دولت الکترونیک

رگولاتوری

August 11, 2017
8:36 جمعه، 20ام مردادماه 1396
کد خبر: 84483

حذف قبوض کاغذی تا اینترنت بی‌فیلتر زیر سایه معرفی وزیر پیشنهادی ارتباطات

معرفی مدیر کنونی شرکت ارتباطات زیرساخت به عنوان وزیر پیشنهادی ارتباطات و فناوری اطلاعات، مصوبه شورای عالی فضای مجازی ‌مبنی بر سیاست‌ها و اقدامات ساماندهی پیام‌رسان‌ها و الزام پیام‌رسان‌های خارجی به ذخیره‌سازی داده‌ در داخل و حذف قبوض کاغذی تلفن تا پایان سال، از مهم‌ترین رویدادها و اخبار حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در هفته گذشته بود.
 
شاید مهم‌ترین اتفاق در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات این هفته، معرفی محمدجواد آذری جهرمی- مدیرعامل کنونی شرکت ارتباطات زیرساخت – به عنوان وزیر ارتباطات از طرف رئیس‌جمهور به مجلس شورای اسلامی بود.
 
جوان‌ترین وزیر پیشنهادی کابینه دوازدهم، پس از معرفی به مجلس، برنامه خود را برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات ارائه کرد. توسعه کسب و کارهای نوپا و توسعه اینترنت و پهنای باند بخش فناوری اطلاعات و ارتباطات کشور، در راستای ادامه فعالیت‌های او در شرکت ارتباطات زیرساخت، از اولویت‌های جهرمی در سمت وزارت ارتباطات اعلام شده است.
 
الزام پیام‌رسان‌های خارجی به ذخیره‌سازی داده‌ در داخل 
 
همچنین شورای عالی فضای مجازی مصوبه‌ای را مبنی بر سیاست‌ها و اقدامات ساماندهی پیام‌رسان‌ها با هدف فراگیری پیام‌رسان‌های اجتماعی داخلی و ساماندهی پیام‌رسان‌های اجتماعی خارجی ابلاغ کرد. در این مصوبه، استفاده موسسات دولتی و عمومی غیردولتی از پیام‌رسان‌های خارجی برای مکاتبات اداری ممنوع اعلام شده است و همچنین پیام‌رسان‌های خارجی متقاضی مجوز  نیز ملزم به ذخیره‌سازی و پردازش‌ داده‌ها در کشور هستند.
 
صورت‌حساب یک‌ماهه و حذف قبوض کاغذی تلفن ثابت
 
همچنین داوود زارعیان -معاون امور مشتریان شرکت مخابرات ایران- با اشاره به اعلام صورت‌حساب قبض یک‌ماهه از مرداد و حذف قبوض کاغذی تلفن ثابت تا پایان سال، از مشوق‌هایی برای کسانی که قبض خود را بدون صورت‌حساب و به صورت مستقیم پرداخت می‌کنند خبر داد.
 
وی در پاسخ به ابهامی که در خصوص اخطار به مشترکان پرمصرف تلفن ثابت داده می‌شود، گفت: مصوبه 207 کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات این است که اگر صورت حساب خط اعتباری ثابت به ۲۰ هزار تومان و خط دائمی به ۳۰ هزار تومان رسید، خط باید قطع شود. با وجود این ما در چنین شرایطی تلفن‌ها را قطع نمی‌کنیم و به مشترکان اخطار می‌دهیم تا به پرداخت قبض خود اقدام کنند.
 
زارعیان پرداخت مستقیم (direct debit) را از دیگر سرویس‌های پرداخت دانست و اظهار کرد: کسانی که در بانک حساب دارند می‌توانند با بانک قرارداد بسته تا بدون دریافت صورت حساب قبض، بانکشان آن را به صورت مستقیم پرداخت کند. برای این کار مشوق‌هایی نیز از طرف مخابرات و بانک برای مشتریان در نظر گرفته شده تا انگیزه یافته و دیگر نیازمند قبض تلفن نباشند. 
 
پرداخت موبایلی، لازمه تحقق دولت الکترونیک و همراه
 
حذف دردسرهای استفاده از کارت‌های بانکی در یک بستر امن و جایگزینی موبایل با بسیاری از ابزارهای مورد استفاده امروزی، پرداخت موبایلی را به یکی از ضرورت‌ها تبدیل کرده است. در حالی که از همان ابتدا به دلیل مسائل امنیتی مقاومت‌هایی از طرف بانک مرکزی و رگولاتوری درباره این روش‌های پرداخت وجود داشت، در نهایت نیز وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اوایل مردادماه، از برگزاری جلساتی با رئیس کل بانک مرکزی در راستای خدمات پرداخت‌های الکترونیک روی موبایل خبر داد.
 
وی اظهار کرد: تحقق بسیاری از خدمات دولت الکترونیک و دولت همراه، منوط به اجرایی شدن این موضوع است. همکاران بانک مرکزی قول دادند هرچه سریع‌تر خدمات پرداخت موبایل را به طور کامل برقرار کنند. بنابراین با توجه به راه‌اندازی فاز اول دولت الکترونیکی، بخشی از این فعالیت‌های بانکی از طریق موبایل می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد و بخشی دیگر تا آخر شهریور عملیاتی می‌شود.
 
امنیت کارت‌های بانکی زیر سوال است
 
آرش وزوایی -کارشناس حوزه بانکداری الکترونیکی- به به‌روز نبودن شبکه پرداخت بانکی در کشور اشاره کرد و گفت: در حال حاضر اکثر کشورهای دنیا برای پرداخت‌های خود از کارت‌های تراشه‌دار استفاده می‌کنند که امنیت تبادلات کارتی را تضمین می‌کند و نگرانی از کپی شدن و سوء استفاده از کارت‌هایشان را حل می‌کند، متاسفانه کارت‌های فعلی رایج در کشور کارت‌های مغناطیسی و مربوط به دهه ۸۰ میلادی هستند و احتمال تقلب و کپی شدن اطلاعات آن وجود دارد.
 
وی ادامه داد: کارت‌های رایج برای انجام خدمات بانکی در کشور کارت ملی مغناطیسی است. این کارت‌ها دارای یک نوار مشکی رنگ روی خود هستند که اطلاعات حساب بانکی فرد را در خود دارد. این نوار به گفته کارشناسان قابل کپی شدن و در نتیجه هک شدن است. اکنون با پیشرفت‌های تکنولوژیکی در حوزه فناوری اطلاعات ضرورت استفاده از کارت‌های بانکی با فناوری‌های نوین تراشه‌ای برای جلوگیری از کپی شدن اطلاعات کاربران بیشتر از گذشته احساس می‌شود.
 
محمد آجدانی – کارشناس حوزه بانکداری الکترونیک- نیز وضعیت بانکداری الکترونیک در کشور را مطمئن توصیف کرد و گفت: در زمینه تبادلات مالی الکترونیکی از امنیت خوبی برخورداریم. تنها خلا امنیتی در حوزه بانکداری الکترونیکی استفاده از کارت‌های بانکی مغناطیسی است که به راحتی می‌توان اطلاعات آن را از طریق نصب دستگاهی کوچک در کنار دستگاه‌های کارت‌خوان کپی کرد. در این زمینه مشتریان باید نسبت به ورود رمز کارت توسط خود اصرار داشته باشند.
 
وی استفاده از کارت‌های جدید تراشه دار را به جای کارت‌های مغناطیسی ضروری دانست و گفت: بانک مرکزی به عنوان مرجع سیاست گذاری‌های کلان در کشور باید دستور تعویض کارت‌های بانکی مغناطیسی را با کارت‌های بانکی تراشه دار صادر کند تا بانک‌ها نیز به تبع آن اقدام به تعویض کارت‌های بانکی خود کنند.
 
فراهم شدن سرعت ۱۰۰ مگی در برنامه ششم توسعه
 
نصرالله جهانگرد -رییس سازمان فناوری اطلاعات- بیان کرد: برآورد داشتیم در برنامه پنجم توسعه به متوسط ۲ و در برنامه ششم به سرعت ۲۰ مگابیت بر ثانیه برای کابران برسیم. اما اکنون متوسط سرعت به بیش از ۱۰ مگ رسیده و با این سرعت توسعه، در خلال برنامه ششم، ارتباطات ۱۰۰ مگی را برای مبادلات ترافیک دیتا خواهیم داشت و این یعنی از نظر استانداردهای بین‌المللی در سطح خوبی هستیم.
 
وی همچنین اظهار کرد: در مصوبه اخیر شورای عالی فضای مجازی در خصوص شبکه‌های اجتماعی نیز این مطلب ذکر شد که مسئولیت حقوقی و قضایی پلتفرم از کاربر جداست. با جدا شدن مسئولیت محتوا کاربر از تامین کننده محیط، اگر کاربری تخلف انجام دهد، کسب و کار مورد مجازات قرار نمی‌گیرد.
 
اینترنت بی‌فیلتر برای دانشگاه‌ها
 
 ابوالحسن فیروزآبادی – دبیر کنونی شورای عالی فضای مجازی و رئیس مرکز ملی فضای مجازی ایران – درباره مذاکرات اخیر در مورد ارائه اینترنت بدون پالایش و بدون فیلتر برای رسانه‌ها و دانشگاه‌های بزرگ کشور توضیح و از ارسال نامه‌ای به دادستانی برای ارایه اینترنت بدون فیلتر به برخی خبرگزاریها و دانشگاه‌های بزرگ خبر داد.
 
وی همچنین اظهار کرد: به دنبال مکاتباتی که برخی خبرگزاری‌های بزرگ برای داشتن اینترنت بدون پالایش یا فیلتر با ما داشتند و همچنین درخواست برخی روسای دانشگاه‌های بزرگ کشور، ما هم مکاتبه‌ای با دادستانی کل کشور در این زمینه داشتیم و البته مذاکرات شفاهی هم پیش از این با ایشان داشتیم و صحبت‌هایی هم در کمیسیون عالی امنیت که از کمیسیون‌های شورای عالی فضای مجازی است در این باره انجام شد و در مجموع به این نتیجه رسیدیم که باید اینترنت مناسب‌تر و بدون فیلتر در اختیار رسانه‌ها و دانشگاه‌های بزرگ قرار بگیرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.