دربردارنده تمایز برند شرکت در نزد عموم مردم خواهد شد. بازسازی بانک‌های اطلاعاتی و یکپارچه‌سازی آن‌ها و ایجاد بستر مناسب ارتباط آنلاین در زنجیره عرضه شرکت در جهت بهبود ساختار ارائه خدمات الکترونیک بسیار مؤثر است.
 
7. توجه به امر برند سازی و تولید برندهای جدید
 
ساخت برند برای محصولات و توسعه آن‌یکی از ابعاد مهم در حوزه برند سازی است. هرگونه کاستی و نقص در محصول و یا ارائه خدمات مستقیماً به برند اصلی شرکت تحمیل می‌شود. خلق برند و توسعه آن باید مطابق با فرایندی جامع موردتوجه قرار گیرد؛ به‌عنوان‌مثال، سرویس ADSL از برند مخابرات جداشده و تحت یک برند جداگانه عرضه‌شده و توسعه یابد تا با بروز اختلال در ارائه این سرویس، به برند اصلی صدمه وارد نشده و این ذهنیت منفی سایر نکات مثبت شرکت را تحت الشعاع قرار ندهد.
 
8. توجه یکپارچه به ذی نفعان شرکت
 
میزان رضایتمندی سهامداران شرکت عموماً بستگی به میزان سودی دارد که از سرمایه‌گذاری روی سهام شرکت مخابرات ایران نصیب آن‌ها شده است. این مسئله تا حدود زیادی منطقی به نظر می‌رسد، زیرا سرمایه سهامداران تضمین‌کننده ادامه بقای سازمان است و لذا رضایت یا نارضایتی سهامداران به‌سرعت و بر اساس مدت نگهداری سرمایه سهامداران به شکل سهام مشخص می‌شود. عملکرد نادرست سازمان و عدم توجه و ارتباط مؤثر با سهامداران در درازمدت به برند شرکت خدشه وارد می سازد؛ بنابراین می‌بایست مدیران سطوح و بخش‌های مختلف شرکت نسبت به پاسخگویی در این زمینه تمهیدات لازمی را بیندیشند.
 
9. توجه به تحقیقات بازار، انجام پژوهش‌های کاربردی و موردنیاز به‌منظور شناسایی گروه‌های هدف مشتریان
 
شناسایی و تعریف بازارهای جدید از مهم‌ترین وظایف حوزه تحقیقات بازار است. تقویت بخش بازاریابی به‌عنوان واحدی مستقل در جهت انجام تحقیقات بازار و همچنین شناسایی حوزه‌های مناسب در زمینه ارائه محصول، خدمات، خلاقیت و نوآوری در زمینه ورود به بازارهای جدید کمک شایانی به ارتقای برند خواهد کرد.
 
10. بهره‌مندی از ظرفیت‌های رسانه‌ای برای معرفی توانمندی‌ها و قابلیت‌های شرکت مخابرات ایران در حوزه‌های مختلف اقتصادی، اجتماعی و زیرساختی
 
استفاده از ظرفیت‌های رسانه‌ای و عمومی جامعه و معرفی توانمندی‌های شرکت از درگاه رسانه‌های مورد اعتماد و موردقبول مردم، در شکل‌گیری و ارتقای برند نقش موثری ایفا می‌کند. رسانه‌ها تأثیر مثبت و معناداری بر روی ارزش برند می‌گذارند و این اثرگذاری به‌صورت غیرمستقیم و از طریق تقویت آگاهی و تداعی برند و ایجاد رضایت در مشتری صورت می‌گیرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.