امنیت

فناوری اطلاعات

September 8, 2017
11:37 جمعه، 17ام شهریورماه 1396
کد خبر: 84828

افشای برنامه هکرها برای حمله به شبکه های توزیع برق در امریکا

یک گروه هکری با دردست گرفتن کنترل سیستم های مربوط به شبکه های توزیع برق در امریکا و اروپا در حال آماده سازی خود برای اجرای حمله هکری بی سابقه هستند.
 
محققان امنیتی از سال ها قبل در مورد احتمال از کارافتادن نیروگاه ها و شبکه های توزیع برق به علت حملات هکرهای اینترنتی سخن می گویند و به نظر می رسد عملی شدن این تهدیدها نزدیک است.
 
گزارش تازه موسسه امنیتی سمانتک نشان می دهد گروهی هکری موسوم به Dragonfly بخش های انرژی و برق در امریکا و اروپا را هدف گرفته اند و با جمع آوری اطلاعات ضروری در مورد نحوه عملکرد این دو بخش می خواهند کنترل کامل سیستم های مربوطه را در دست بگیرند.
 
گروه Dragonfly در سال ۲۰۱۴ هم با حمله به سیستم های انرژی و برق در امریکا و برخی کشورهای اروپایی خبرآفرین شده بودند. در سال ۲۰۱۶ تحقیقات مفصل مشترکی در این زمینه توسط وزارت امنیت داخلی امریکا و اف بی ای صورت گرفت و Dragonfly یک گروه هکری روسی معرفی شد. هر چند سمانتک از نسبت دادن این گروه به دولت روسیه که روال همیشگی رسانه های غربی است، خودداری کرد.
 
خطرناک ترین حملات هکری Dragonfly در دسامبر سال ۲۰۱۵ رخ داد و این گروه با جمع آوری اطلاعات لازم توانست حفره های امنیتی در رایانه های فعال در نیروگاه های برق را شناسایی کند. این گروه با تهیه اسکرین شات از گراف های صفحات کنترل رایانه های نصب شده در نیروگاه ها از جزییات عملکرد آنها مطلع شده و حالا آماده خرابکاری است.
 
سمانتک هشدار داده که برای مقابله با موفقیت این حمله رمزگذاری داده های حساس، استفاده از کلمات عبور قوی و سیستم تایید هویت دومرحله ای و بهبود روش های دفاعی سایبری ضروری است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.