اپلیکیشن

تلفن همراه

August 26, 2017
10:00 شنبه، 4ام شهریورماه 1396
کد خبر: 84672

کمپین توقف حذف اپلیکیشن‌های ایرانی از اپ‌استور تشکیل شد

به دلیل حذف اپلیکیشن های ایرانی از فروشگاه اپلیکیشن اپل ( اپ استور) ، کمپین توقف حذف اپلیکیشن های ایرانی از اپ استور تشکیل شد. وزیر ارتباطات نیز به این کمپین پیوسته است.
 
تعدادی از فعالان اکوسیستم استارتاپی ایران طی یک نامه درخواست رسمی (پتیشن) از «تیم‌کوک» مدیرعامل اپل خواسته‌اند که روند حذف اپلیکشن‌های ایرانی را از اپ‌استور متوقف کند. در همین راستا کمپین توقف حذف اپلیکیشن های ایرانی از اپ استور با هشتگ #StopRemovingIranianApps  در شبکه‌های اجتماعی راه افتاده است.
 
از روز پنجشنبه دوم شهریورماه جاری، اپلیکیشن‌های ایرانی در حال حذف شدن از اپ‌استور هستند و شرکت اپل، علت را تحریم‌های ایران اعلام کرده است. در همین حال از زمستان سال گذشته تاکنون اپل طی اقدامات مختلف و به شکل مغرضانه‌ای حذف اپلیکیشن‌های ایرانی از اپ‌استور را در دستور کار خود قرار داده بود.
 
بیانیه شرکت اپل در پاسخ به برخی از استارتاپ‌ها و توسعه‌دهندگان اپلیکیشن‌های ایرانی نشان می‌دهد که این روند، فعلا قرار نیست متوقف شود و احتمالا با شدت و سرعت بیشتری ادامه خواهد داشت. به طوری که در این بیانیه آمده است: «در راستای قوانین تحریم‌های آمریکا علیه ایران، اَپ استور اَپل نمی‌تواند برنامه‌های ایران مربوط به گوشی‌های آیفون را در خود جای دهد یا اقدام به توزیع آنها کند. همچنین این شرکت نمی‌تواند با برنامه‌نویسان ایرانی داد و ستد داشته باشد.»
 
حذف برنامه های کاربردی ایرانی از اپ استور، واکنش محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات را نیز در پی داشته و وی در فضای مجازی اعلام کرده که موضوع را پیگیری خواهد کرد.
 
براساس آماری که از سوی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان شده است، محصولات اپل توسط ۶ میلیون نفر در ایران مورد استفاده قرار می گیرند و بیش از ۱۱ درصد از گوشی‌های هوشمند مورد استفاده در ایران متعلق به این کمپانی است. این موضوع ایران را به یکی از بزرگترین بازارهای اپل در منطقه خاورمیانه تبدیل کرده است.
 
همچنین محمدجواد آذری جهرمی به کمپین توقف حذف اپلیکیشن های ایرانی از اپ استور با هشتگ #StopRemovingIranianApps پیوسته است. وی با پیوستن به این کمپین در توئیتی بیان داشت: « فناوری اطلاعات باید برای بهبود زندگی انسان ها و راحت تر شدن آن به کار گرفته شود و نباید ابزاری برای تبعیض بین کشورها باشد.»
 
در همین راستا متن انگلیسی و فارسی نامه درخواست رسمی فعالان اکوسیستم استارتاپی ایران از «تیم‌کوک» مدیرعامل اپل برای توقف روند حذف اپلیکشن‌های ایرانی از اپ‌استور، برای «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه نیز رونوشت شده است، این نامه از آدرس (https://goo.gl/۸cgiVJ) قابل دسترس است و کاربران می توانند آن را امضا کنند.
 
گفته می شود علاوه بر مشکلات متعددی که این روزها پیش روی استارتاپ‌های ایرانی که از مهمترین عوامل توسعه اقتصادی و فناوری کشور به حساب می‌آیند، قرار دارد، اقدام کمپانی اپل در حذف اپلیکیشن های ایرانی از اپ استور نیز به این مشکلات افزوده است.
 
تحریم یکی از بزرگترین چالش‌های استارتاپ‌های ایرانی به حساب می‌آید و این چالش در حال حاضر با مشکل حذف از اپ‌استور اپل، بیشتر از پیش نمایان شده است. اگرچه این تحریم‌ها گاهی فرصت محسوب شده و همین عدم دسترسی کاربران به بازارها و محصولات خارجی موجب شده تا راه حل‌هایی داخلی و بومی برای رفع این نیازها ایجاد شود و بسیاری از بازی‌ها، اکوسیستم‌های ایجاد شده موبایل، اپ‌استورهای ایرانی، سایت‌های اجتماعی و… از این فضا برای پر کردن این خلأ استفاده کرده و کاربران مناسبی را جذب کرده‌اند اما قطعا رفع چنین تحریم‌هایی می‌تواند برای کسب‌وکارهای نوپای ایرانی فرصت مناسبی را ایجاد کند تا در میدان‌های رقابت بین‌المللی به مشکل برنخورند.
 
اکنون چشم امید مردم و استارتاپهای ایرانی به دولت است تا شاید بتواند این چالش عجیب را رفع کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.