اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

September 6, 2017
9:01 چهارشنبه، 15ام شهریورماه 1396
کد خبر: 84802

ضرورت مقررات زدایی و مقررات گذاری توأمان در اینترنت اشیاء

چندی پیش معاون بررسی‌های فنی و صدور پروانه رگولاتوری در نشستی آنلاین با فعالین حوزه IoT اظهار کرده بود: بحث خدمات اینترنت اشیاء و الزام اعطای پروانه جدید دراین‌باره، موضوع تصمیم‌گیری آتی این سازمان است.
 
عباسی بر حل چالش‌های بین بخشی از طریق استفاده از ظرفیت شورای عالی فضای مجازی و  هیئت دولت جهت هماهنگی بین دستگاه‌های مرتبط تاکید کرده بود.
 
در همین رابطه معاون وزیر ارتباطات در مصاحبه امروز خود، با اشاره به سطوح فعالیت درزمینه اینترنت اشیا به مبحث مقررات گذاری در این حوزه تأکید کرد: “در موارد محدود استفاده از اینترنت اشیاء باید برای کمک به کسب‌وکارها، مقررات‌زدایی شود و در مقابل در حوزه‌های حیاتی که داده‌های کلان کشور هستند، باید مقررات‌گذاری اتفاق بیفتد.”
 
امیرحسین دوایی با اشاره به سطوح فعالیت در زمینه اینترنت اشیا بیان کرد: یکی از کاربردهای اینترنت اشیاء می‌تواند در کاربردهای محلی و محدود و مخاطبان کم باشد و تجربه شده تا چالش‌های آن مشخص شود. بخشی از کارها به زیرساخت‌های حیاتی کشور مثل برق و آب و مسائل دیگر در ترافیک و ردیابی افراد برمی‌گردد که مسائل حساس‌تری است.
 
به گفته وی سیاست وزارت ارتباطات احتمالا این خواهد بود که برای موارد حساس‌تر، مجوزهای خاص صادر ‌کند. ممکن است به همین اپراتورهای موجود اجازه فعالیت ‌دهد، در ازای اینکه از آنها استانداردهایی را بخواهد و تکالیفی را حکم کند که به حفظ حریم خصوصی افراد و حفظ داده‌های ملی برمی‌گردد.
 
معاون وزیر ارتباطات معتقد است در موارد محدود استفاده از اینترنت اشیاء باید برای کمک به کسب‌وکارها، مقررات‌زدایی شود و در مقابل در حوزه‌های حیاتی که داده‌های کلان کشور هستند، باید مقررات‌گذاری اتفاق بیفتد.
 
مساله رسیدگی به وضعیت مقررات‌گذاری در حوزه اینترنت اشیا به وزارت ارتباطات، شورای عالی فضای مجازی و مجلس شورای اسلامی مربوط است، در موارد کوچک‌ استفاده از اینترنت اشیا و آنهایی که محدود هستند، سعی بر این است که مقررات‌زدایی شود تا کسب‌وکارها راه بیفتد. در مقابل در حوزه‌های حیاتی حتما باید مقررات‌گذاری شود، زیرا موضوع داده‌های کلان و حیاتی کشور مطرح است.
 
داده‌های حیاتی مانند اطلاعات آب، برق، گاز، زیرساخت‌های پدافند غیرعامل از مسائلی است که اینترنت اشیاء نمی‌تواند بدون چالش به آنها وارد شود. باید مقررات‌گذاری و برای آن متولی تعیین کرد. اگر کسی اپراتور ‌شود، باید همه مسوولیت‌های قانونی آن را بر عهده بگیرد. در آن صورت به آنها تکالیف محول شده و مجوز نیز داده می‌شود. اما در مواردی که این حساسیت وجود ندارد باید آزاد گذاشت تا این کسب و کار راه بیفتد.
 
اینترنت اشیاء در دنیا جوان است و همه جا چالش امنیت وجود دارد، گفت: بقیه دنیا هم مشابه همین وضعیت را دارند و یک استرس جهانی است. بنابراین ما نباید کاری کنیم که محل آزمایش‌ دنیا شویم.
 
لازم به ذکر است در همین رابطه معاون بررسی‌های فنی و صدور پروانه رگولاتوری نیز بحث خدمات اینترنت اشیاء و الزام اعطای  پروانه جدید دراین‌باره را موضوع تصمیم‌گیری آتی این سازمان اعلام کرده و گفته بود “ازنظر ما همه‌کسانی که پروانه گرفته‌اند می‌توانند در این حوزه کار کنند البته اگر مقررانی هست می‌بایست رعایت شود.”
 
عباسی شاهکوه همچنین درباره اینکه خدمات اینترنت اشیاء بیشتر در تعامل با بقیه بخش‌های اقتصادی و خدماتی شکل می‌گیرد و سازمان تنظیم مقررات چه برنامه‌ای برای حل چالش‌های بین بخشی دارد؟  اعلام کرد در این باره از ظرفیت شورای عالی فضای مجازی و  هیئت دولت جهت هماهنگی بین دستگاه‌های مرتبط استفاده خواهد شد.
 
او درباره موضوع واگذاری فرکانس به دارندگان پروانه ارتباطی ثابت (FCP ها)، این امر را منوط به وجود ظرفیت آزاد و تعداد آن دانست و گفت واگذاری فرکانس بدون mobility به مجموعه‌های FCP قابل‌بررسی است که با توجه به اهمیت آن و سرمایه‌گذاری FCP ها در باندهای آزاد، برنامه‌هایی برای تسریع این روند وجود دارد؛ وی همچنین بر استفاده از نظرات نظام صنفی در این باره تأکید کرد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.