تجارت الکترونیک

فناوری اطلاعات

August 11, 2017
15:28 جمعه، 20ام مردادماه 1396
کد خبر: 84496

با سه روند تأثیرگذار در صنعت پرداخت و تسویه‌حساب آشنا شوید

تا یک دهه دیگر، فین‌تک تقریبا در تمام گوشه‌وکنارهای صنعت پرداخت، انقلابی به پا خواهد کرد. صنعت پرداخت درحال عبور از یک دوره تغییر کاملا بی‌سابقه‌ای است و فین‌تک هم به این تغییرات هرچه بیشتر دامن می‌زند. درواقع دیجیتالی کردن صنعت پرداخت همراه با نواقص و خلاء‌های موجود در سرویس‌های بانکی، باعث شد تا دریچه جدیدی به روی بازیگران صنعت فین‌تک گشوده شود، بازیگرانی که به‌خوبی فهمیده‌اند که کلید اصلی موفقیت، قرار دادن مشتری در رأس امور است نه محصول.
 
در ادامه سه روند تأثیرگذار در خصوص تسویه‌حساب پرداخت‌ها و بستانکاری‌ها در صنعت را معرفی می‌کنیم:
 
افزایش سرعت انجام تراکنش‌های ACH در همان روز انجام تراکنش (Same Day ACH)
پرداخت‌های ACH سنتی از طریق سیم منتقل می‌شوند و انجامش حدود یکی دو روز کاری طول می‌کشد؛ درواقع این روش، یک روش دستی، پرهزینه و زمان‌بری است که برای به درد پرداخت‌های کوچکتر نمی‌خورد. در سال ۲۰۱۶، NACHA اولین گام را در راستای انجام پرداخت‌های ACH در همان روز، در ایالت متحده برداشت که امکان انجام پرداخت‌های سریع و افزایش سرعت تراکنش‌های اعتباری به تمام حساب‌های بانکی را می‌دهد.
 
این اقدام قرار است که امسال توسعه بیشتری پیدا کند و حوزه پرداخت‌های نقدی را هم در بر بگیرد و تا سال ۲۰۱۸ هم به مرحله‌ای می‌رسد که به دریافت‌کنندگان این اطمینان را می‌دهد که پول موردنظرشان تا ساعت ۵ بعدازظهر همان روز پرداخت از طریق بانک در دسترسشان خواهد بود.
 
تا پایان سال ۲۰۱۷، کسب‌وکارها و مؤسسات مالی می‌توانند از مزیت‌های Same Day ACH کاملا بهره‌مند شوند. هرچند که این روند بدون مشکل نخواهد بود از مسائل مربوط به یادگیری تا وفق پیدا کردن با قوانین و تکنولوژی‌های مربوطه، همگی از مواردی هستند که کمی کار را سخت می‌کند. اما بدون شک مزیت‌هایی که دارد به هزینه‌ها و مشکلاتش می‌ارزد.
 
فین‌تک روزبه‌روز پررنگ‌تر و قوی‌تر می‌شود
پیش‌بینی‌های PwC نشان می‌دهد که طی سه تا پنج سال آینده، صنعت فناوری‌های مالی رشدی معادل ۱۵۰ میلیارد دلار خواهد داشت. جهان فین‌تک با سرعت بسیار زیادی درحال پیشروی است و آن‌هایی که نتوانند خودشان را با تکنولوژی‌هایی مانند بیت‌کوین، اسکوئر یا کیک‌استارتر وفق دهند، از غافله جا خواهند ماند.
 
همچنین مطالعات PwC نشان می‌دهد که تا سال ۲۰۲۰، ۲۰ درصد کسب‌وکارهای مالی خطر باختن در جدال با فین‌تک را خواهند داشت.
 
زنجیره بلوک در چه وضعی است
 
فناوری زنجیره بلوک به یکی از بزرگ‌ترین تحولات صنعت پرداخت تبدیل شده است. درواقع کاری که زنجیره بلوک انجام می‌دهد این است که داده‌هایی مانند تراکنش‌ها و قراردادها را ذخیره می‌کند و این اطلاعات را با تمامی بخش‌های درگیر فرایند به اشتراک می‌گذارد. این تکنولوژی پیشرفته که قوانین و مقررات سفت و سختی را هم می‌طلبد، شفافیت بسیاری را در انجام فرایندها به‌وجود می‌آورد و از طرف دیگر، هک کردن آن نیز کار به‌شدت سختی است.
 
همچنین این فناوری می‌تواند برای مؤسسات مالی بزرگ‌تر در برابر فین‌تک‌های برهم‌زننده کوچکتر کمک خوبی هم باشد.
 
مصرف‌کنندگان دنبال پرداخت‌های OmniChannel هستند
 
فرایندهای جدید ایجادشده از طریق فناوری‌های مالی، همگی یک هدف را دنبال می‌کنند و آن هم خلق کانال‌های پرداخت کاربرپسند است. هنگامی که کاربر این اختیار را داشته باشد که خودش کانال و روش پرداخت را انتخاب کند، قطعا تأثیر زیادی در انجام هرچه سریع‌تر بدهی‌هایش دارد.
 
مذاکره مجازی و پاسخ صوتی تعاملی دوبرابر خواهد شد
 
در چهار سال گذشته شرکت BillingTree روندهای تکنولوژی پرداخت را در صنعت Accounts Receivable Management و اخیرا هم در دیگر بازارهای عمودی، مانند مراقبت‌های اولیه بهداشتی، بررسی کرده است. این بررسی‌ها نشان داد که تکنولوژی مذاکره مجازی و پاسخ صوتی تعاملی (IVR) از اصلی‌ترین تکنولوژی‌های پرداخت در صنعت ARM است و نسبت به سال گذشته هم تقریبا دوبرابر در این صنعت مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
 
سیر تکاملی پرداخت همراه همچنان ادامه دارد
بحث پرداخت‌های همراه روزبه‌روز در ایالت متحده رشد بیشتری پیدا می‌کند و قرار است تا سال ۲۰۲۰ هم به مرز ۵۰۰ میلیون دلار برسد. هرچند که رشد پرداخت‌های همراه نسبت به پیش‌بینی‌های صورت گرفته، کمتر است، اما پرداخت‌های همراه و کیف پول‌های موبایلی بدون شک منتخب‌ترین گزینه پرداختی مصرف‌کنندگان است.
 
نسل میلنیال
 
اگر به میلنیال‌های عشق فناوری، امکان پرداخت در هر زمان و هر مکانی فراهم شود، به این ترتیب می‌توان هرچه بیشتر آن‌ها را به انجام انواع تراکنش‌ها ترغیب کرد.
 
وام‌های دانشجویی
 
مهیا کردن شرایط استفاده از تلفن‌ همراه برای نسل‌های جوان‌تر برای دسترسی به قبوض و صورت‌حساب‌هایشان و پرداخت به‌موقع آن‌ها، فرصت را برای ایجاد دیگر قابلیت‌ها نیز فراهم می‌کند. حوزه وام‌های دانشجویی با مجموع ۱.۴ هزار میلیارد دلار وام پرداختی به دانشجویان، بهترین فرصت برای استفاده از تلفن همراه است.
 
اینکه دانشجو بتواند به شیوه‌ای بسیار راحت و با خیال آسوده پرداخت وام خود را انجام دهد، مسلما منجر به انجام پرداخت‌های سریع‌تر و به‌موقع نسبت به دیگر مراکز جمع‌آوری بدهی خواهد شد.
 
کیف پول‌های دیجیتالی
 
هرچه تکنولوژی‌هایی مانند کیف پول دیجیتالی و NFC با سرعت بیشتری وارد بازار ‌شوند، از آن طرف هم کارت کشیدن‌ها و EMV نیز با سرعت بیشتری بی‌استفاده خواهند شد. از آن جا که افراد موبایلشان را همیشه و همه‌جا با خودشان همراه دارند، بنابراین کاملا منطقی است که به موبایل، به چشم وسیله‌ای برای پرداخت نگاه کرد.
 
صدور صورت‌حساب الکترونیکی
توانایی کاهش هزینه‌های صدور صورت‌حساب، از دیگر مزیت‌های استفاده از پرداخت‌های همراه است. با اینکار، علاوه بر ایجاد راحتی بیشتر برای مصرف‌کنندگان، موجب رشد بیشتر صورت‌حساب‌های الکترونیکی نیز می‌شود. درواقع تلفن همراه، کانال بسیار خوبی برای شرکت‌ها است تا تعامل بیشتری با مصرف‌کنندگان میلنیال خود برقرار کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.