اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

September 3, 2017
15:03 یکشنبه، 12ام شهریورماه 1396
کد خبر: 84769

آذری جهرمی: هدف اول ما در وزارت ارتباطات، ایجاد اشتغال است/ سرعت دانلود در کشور را به ۲۰ مگابیت بر ثانیه می رسانیم

محمدجواد آذری جهرمی، جوانترین وزیر کابینه است. با این حال سابقه چند ساله او در شرکت ارتباطات زیرساخت و پشت معاونت وزیر در دولت قبل باعث شد تا با تجربه لازم بر صندلی صدارت تکیه بزند. در اولین روزهای مدیریت او بر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، با او در خصوص برنامه هایش در دولت دوازهم و مباحث روز این حوزه به گفت و گو نشستیم.
 
اهم برنامه هایی که در چهار سال آینده دنبال خواهید کرد، چه خواهد بود؟
 
فعالیت اصلی‌ ما که آقای رئیس‌جمهور هم پیگیر آن هستند و به‌عنوان یک موضع مهم مطرح شده، بحث و توسعه اشتغال در عرصه فناوری اطلاعات است. آن چیزی که از آمار برمی‌آید این است که در کشورهای درحال‌توسعه از اشتغال کل بخش‌ها در درون آن کشورها سهم فناوری اطلاعات ۱.۸۷ درصد است و در کشور ما این میزان ۰.۲ درصد است و این‌یک پیام خیلی خوب دارد و آن یعنی ما بازار خیلی خوبی برای توسعه خدمات داریم و یک پتانسیل بسیار مناسب برای توسعه اشتغال در درون کشور در عرصه فناوری اطلاعات داریم.
 
خب اقداماتی که در دولت یازدهم برای توسعه زیرساخت‌ها انجام شد بسیار مؤثر بود که الان این آمادگی را داشته باشیم که از این فرصت بهره ببریم. در برنامه ششم به دولت ابلاغ شده که سالانه ۹۵۰ هزار شغل باید ایجاد شود و سهمی که برای بخش آی.سی.تی در نظر گرفته‌شده سالی ۱۶۰ هزار شغل است. این هم دوباره نکته‌ای است که بر این مسئله دلالت دارد که ما ظرفیت و پتانسیل خوبی برای توسعه اشتغال داریم.
 
حالا توسعه اشتغال یک ابزارهایی دارد و ما همه برنامه‌هایمان ذیل این حوزه تعریف‌شده است، یعنی همه را به این هدف انجام می‌دهیم که از نهایی منجر به ایجاد خدمات و توسعه اشتغال شود. خود این توسعه اشتغال باعث می‌شود خدمات توسعه پیدا کند و خدمات بر روی بستر شبکه ملی اطلاعات صورت می‌گیرد، خود این توسعه خدمات باعث تولید محتوای بیشتر می‌شود و عملاً ما به شاخص، شاخص‌های موردنظر برای بحث شبکه ملی اطلاعات هم با همین چارچوب می‌رسیم.
 
ما درواقع کیفیت سرویس‌های ارتباطی را بهبود ببخشیم، درواقع تعرفه را مناسب‌سازی کنیم و مدلش را تغییر داده و این‌که شکاف دیجیتال را  کاهش دهیم و مناطق کمتر توسعه‌یافته، به‌خصوص روستاها را درواقع برای این توسعه مدنظر قرار بدهیم؛ و همه این‌ها ذیل همین موضوع ایجاد شغل قرار می‌گیرد. اما موضوعات دیگری هم ما در کنارش داریم؛ بحث اصلاح نظام‌های حقوقی با کمک مجلس محترم برای این‌که از کسب‌وکارهای نوپا در درون کشور حمایت کنیم و موانع تولید این‌ها را برداریم و به شاخص‌هایی برای صادرات برسیم. این‌ها جز مواردی است که درواقع ما در دستور کار پیگیری‌مان هست و انشاالله برای این‌ها برنامه‌ریزی کردیم که به شاخص‌های لازم برسیم.
 
یکی از اتفاقات خوب در دولت یازدهم افزایش سرعت اینترنت در کشور بود و بستری که فراهم آمد و مشاغل جدیدی که در حوزه  ICT هستند بتوانند در این حوزه فعال شوند. برنامه‌ای دارید که در دولت دوازدهم که این سرعت افزایش پیدا کند، در جدول جهانی که نگاه می‌کنیم ما رتبه‌های متوسطی در این زمینه‌داریم؟
 
بله خب، آن چیزی که درواقع ما ابتدا تحویل گرفتیم شاخصی به اسم شاخص پهنای باند به ازای هر شهروند و آن شاخص در ابتدای دولت یازدهم یک کیلوبیت بر ثانیه بود و آن شاخص درواقع صورت کسرش حاکی از میزان پهنای باند موجود بین‌الملل دارد به تعداد شهروندان و امروز این شاخص به ۳۵ کیلوبیت بر ثانیه رسیده یعنی ۳۵ برابر شده است و ما ظرفیت دایره بین اللی مان امروز از ۷۲ گیگ به ۲.۵ ترابیت بر ثانیه رسیده. خب این شاخص و مشخصه رشد درواقع یک توسعه ۳۵ برابری به لحاظ این شاخص داشت.
 
اما در منطقه همین رتبه‌ها الان برخی کشورها حدود ۸۰ هستند و برخی دیگر در همین منطقه در رتبه ۶۰ قرار دارند. ما هنوز شاخص مطلوبی در این حوزه نداریم؛ واقعیت این است که برای این‌که به این حوزه برسیم موانعی داریم یکی از موانع جدی ما بحث فیبر درون‌شهری ما است. خب امروز محدودیت وجود دارد باید این مشکل برطرف بشود و دوم مدیای دسترسی است. روی سیم های مسی فعلی که امروز برای سرویس  ADSL استفاده می‌شود حداکثر ظرفیتی که می‌تواند درواقع به خود اختصاص بدهد بیشتر از ۱۶ مگابیت بر ثانیه نیست و باید تکنولوژی‌هایمان هم حوزه خانگی بالا ببریم.
 
نکته بعدی در حوزه موبایل است که تعارضات جدی‌ در واقع بین انتخاب سایت‌های مخابراتی وجود دارد و آن این است که اگر در مناطق متراکم می‌خواهد سرویس بهتری دریافت شود باید تعداد آن سایت بالا برود خب این‌ها تعارض وجود دارد و معمولاً به دلیل این‌که مردم حساسیت دارند اجازه نمی‌دهند سایت زده بشود و تعامل خوبی بین اپراتورها و شهرداری نیست.
 
در حوزه موبایل هم این مسئله باعث می‌شود که یک مقدار زیادی سرعت خدمات درواقع دست شرایطی بیفتد که مطلوب نباشد و البته امروز متوسط سرعت دانلود در کشور ما بنا بر آمارها بین ۶ تا ۸ مگابیت بر ثانیه است؛ و برنامه‌ای که ما دادیم گفتیم متوسط سرعت را در پایان چهار سال به ۲۰ مگابیت بر ثانیه می‌رسانیم؛ اما باید این مسائل را حل کنیم و این اشکالاتی که الان وجود دارد را باید تعامل مناسبی باز شهرداری‌ها به وجود بیاوریم و بحث فیبر درون‌شهری و سرویس‌های جدید مثل سرویس «فایبرتو» دهیم و یا «فایبرتودلبیلدینک» را توسعه دهیم که سرعت دسترسی مردم بالا برود و این باید انجام شود چراکه خیلی از سرویس‌های ویدئویی که بستر توسعه بر روی شبکه ملی اطلاعات هم هستند نیاز به‌سرعت بالاتر دارند و ما امروز این سرعت‌ها را پاسخگو نیستیم و این جزو برنامه‌های ما است و اگر ما بخواهیم درواقع بخش را توسعه بدهیم چاره‌ای نداریم که به این حوزه‌ها توجه ویژه بکنیم.
 
ضریب تلفن همراه در کشور ما به نظر می‌رسد ضریب مناسبی دارد و اپراتورهای موجود هم حالا رقابت‌هایی با همدیگر دارند که گاهی به نظر می‌رسد با هم هماهنگی هایی صورت می دهند که فشارشان به مردم بیشتر می‌شود. به نظر شما وضعیت اپراتور تلفن همراه الان در کشور ما چطور است و به نظر شما می‌شود این‌ها را ارتقا داد و بهتر کرد؟
 
خب اپراتورهای تلفن همراه درواقع از چند بُعد مسئله‌شان قابل‌بررسی است و یک بحث، بحث سرعت بود که در سؤال قبل جواب دادم. یک بحث، بحث نظارت بر این‌ها است و درواقع شکایت‌هایی که گاها مردم از کیفیت سرویس و امثال آن و کم‌فروشی موضوعات این‌چنینی دارند و خب طبیعتاً یک بازار بسیار گسترده‌ای است و ما بر نظارت بر این‌ها در سیکل سابق یک سری نقاط ضعف داشتیم، استراتژی بنده اینجا این است که ما نظارت مردم بر مردم را قوی کنیم. یعنی بیایم این گزارش‌هایی که به ما می‌رسد و درواقع این گزارش‌هایی که داریم را منتشر کنیم و بگذاریم مردم حق انتخاب داشته باشند و بدانند وضعیت اپراتورها چیست.
 
این‌که مردم مطلع باشند که چه اپراتوری به تذکرات و شکایات رسیدگی می‌کند و برایش ارزش دارد و کدام برایش ندارد، خودش باعث می‌شود درواقع مردم در مسیر انتخابشان برای بهره‌گیری از سرویس یک مسیر مطمئن‌تری را انتخاب کنند و وظیفه ما این است که اطلاع‌رسانی کنیم و البته پیگیری هم بکنیم. حالا ما برنامه داریم که اولین گزارشمان که شکایات حوزه کم‌فروشی است را منتشر بکنیم؛ که مردم از کدام اپراتور به ما زنگ زدند. بالاخره ما یک چارچوبی داریم و کانال ارتباطی با مردم‌داریم به اسم ۱۹۵ و مردم زنگ می‌زنند و گزارش‌هایشان را اعلام می کنند و ما آنها را منتشر می‌کنیم که مردم درواقع این شکایتی کم‌فروشی از این اپراتورها بوده و این‌قدر هم رسیدگی شده و این‌قدر جواب داده و بهتر است که ما از ظرفیت مردم برای نظارت بر این اپراتورها استفاده کنیم و البته خودمان هم باید تقویت کنیم که طبیعتاً این کار را در دستور کارداریم که پیگیری کنیم.
 
 امروز نارضایتی از اپراتورها به‌خصوص در مناطق شهری بالا است و آن چیزی که به ما می‌رسد و آن چیزی که به‌عنوان یک شهروند خود من هم درواقع با آن مواجه هستم و این هم دلیلش توسعه‌هایی است که این‌ها دارند هم‌زمان می‌دهند یعنی تغییر و ارتقا شبکه از نسل دو به نسل سه و نسل چهار، درواقع تغییر مدل طراحی سلولی شبکه‌ها، تغییر بردها، این‌ها باعث شده که درواقع یک مقدار شبکه وضعیت استقرایی خودش را از دست بدهد و در حالت گذرایی قرار بگیرد و ما باید تلاش کنیم و به اپراتورها کمک کنیم و زمان گذار را پایین بیاوریم و حقوق مردم را پیگیری کنیم تا این کیفیت بهتر بشود.
 
یکی از نکات قوت دولت یازدهم اصرار بر حفظ شبکه‌های اجتماعی بود. البته در مواقعی هم بود که دستگاه‌های دیگر دوست داشتند برخی فیلترینگ ها صورت بگیرد. به نظر می رسد تعدد تصمیم‌گیری در مورد مصادیق فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی وجود دارد، چه برنامه‌ای برای این دارید؟ سوال دیگرم هم در مورد رفع فیلتر برخی از شبکه های اجتماعی است که سالهای دور فیلتر شدند؛ از جمله توییتر و یا یوتوب، این‌ها چه وضعیتی پیدا می‌کنند؟
 
یکی از نکات مثبت در کشور این است که از دیدگاه‌های مختلف درواقع به موضوعات نگریسته شود. طبیعتاً یکی از منظر اقتصادی نگاه می‌کند و یکی از منظر اجتماعی نکاه می‌کند و یکی از منظر فرهنگی نگاه می‌کند این‌که هرکسی با دیدگاه خودش نگاه کند اشکال ندارد باید حرف‌های مختلف را شنید و از صحبت‌های مختلف بهره گرفت و این خودش یک فرصت است و آن مرجع تصمیم‌گیری در کشور متفاوت نیست یعنی خیلی درواقع مراجع مختلف نیستند، مراجع تصمیم‌گیری در این حوزه به‌صورت خاص آن چیزی که در قانون آمده کارگروه تعیین مصادیق می‌کند. خب طبیعتاً کارگروه تعیین مصادیق در خصوص مصادیق تصمیم‌گیری می‌کنند اختیاری قضات دارند که می‌توانند به مسدودسازی بنا بر استدلال قضایی که دارند حکم بدهند.
 
البته اینجا اختلاف وجود دارد که آیا یک قاضی شهرستان می‌تواند یک سرویس عمومی در کشور را پالایش کند و یا آیا دستگاه قضایی می‌تواند به استناد پیشگیری از جرم بیاید این سرویس را به‌صورت کلی ببندد این‌ها مباحث حقوقی است و سؤالاتی وجود دارد اما اصل مطلب این‌که کسی ناقض اختیارات حقوقی و قضایی قضات محترم و همچنین درواقع کارگروه تعیین مصادیق نیست و برای هماهنگ‌سازی این موضوعات یک مجموعه‌های مختلف کشور در شورای عالی فضای مجازی در اطراف هم هستند و می‌توانند تصمیم‌گیری‌های بهتری انجام بدهند. درست است که عزم دولت بر این است که این فعالیت‌های شبکه‌های اجتماعی باشد و نگاهش هم بر این نیست که فرضاً یک عده‌ای بگویند که این شبکه‌های اجتماعی خیلی بد هستند و دولت بگوید من طرفدار بدی هستم نگاه این است که به‌صورت واقعی دیده می‌شود که درواقع فاز مثبت این شبکه‌ها و تأثیرات مثبت این شبکه‌ها چیست و تأثیرات منفی آن چه هست و آیا تأثیرات مثبت از منفی بیشتر است یا نه.
 
دولت هم اعتقاد دارد که برخی انحرافات در آن شبکه‌های اجتماعی هست و مبینیم و بنای ما درمجموع دولت این است که درواقع این انحرافات را مقابله کنیم و فاز مثبت را بگذاریم ادامه پیدا کند و درواقع همه مجموعه‌های نظام هم به این موضع اعتقاددارند و دیگر کسی شکی ندارد و شاید در آن ابتدا یک عده نگاهشان این بود، ولی الان دیگر کمتر کسی پیدا می‌شود که به‌کل این مقوله و موضوع مخالفت کند، البته نمی‌گویم نیست، هست ولی در جمع عقلای کشور نیست.
 
عزم ما بر این هست که این فضا را درواقع حفظش بکنیم و از فرصتش استفاده بکنیم هر تکنولوژی یک فرصت‌هایی یک تهدیداتی دارد هنر ما کاهش تهدیدات و استفاده حداکثری از فرصت‌ها هست؛ اما در خصوص سرویس‌هایی که سابق پالایش شدند خب هرکدام درواقع به یک دلایلی بوده. شاید در یک فضایی این مسئله تبدیل‌شده بود به یک رقابت سیاسی که ما رفع فیلتر کنیم یا نکنیم. ما باید تلاش کنیم که این مسائل را از این فاز سیاسی خارج کنیم چون وقتی وارد معقولات سیاسی می‌شود حل کردن مسائل خیلی مشکل می‌شود ما باید در یک‌فاز عقلانی این مسئله را مطرح کنیم بنشنیم در کشور در رابطه با این مباحث بحث بکنیم امکانات که این فضا می‌تواند برای ما فراهم کند بسیار امکانات مثبتی هست.
 
امروز حالا البته من به ثقه و وثوق گزارش اطمینان صد در صد ندارم چون خودم بررسی نکردم ولی یک مطلبی به من دادند که من خواندم نوشته‌شده بود که مثلاً از دید بررسی در دنیا شبکه‌ی مثلاً یوتیوب سلامتش بسیار به‌مراتب بیشتر از اینستاگرام هست حالا در کشور ما یوتیوب بسته هست مثلاً اینستاگرام باز هست خب حالا یک‌دوستی می‌گفت که پس برویم اینستاگرام را ببندیم؛ نه با این نگاه نه، واقعاً بایستی بنشینیم یک اندیشه‌ای بکنیم و یک بحث فکری و درواقع معقولات این‌چنینی داشته باشیم که بتوانیم از ظرفیت این شبکه‌ها استفاده بکنیم.
 
تلاش ما این خواهد بود که این همدلی را به وجود بیاوریم فضای سیاسی را از این مسائل خارج بکنیم و در یک فضای عقلانی بنشینیم نسبت به مزایا و معایب این‌ها نگاه بکنیم. من که خودم حالا در توییتر فعالیت دارم و گاهاً با مخاطبین درواقع ارتباط برقرار می‌کنیم فضای بسیار خوب و سازنده و صریحی هست هرچند در آن حرف‌های خیلی تندی می‌‌‌زنند ولی این حرف‌ها بالاخره برای یک مسئول شنیدش واجب است. خیلی خوب هست که مسئولین حرف‌های مردم را بی‌پرده بشنوند حالا در فضایی که نمی‌شود رفت با تک‌تک مردم ارتباط گرفت ولی می‌شود در این فضا حرف‌ها را شنید حالا ممکن هست این حرف‌ها گزنده باشند ممکن هست که تند باشند.
 
بالاخره هست دیگر و این گزارش‌ها برای یک مدیر در کشور لازم است. اگر شما بنا باشد که بنشینید در یک اتاق همه از شما تعریف و تمجید کنند قطعاً به انحراف می‌روی باید به‌جایی بروی که حرف‌ها را بهت بزنند بشنوی حرف مردم را بشنوی شما قرار هست که به مردم خدمت کنی قرار نیست که به میز و به چهار نفر آدمی که دورت هستند خدمت کنی. این فضایی است که شما می‌بینید رهبری هم در این عرصه حضور دارند رئیس‌جمهور هم در این عرصه حضور دارند عقلای سیاسی کشور آمدند در این عرصه حضور پیدا کردند این‌یک فرصت هست خب حالا البته موضوعاتی هم به لحاظ عرصه‌ی فرهنگی وجود دارد نمی‌شود نسبت به این هم بی‌تفاوت بود حالا این جزوه دستور کارهای ما هست و در حال پیگیری هستیم.
 
در چهار سال گذشته استارت‌آپ‌ها در ایران رشد قابل‌ملاحظه‌ای داشتند. رشد استارت آپ‌ها را در حوزه‌های مختلف می شود دید و می بینید که ظرفیت بالایی برای ایجاد اشتغال دارند. اما به نظر می رسد موانعی هم بر سر راهشان هست ازجمله تحریم های بین‌المللی که چند وقت پیش اتفاق افتاد و برخی از اپلیکیشن های ایرانی از روی اپ استور و توسط شرکت اپل حذف شدند . به اضافه اینکه غیر از آن هم به نظر می‌رسد که در برخی موارد تنظیم مقررات در این حوزه سکوت دارد و بین این استارت‌آپ‌ها و مشاغل سنتی اصطکاک‌هایی به وجود می‌آید. شما در این حوزه هم برنامه‌ای دارید؟
 
قطعاً جزوه برنامه‌های ماست. وقتی می‌گوییم اشتغال به وجود ‌آید دولت که نمی‌تواند اشتغال به وجود بیاورد. بخش خصوصی که می‌تواند با سرمایه‌گذاری و خلاقیت کار بکند همین‌ها هستند که ۵۰۰ هزار شغل را ایجاد می‌کنند همه‌ی همّ و غم باید در راستای حمایت از این استارت آپ ها باشد. اگر بخواهم کمی سیاسی صحبت کنم در این حوزه که مقداری به لحاظ عمومی ملموس شود، این است که ما خودمان هم در یک مقطعی از کشور می‌گفتیم که این استارت‌آپ‌ها در واقع عوامل نفوذ فرهنگی و مسائل این‌چنینی است.
 
خب البته می‌توانست باشد اما نسبت به این مقوله فکر شد که از این ظرفیت استفاده شود. مدل خوبی در درون کشور پیاده‌سازی بشود مسیر کشور رفت به سمت سازندگی در داخل امروز می‌بینیم که آمریکا آمده علیه این مسئله عکس‌العمل نشان می‌دهد تحریم می‌کند آمریکا نمی‌رود نقطه‌ضعف ما رو تحریم کند می‌رود نقطه‌ی قوت ما را تحریم می‌کند.
 
وقتی‌که کسی که دشمن قسم‌خورده‌ی ما هست می‌آید یک چنین مسیر حرکتی را نشان می‌دهد طبیعتاً باید عزم ما مدیران کشور را برای اینکه برویم و این حوزه حمایت بکنیم. حوزه‌ای که رهبر معظم انقلاب هم‌روی آن تأکیددارند رئیس‌جمهور هم‌روی آن تأکیددارند که ما به جوانانمان توجه ویژه کنیم این عرصه، عرصه جوانان است و بیایند کار بکنند. بیایند در واقع سرمایه‌گذاری‌ها را هدایت بکنیم موانع شان را برطرف بکنیم این اقدام اخیر دولت آمریکا اتفاقاً به ما نشان داد که این مسیری که داریم می‌رویم مسیر درستی هست و باید با جدیت بیشتری هم پیگیری‌اش بکنیم ان‌شاءالله این اتفاقی که افتاده است بعضی‌ها را از خواب غفلت بیدار بکند.
 
بیایند ان‌شاءالله کمک بکنند و من می‌بینم که این نسیم حمایت از این حوزه درواقع در حال وزیدن هست ما سهم خودمان را در خدمات، در فضای مجازی، در صادرات درواقع بایستی از دنیا بگیریم و آن چیزی هم که ترسیدند آمدند این را حذف می‌کنند و این برخوردها را دارند. این ناشی از این هست که مسیر حرکتی ما مسیر درستی هست این مسیر درست را باید تقویت بکنیم پیگیر حق‌وحقوق این‌ها باشیم موانعشان را هم در داخل برطرف بکنیم یکی از عزم‌های جدی ما روی این مسئله هست و ان‌شاءالله این مسئله را با جدیت پیگیری می‌کنیم.
 
 آیا پیگیری حقوقی هم صورت می گیرد؟
 
بله. آقای دکتر ظریف در حال حاضر در حال پیگیری هستند طبیعتاً در ابتدا ما بنایمان بر این می‌گذاریم که با فرآیند تعامل مسائل را حل کنیم حتی اگر لازم باشد که مباحث حقوقی داشته باشیم از بابت این‌ها که پرونده را به‌صورت حقوقی پیگیری بکنند که کار شروع‌شده این مسئله را بخواهیم احقاق حقوق خواهیم کرد.
 
آقای وزیر ممکن هست که یک گرو‌کشی باشد؟
 
ممکن هست بالاخره من عقبه‌ی موضوع را نمی‌دانم. منتهی ممکن هست که این در یک درواقع نبرد اقتصادی بین کسانی که دوست دارند علاقه دارند بازار ایران را برای خودشان هم بکنند باشد. به هر صورت ما ملزم به این هستیم که احقاق حق این‌ها را انجام بدهیم این جزوه حداقل وظایف ما هست و ما هم در حال پیگیری هستیم.
 
وقتی صحبت از شبکه‌‌ی ملی اطلاعات به میان می‌آید برخی فکر می‌کنند که قرار است مدل  کره‌ شمالی رخ بدهد اینترانت جای اینترنت را بگیرد و همه‌چیز کنترل بشود؛ ایمیل‌ها چک شود و در واقع ارتباطات جهانی حداقل کنترل‌ شده باشد. این چقدر در مورد شبکه ملی اطلاعات صحت دارد؟
 
ما به دنبال چنین چیزی نیستیم. رسیدن به یک تعریف منطقی و اصولی از شبکه‌ی ملی اطلاعات که در قالب مصوبه‌ی شورای عالی فضای مجازی و سند تبیین الزاماتشان هستیم. اینترنت یکی از سرویس‌های شبکه‌ ملی اطلاعات است. شبکه‌ ملی اطلاعات درواقع همان چیزی اسکه مردم استفاده می‌کنند. شما از اسنپ، از دیجی کالا، از آپارات، از فیلیمو، از ورزش۳ این‌ها دارند به شما خدمات می‌دهند. این‌ها بازیگران شبکه‌ ملی اطلاعات هستند. آیا ما چقدر امروز ناراحت هستیم که ۱۰ تا اپلیکیشن ما از این فضا حذف شدند؟ چرا ناراحت هستیم؟ چون بازیگران عرصه‌ی شبکه‌ی ملی اطلاعات ما درواقع دارند یک‌بخشی از بازار را از دست می‌دهند شبکه‌ ملی اطلاعات شکوفایی اقتصاد ما در فضای مجازی است.
 
شبکه‌ ملی اطلاعات با تعریف سابق در واقع به تاریخ پیوسته است. شبکه‌ ملی اطلاعات تعریفش همین هست که امروز در قانون آمده و ما هم پیگیرش هستیم آن چیزی که امروز شما می‌بینید شبکه‌ی ملی اطلاعات هست شبکه‌ی ملی اطلاعات وقتی بیشتر محقق می‌شود که سرویس‌های داخلی بیشتر و خدمات داخلی بیشتری به مردم داده بشود تولید این خدمات و سرویس‌ها باعث اشتغال بیشتر می‌شود باعث افزایش سرعت ثروت ملی ما درواقع خواهد شد. باعث این می‌شود که ما را تحریم کنند. یعنی اینکه ما داریم مسیر درست می‌رویم. شبکه‌‌ ملی اطلاعات به معنای درستش این است.
 
آن‌کسی که تحریم می‌کند همان هم می‌آید القا می‌کند که ایرانی‌ها نروید سمت شبکه ملی اطلاعات. ابتدا ابزارش این است که القا کنند در شبکه ملی اطلاعات فلان اتفاق های ناخوشایند قرار است صورت بگیرد. این هم از این حرف‌هایی هست که می‌زنند اما واقعیت چیز دیگری است. شبکه‌ ملی اطلاعات سند شکوفایی اقتصاد، سند شکوفایی نخبگان، سند شکوفایی اشتغال ما در عرصه‌ی فضای مجازی است. رد نمی‌کنم که در دولت‌های قبل یک چنین نگاهی بوده است ولی عرض کردم از ابتدای دولت یازدهم یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی که در شورای عالی فضای مجازی رخ داد این مسئله بود. بنابر این ما باید تلاش بکنیم سلیقه‌ها را از این فضا دور بکنیم و نگذاریم مجدد یک عده‌ای به این عرصه ورود کرده و یک کارهایی بکنند تا در نتیجه آن ذهنیت، کسانی که به ایران و ایرانی علاقه‌مند نیستند بیایند این فضا را ایجاد بکنند. ما باید از این عرصه حراست و صیانت بکنیم و اجازه بدهیم این رشد و شکوفایی انجام بشود.
 
در پایان لازم است هفته دولت را تبریک عرض کنم؛ هفته دولت یادآور یک حادثه‌ی بزرگ و البته تلخ برای ملت است و آن هم شهادت شهیدان رجایی و باهنر است. خون شهید ثمره‌ی انقلاب را آبیاری می‌کند و باعث ثمر دهی انقلاب در کشور می‌شود. طبیعتاً ما این روز و یاد و خاطره‌ی آن شهدای بزرگوار را گرامی می‌داریم. این روز را به همه‌ی همکارانم در مجموعه‌ی دولت تبریک می‌گویم. دولت، تشکیل‌شده از هجده وزیر، رئیس‌جمهور و معاونینش نیست؛ دولت تشکیل‌شده از همه‌ی کارمندان است و به قولی می‌گویند شرف المکان و المکین. ارزش مجموعه‌ی دولت به همه‌ جمعی است که در آن حضور دارند و ما قدر می‌دانیم همه‌ی زحمات همه‌ی عزیزان را در بدنه‌ی دولت کارمندان محترم دولت و امیدوار هستیم که همه با همدلی یکدیگر بتوانیم یک خدمات خوبی را به مردم کشورمانم بدهیم و درنهایت باعث رضایت مردم بشویم و وقتی مردم از ما راضی باشند ما به هدفمان رسیدیم. این روز را خدمت همه‌ همکاران خودم در مجموعه‌ دولت تبریک عرض می‌کنم و برای همه‌ی کارمندان عزیز و آرزوی سلامتی و بهروزی برای همه‌شان دارم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.