امینت

تلفن همراه

August 13, 2017
16:36 یکشنبه، 22ام مردادماه 1396
کد خبر: 84514

هشدار درباره ناامنی شدید پیام رسان‌های موبایلی

اگر فکر می‌کنید پیام رسان‌های موبایلی مانند فیس‌بوک مسنجر، وایبر، واتس آپ و غیره امنیت بالایی دارند سخت در اشتباهند. نتایج یک بررسی نشان می‌دهد تنها 14 درصد از افرادی که از خدمات رمزگذاری پیام رسان‌های یادشده استفاده می‌کنند، این کار را به درستی انجام داده‌اند.
 
اگر چه رمزگذاری پیام رسان های تلفن همراه با اجرای چند دستورالعمل ساده ممکن است، اما ایمن سازی واقعی آنها نیازمند دقت بیشتری است و تعداد بسیار کمی از کاربران این برنامه ها تمامی مراحل ایمن سازی آنها را به درستی انجام می دهند.
 
تحقیقات انجام شده در دانشگاه بیرمنگام انگلیس نشان می دهد که ایمن سازی غیردقیق پیام رسان‌های موبایلی باعث می‌شود تا هکرها یا اشخاص ثالث بتوانند به اطلاعات ذخیره شده از این طریق دسترسی پیدا کنند.
 
به عنوان مثال پیام رسان فیس بوک خدمات رمزگذاری پیش فرض ارائه نمی دهد، اما کاربران خودشان می توانند خدمات یاد شده را فعال کنند. در مقابل پیام رسان های وایبر و واتس اپ چنین خدماتی را ارائه می کنند و این امر باعث می شود تا کاربران تصور کنند تمامی پیام هایشان در محیطی ایمن رد و بدل می شود.
 
اما کاربران باید برای کسب اطمینان در این زمینه برخی تنظیمات را به طور شخصی انجام دهند و به عنوان نمونه هویت گیرنده پیام ها را تایید کنند تا مطمئن شوند اطلاعات شخصی آنها سرقت نمی شود. بدون تایید فرایند ایمن سازی داده ها برای گیرنده ممکن است هکر یا شخص ثالثی خود را به جای گیرنده جا بزند و پیام های کاربران را دریافت کند.
 
بررسی یاد شده نشان داد 79 درصد از کاربران واتس اپ و 96 درصد از کاربران وایبر با بررسی تنظیمات این پیام رسان ها توانستند رمزگذاری داده ها را انجام دهند،اما تنظیمات پیام رسان فیس بوک دشوار بوده و تنها 63 درصد افراد توانستند این کار را به درستی انجام دهند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.