رسانه‌های اجتماعی

August 30, 2017
12:40 چهارشنبه، 8ام شهریورماه 1396
کد خبر: 84736

آذری جهرمی: لزوم بومی‌سازی فضای مجازی/اعتقادبه استفاده صرف از «قوه سلب»نداریم

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در مجمع فراکسیون نمایندگان ولایی گفت: اعتقاد نداریم در فضای مجازی صرفاً باید سلبی عمل کرد؛ البته باید در مواقعی از قوه سلب هم استفاده کنیم.
محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات صبح امروز در جلسه مجمع عمومی فراکسیون نمایندگان ولایی حضور یافت؛ وی توانست با حمایت اعضای فراکسیون نمایندگان ولایی رأی اعتماد نمایندگان را جلب کند.
 
وی گفت: برای بررسی وضعیت شرایط ارتباطات در کشور نیازمندیم ابتدا شرایط فعلی را احصاء کنیم.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: نماینده وزارت ارتباطات در استان‌ها، مدیرکل ICT است؛ من از همه مدیرکل‌های ICT خواسته‌ام که با تک‌تک نمایندگان جلسه بگذارند و برای هر حوزه انتخابیه یک پرونده ایجاد کنند.
 
آذری جهرمی افزود: با توجه به نزدیکی فراکسیون نمایندگان ولایی به اصول انقلاب، انتظار ما این است که مشکل اینترنت روستاها حل شود. در مورد انتقال اینترنت در روستاها مسائل سیاسی وجود دارد؛ عده‌ای معتقدند وجود اینترنت قوی در  روستاها موجب فساد می‌شود و وزارت ارتباطات از یکسو در مقابل الزامات برنامه ششم توسعه در مورد لزوم بهره‌مندی روستاها از اینترنت پرسرعت و از سوی دیگر فشار برخی جریان‌ها مبنی بر ایجاد فساد در صورت انتقال اینترنت به روستاها قرار دارد.
 
وی در مورد مسائل فرهنگی در فضای مجازی گفت: اعتقاد نداریم که در فضای مجازی صرفاً باید به صورت سلبی عمل کرد، البته باید در مواقعی که حاکمیت تشخیص می‌دهد، از قوه سلب استفاده کنیم؛ همه کشورها دارای قدرت نظامی هستند اما همیشه از این قدرت استفاده نمی‌کنند.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: با موضوعات مستهجن و مبتذل در فضای مجازی تعارف نداشته و جدی هستیم، اما سیکل جمع‌آوری و برخورد با این کانال‌ها دچار مشکل و فضای موجود در برخورد با این کانال‌ها منفعل است؛ یعنی در ابتدا جرم اتفاق می‌افتد و وزارت ارتباطات پس از وقوع جرم به دنبال برخورد با آن می‌رود؛ بنابراین یک عقب‌ماندگی وجود دارد.
 
آذری جهرمی گفت: اعمال سیاست‌های ایران در فضای تلگرام با مشکل مواجه است چون در تفاهمات با مدیریت تلگرام، نتوانستیم به جمع‌بندی صد درصدی برسیم.
 
وی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار با طلاب حوزه علمیه قم اظهار داشت: رویکرد رهبری در خصوص فضای مجازی و شبهات، رویکرد بسیار جالبی است؛ ایشان می‌فرمایند «ایجاد شبهات در فضای مجازی یک فرصت است».
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با تأکید بر لزوم بومی‌سازی فضای مجازی تصریح کرد: متأسفانه به دلیل عدم مدیریت، تلگرام تبدیل به وزنه‌ای برای ما شده است و این امر برای حاکمیت و امنیت ملی ما خوب نیست؛ باید پیام‌رسان را به فضای داخلی بیاوریم و اگر نتوانیم این کار را انجام دهیم، کشور دچار خُسران بزرگی می‌شود.
 
آذری جهرمی در خصوص برنامه‌اش برای تحقق پیام‌رسان بومی گفت: یکی از برنامه‌های جدی من این است که پیام‌رسان را با تغییر ذائقه مردم و ارائه خدمات بهتر به کانال‌های داخلی منتقل کنم.
 
وی با اشاره به ابراز خرسندی مقام معظم رهبری از ورود وزیر جوان به کابینه دوازدهم افزود: ایشان فرمودند که «باید مفصلاً با بنده جلسه داشته باشند»؛ ما هم مطالب را آماده‌ کرده‌ایم و از ایشان هم رهنمود می‌گیریم که چراغ راه ما خواهد بود.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درباره استفاده کودکان از فضای مجازی گفت: ستاد اجرایی فرمان امام (ره) اقدام خوبی را در اجرای سیم‌کارت کودک انجام داد، رایتل نیز اقدامات خاصی ایجاد کرد و همچنین با تفاهم با شرکت «جی‌ال‌ایکس»، تبلت‌های مخصوص کودکان ایجاد شد که دارای اپلیکیشن‌های خوب و جذابی است که این پروژه «انارستان» نام داشت و مورد حمایت رهبری هم قرار گرفت.
 
آذری جهرمی با انتقاد از استفاده فراگیر از فیلترشکن‌ها در کشور خاطرنشان کرد: در همه دنیا استفاده از فیلترشکن‌ها قفل دارد، اما در سیستم کامپیوتری خانواده‌های ایرانی، فیلترشکن‌ها نصب است که موجب می‌شود زمانی که نوجوانان و کودکان پای این سیستم‌ها می‌نشینند، با استفاده از فیلترشکن، دری از انحراف بر روی آنها باز شود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.