رگولاتوری

August 29, 2017
11:02 سه شنبه، 7ام شهریورماه 1396
کد خبر: 84687

اشک‌ها و لبخند‌های دو وزیر

جوان‌ترین وزیر روحانی به صورت رسمی شروع به کار کرد. دیروز مراسم تودیع محمود واعظی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت یازدهم و معارفه وزیر دهه شصتی ساختمان شریعتی برگزار شد.
 
اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری هم به این مراسم آمده بود و سخنرانی‌ها با او شروع شد. هر سه نفرشان از هجمه‌ای که در جریان رأی اعتماد علیه وزیر جوان شده بود، شکایت داشتند. جهانگیری معتقد بود آمدن وزیر جوان به کابینه یک حرکت تابوشکنانه بوده است. او گفت جهرمی را جوانی باهوش و پرانگیزه دیده و با شناختی که از او پیدا کرده، مطمئن است یک روز مخالفانش ناچار به عذرخواهی می‌شوند.
 
جهانگیری گفت جهرمی به من گفته است با این همه هجمه‌ای که علیه من درست کرده‌اند، فکر کنم تنها زلزله بم کار من نبوده است! محمود واعظی هم تأکید کرد که او به خاطر مهارت بالا و پرانگیزه بودنش انتخاب شده است و تأکید می‌کند تمام حرف‌های مطرح‌شده علیه جهرمی دروغ است.
 
وزیر جوان بیشتر از همه دل پری داشت اما تأکید کرد به حرف‌ها بی‌اعتنایی می‌کند و می‌خواهد با ادامه راه دولت یازدهم در این وزارتخانه نشان دهد توسعه زیرساخت‌ها برایش از هر چیزی بیشتر اهمیت دارد. او گفت وقتی دولت یازدهم وزارتخانه را تحویل گرفت در مقایسه با کشورهای جهان به اندازه ‌هزار ‌سال از فضای مجازی عقب‌مانده بودیم و درواقع هیچ بستری نداشتیم.
 
در حاشیه مراسم تودیع و معارفه وزیر کهنه‌کار و وزیر جوان با «شهروند» گفت‌وگو کردند. واعظی از دردسرهایش با اینترنت در دولت محمود احمدی‌نژاد گفت و وزیر جوان در پاسخ به «شهروند» قول داد تا یک ماه آینده تعرفه اینترنت را اصلاح کند و این موضوع را در نخستین گزارش ١٠٠ روزه دولت به مردم اعلام کند.
 
دردسرهای واعظی با اینترنت دوره احمدی‌نژاد
محمود واعظی زمانی که از ساختمان شهید قندی خارج می‌شد تا سوار خودرویش شود و برای همیشه وزارت ارتباطات را ترک کند، خبرنگاران دوره‌اش کردند. او مثل همیشه خندان و باحوصله مقابل خبرنگاران ایستاد و گفت: مگر هنوز هم از من سوال دارید؟
 
خبرنگاران مکث کردند. گویا یک‌باره همه پرسش‌هایشان تمام شد. آنها با خنده و شوخی وزیر کهنه‌کار و رئیس جدید دفتر رئیس‌جمهوری را ترک کردند. او گفته بود وقتی در‌ سال ٩٢ وزارتخانه را تحویل گرفت اوضاع اینترنت «آشفته» بود. پرسیدم خاطره‌ای از آن سال‌ها به یاد دارید؟
 
و او به گذشته برگشت. به زمانی که هنوز محمود احمدی‌نژاد سر کار بود. وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت یازدهم با اشاره به کندی سرعت اینترنت در قبل از ‌سال ۹۲ گفت: برای دانلود یک مقاله مجبور بودیم مدت‌ها منتظر بمانیم و در این فاصله هم، اینترنت مرتب قطع می‌شد.
 
او توضیح داد: قبل از این‌که به وزارت ارتباطات بیایم در دانشگاه تدریس می‌کردم و کتاب و مقاله می‌نوشتم. در آن زمان مجبور بودم از مقالات و منابع خارجی استفاده کنم اما یکی از مشکلاتم این بود که یک صفحه یا مقاله‌ای را که می‌خواستم دانلود کنم، باید کلی می‌نشستم و منتظر می‌ماندم که این کار انجام شود. مشکل دیگرم هم این بود که در آن فاصله اینترنت هم مرتب قطع می‌شد. امروز خوشبختانه این مشکل حل شده است.
 
او در مورد رویکرد نهاد ریاست‌جمهوری برای حل مشکل اپلیکیشن‌های ایرانی نیز گفت: ابزاری که ما در ریاست‌جمهوری داریم، وزارت امورخارجه است و قطعا وزارت خارجه موضوعات مربوط به کشورهای خارجی را با جدیت پیگیری می‌کند. قطعا این مطلب را مهندس جهرمی منعکس کردند و آقای ظریف پیگیری خواهند کرد.
 
جهرمی: ظرف یک ماه اینترنت را ارزان‌تر می‌کنم
وزیر جوان اعلام کرد که از الان تمام برنامه‌هایش مشخص است و می‌خواهد به همه ثابت کند که بر اساس توانایی‌هایش انتخاب شده است. او در پاسخ به «شهروند» از برنامه‌اش برای تعرفه‌های اینترنت هم گفت و قول داد تا یک ماه آینده قیمت‌ها را اصلاح کند و در نخستین گزارش ١٠٠ روزه دولت این موضوع را به مردم اعلام کند.
 
جوان‌ترین وزیر روحانی به «شهروند» توضیح داد: در دنیا اینترنت موبایل گران است. با وجود این، ما به لحاظ شاخص نسبت هزینه به درآمد در دنیا در ۱۰ کشور اول جهان هستیم. آن چیزی که در کشور مشکل داریم اینترنت ثابت است و در این حوزه شاخصی بهتر از نودم نداریم.
 
او ادامه داد: این نشان می‌دهد غیرطبیعی بودن اینترنت در حوزه ثابت برای ما یک معضل جدی است که جلوی رشد بازار را می‌گیرد. برنامه ما اصلاح این تعرفه‌هاست. از همان روز اول که سر کار آمدیم، براساس کارهایی که پیش از این شده بود، کمیته‌ای تشکیل دادیم و تلاش می‌کنیم ظرف یک ماه آینده به این موضوع رسیدگی کنیم. در برنامه صد روزه دولت این به‌عنوان یکی از وعده‌های دولت است که به وضع تعرفه‌ها رسیدگی شود.
 
او از موضوعات دیگر هم صحبت کرد. از این‌که ایران برای حذف برنامه‌های مورد نیاز کاربرانش از اپ‌استور وکیل می‌گیرد و شکایت خود را از مجرای حقوقی پیگیری می‌کند. او با اشاره به سهم ١١‌درصدی اپل از بازار ایران گفت که درباره این موضوع با محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه هم حرف زده است.
 
او از کمک به ساده‌سازی قوانین برای کسب و کارهای حوزه IT هم گفت و تأکید کرد: یکی از انتقاداتی که برخی دوستان در زمان ارایه برنامه پیشنهادی در مجلس شورای اسلامی داشتند، این بود که برنامه ما مخابراتی و شعارمان IT است، اما آماری در حوزه IT نداریم و علت این موضوع هم این است که به دلیل مقررات دست و پاگیر مالیاتی، بسیاری از شرکت‌ها درآمدهای خود را اعلام نمی‌کنند.
 
وی ادامه داد: ما برنامه داشتیم از ابتدای استقرار، وضع فعلی خود را به صورت واقعی برآورد و نشانه‌گذاری کنیم. همچنین برنامه داریم چهار‌سال را به چهار زمان یک‌ساله و هر‌ سال را به چهار بخش سه ماهه تقسیم و هدف‌های لازم را بررسی و موانع آنها را برطرف کنیم. طبیعتا اگر مشکلاتی که برای آنها وجود دارد برطرف شود، شفافیت ایجاد خواهد شد و شفافیت مهمترین نکته‌ای است که می‌تواند در پیشبرد و توسعه برنامه‌ها کمک کند.
 
او البته گفت: برنامه داریم در پایان این چهار‌سال ۲۰‌هزار شرکت کسب و کار نوپا، ۱۰۰۰ شرکت متوسط، ۱۰۰ شرکت بزرگ و پنج شرکت بین‌المللی ایجاد کنیم.
 
فساد به جایی رسید که تصورش را نمی‌کردیم
اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری برای گفت‌وگو با خبرنگاران نایستاد و با عذرخواهی از آنها ساختمان شریعتی را ترک کرد. او فقط به یک جمله بسنده کرد که حرف‌هایم را در مراسم گفتم.
او در مراسم تودیع و معارفه وزرای ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت یازدهم و دوازدهم گفت: در قرن بیست‌ویکم دیگر دوره اقتصاد فسیلی و پول درآوردن از نفت و گاز و منابع طبیعی گذشته است و عصر حاضر، عصر اقتصاد دانش‌بنیان است، بنابراین حوزه IT و ICT می‌تواند به‌عنوان پیشران اقتصاد کشور باشد و باید آن را جدی‌تر گرفت.
 
جهانگیری در ساختمان شریعتی هم به موضوع فساد اقتصادی نقب زد و گفت: فساد اقتصادی متاسفانه در جاهایی ریشه دوانده و رسوخ کرده است که حتی تصورش را نمی‌شود کرد. افرادی که در فساد اقتصادی نقش داشتند، مشخص هستند و اگر لازم باشد حتی اسامی آنها را اعلام می‌کنم.
 
او تأکید کرد: من در مورد فسادهای اقتصادی بارها صحبت کرده‌ام و باز هم صحبت خواهم کرد. برخی فکر نکنند که از طرح مسأله و صحبت کردن دست برخواهم داشت. فساد باید ریشه‌کن شود.
معاون اول رئیس‌جمهوری همچنین گفت: دولت در دوره قبل در تمام بخش‌ها اعم از اقتصادی، اجرایی، سیاسی و فرهنگی توانست کارهای بزرگی انجام دهد. ما وقتی شروع به کار کردیم در تمام این حوزه‌ها دچار مشکل بودیم و در حین انجام کار به مشکلات زیادی برمی‌خوردیم.
 
جهانگیری ادامه داد: اگر بخواهیم با دید منصفانه به این فعالیت‌ها نگاه کنیم در تمامی حوزه‌ها به‌خصوص ارتباطات و فناوری کارهای بزرگی انجام شده بود و امروز من با اطمینان می‌گویم که در مبحث‌ آی‌سی‌تی و ‌آی‌تی اگر با همین سرعت پیش برویم توسعه کشور شتاب بیشتری خواهد گرفت.
 
او با اشاره به دیدار هیأت دولت با رهبر انقلاب گفت: دغدغه اصلی کشور اقتصاد است و در ملاقات با رهبری ایشان نیز این نکته را تأکید کردند. اقتصاد مقاومتی مجموعه سیاست‌هایی است که تقریبا روی آن اجماع وجود دارد و اقتصاددانان و خبرگان کشور به این امر اذعان دارند که اگر روی ٢۴ بند این سیاست‌ها تمرکز شود، می‌توانیم اقتصاد کشور را متحول کنیم. در این سیاست‌ها ارتباطات از اهمیت بسزایی برخوردار است.
معاون اول رئیس‌جمهوری در ادامه یکی از مهمترین جهت‌گیری‌های انقلاب اسلامی و حتی از آرمان‌های امام راحل را عدالت‌محوری دانست و گفت: همان‌گونه که گفته می‌شود پایتخت کشور از امکانات مناسبی در زمینه زیرساخت‌های اینترنت و فناوری اطلاعات برخوردار است، بنابراین باید این زیرساخت‌ها در کل کشور توسعه یابد و برقرار شود.
 
جهانگیری گفت: در این دوره ٢٨‌هزار روستا و استان‌ها و شهرهای دورافتاده از این امکانات برخوردار شدند که البته باید این امکانات و زیرساخت‌ها توسعه یابد و ادامه پیدا کند و استفاده‌های مناسب از آن شود.  معاون اول رئیس‌جمهوری محدود کردن فضای مجازی به بهانه زیانبار بودن آن را مطرود دانست و گفت: هر فناوری و اصولا پدیده‌ای هم وجه مثبت دارد و هم وجه منفی. ما که نمی‌توانیم مانع توسعه فناوری در کشور شویم آن هم به دلیل این‌که زیان‌ها دارد. ما باید از فرصت‌های فضای مجازی استفاده مطلوب ببریم و آن را در راستای اشتغالزایی و درآمدزایی قرار دهیم و باید به نقطه‌ای برسیم که صادرات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری تبدیل به نقاط قوتی در اقتصاد و صنعت شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.