تلفن همراه

گوشی

September 14, 2017
14:39 پنجشنبه، 23ام شهریورماه 1396
کد خبر: 84919

آیفون 10 چه تفاوتی با آیفون 8 و آیفون 8‌ پلاس دارد؟

گوشی آیفون ۱۰، آیفون ۸ پلاس و آیفون ۸ اپل به رغم شباهت‌های ظاهری،‌ تفاوت‌هایی با هم دارند که در مقاله‌ی پیش رو می‌توانید با آن‌ها آشنا شوید.
 
هنگامی که شرکت اپل در مراسم روز گذشته‌ی خود از آیفون‌‌های جدید رونمایی می‌کرد، همه چیز ساده به نظر می‌رسید. آیفون ۱۰ شگفتی مراسم بود و همه‌ی حضار از معرفی آن هیجان زده بودند. آیفون ۸ و آیفون ۸ پلاس هم صرفا نسخه‌ی بهبودیافته‌ی جزئی آیفون ۷ و آیفون ۷ پلاس بودند. دو آیفون بهبودیافته برای افرادی که توانایی پرداخت هزینه‌ی هنگفت آیفون X را ندارند، در نظر گرفته شده است؛ اما این لزوما تمام حقیقت نیست.
 
شرکت اپل برای اولین بار از آیفون ۸ و آیفون ۸ پلاس که دارای چندین ویژگی نوین هستند، رونمایی کرد؛ اما آیفون ۱۰ از قابلیت‌های جدید بیشتری نسبت به دو آیفون دیگر بهره می‌برد که برخی از آن‌ها احتمالا برای شما بی‌اهمیت خواهند بود. با تمامی این تفاسیر، به غیر از تفاوت آشکار در طراحی گوشی‌های جدید اپل، ممکن است تفاوت فنی میان آن‌ها باعث سردرگمی اندک کاربران شود. تمامی تفاوت‌های میان سه گوشی هوشمند یادشده در بخش‌های مختلف بیان شده است.
 
ابتدا با شباهت‌های سه گوشی جذاب و جدید اپل شروع می‌کنیم. تمامی ویژگی‌های زیر در گوشی‌های آیفون ۱۰، آیفون ۸ و ۸ پلاس وجود دارد و تفاوتی با هم ندارند.
 
پردازنده‌ی ۶ هسته‌ای A11 Bionic با فناوری شبکه‌ی عصبی و کمک‌پردازنده‌ی حرکتی M11
صفحه‌نمایش با تن رنگ حقیقی موسوم به True Tone
ضبط ویدیوی 4K با نرخ فریم ۲۴ و ۶۰ فریم‌ بر ثانیه (نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه قبلا وجود داشت)
ضبط ویدیوی حرکت آهسته با رزولوشن 1080p و نرخ فریم ۲۴۰ فریم‌ بر ثانیه
پشتیبانی از کُدک صوتی FLAC
شارژ بی‌سیم Qi
شارژ سریعی که در مدت ۳۰ دقیقه، تا ۵۰ درصد از باتری را شارژ می‌کند
تمامی موارد یادشده، ویژگی‌های جدیدی هستند. بدیهی است که تمامی قابلیت‌های موجود در گوشی هوشمند آیفون ۷ و آیفون ۷ پلاس در آیفون ۸ و ۸ پلاس هم وجود داشته باشند.
 
یکی از قابلیت‌های مورد انتظار، امکان ضبط ویدیوی 4K با نرخ ۶۰ فریم‌ بر ثانیه‌ بود. پیش‌تر گمان می‌شد که این ویژگی صرفا برای آیفون ۱۰ خواهد بود؛ اما خوشبختانه کاربران هر سه مدل جدید آیفون می‌توانند از قابلیت ضبط ویدیوی 4K بهره‌مند شوند. آیفون‌های جدید اپل اولین گوشی‌هایی محسوب می‌شوند که دارای چنین ویژگی شگفت‌انگیزی هستند. قطعا وجود قابلیت یادشده در آیفون ۸ و آیفون ۸ پلاس باعث خوشنودی و در عین حال تعجب بسیاری از کاربران شده است؛ چرا که آیفون ۱۰ قیمت بسیار بیشتری نسبت به دو آیفون به‌روز شده دارد و وجود این قابلیت یک امتیاز محسوب می‌شود.
 
برچسب قیمت
بدیهی است که دامنه‌ی قیمت‌گذاری گوشی‌های هوشمند جدید اپل اندکی گسترده باشد. برای روشن‌تر شدن موضوع باید خاطرنشان کنیم که این روزها قیمت پایه‌ای ۶۹۹ دلاری برای یک گوشی هوشمند پرچم‌دار، چندان بالا نیست؛ چرا که گوشی هوشمند گلکسی اس 8 شرکت سامسونگ از اپراتور T-Mobile با قیمت پایه‌ی ۷۵۰ دلار و نوت 8 با قیمت پایه‌ی ۹۳۰ دلار به فروش می‌رسد.
 
مدل‌های جدید آیفون 8 اپل از رویکرد قیمت‌گذاری مدل‌های قبلی پیروی نمی‌کنند. قبلا آیفون جدید اپل با قیمت پایه‌ی ۶۴۹ دلار عرضه می‌شد و خریدار برای هر سطح از حافظه‌ی ذخیره‌سازی باید هزینه‌ی اضافه‌ی ۱۰۰ دلاری را تقبل می‌کرد. زمانی که برای اولین بار نسخه‌ی پلاس گوشی اپل با آیفون ۶ پلاس رونمایی شد، قیمت پایه‌ی این نسخه هم با احتساب هزینه‌ی اضافه‌ی ۱۰۰ دلاری، با پرداخت ۷۴۹ دلار قابل سفارش بود. سال گذشته هم نسخه‌ی پلاس آیفون ۷ فقط اندکی گران‌تر شد و با قیمت ۷۶۹ دلار به فروش رسید. هم‌اکنون نه‌تنها قیمت مدل‌های پایه‌ای گران‌تر شده است، بلکه برای خرید دومین سطح از میزان حافظه‌ی ذخیره‌سازی باید ۱۵۰ دلار اضافه‌ بپردازید.
 
صفحه‌نمایش و بدنه
آشکارترین تفاوت میان سه گوشی هوشمند جدید اپل، مربوط به صفحه‌نمایش و بدنه‌ی آن‌ها است. همان‌طور که در تصاویر و ویدیوهای رسمی اپل قابل مشاهده است، آیفون ۸ و آیفون ۸ پلاس به صفحه‌نمایش LCD با رزولوشنی مشابه نمایشگر آیفون ۶ و ۶ پلاس تجهیز شده‌اند. در حقیقت، اگر تراکم پیکسلی صفحه‌نمایش آیفون ۸ را در نظر بگیرید، دقیقا مشابه اولین صفحه‌نمایش رتینای مربوط به آیفون ۴ با چگالی ۳۲۶ پیکسل بر اینچ است. با این حال، شرکت اپل به جای افزایش چگالی تصمیم به بهبود دادن کیفیت صفحه‌نمایش اختصاصی خود گرفته است. گوشی‌های هوشمند آیفون ۸ و ۸ پلاس اپل به صفحه‌نمایشی با تن رنگ حقیقی مجهز شده‌اند که به معنی افزایش نرخ بازسازی تصویر و نمایش رنگ گسترده‌ی بهتری است.
 
آیفون ۱۰ به صفحه‌نمایشی از نوع دیود ساطع‌کننده‌ی نور ارگانیک موسوم به OLED تجهیز شده است. درحالی‌که پنل LCD کاملا دارای نور پس‌زمینه است؛ اما هر کدام از پیکسل‌های یک صفحه‌نمایش OLED قادر به روشن یا خاموش‌ شدن هستند. قابلیت یادشده، نمایش رنگ سیاه واقعی را ممکن می‌کند. پیکسل‌های نمایشگر OLED دارای رنگ‌های طبیعی و پرطراوتی هستند. به علاوه، صفحه‌نمایش آیفون X مجهز به فناوری HDR است و حاشیه‌ی بسیار باریکی دارد. اگر به دنبال گوشی هوشمندی هستید که از مشاهده‌ی صفحه‌نمایش آن به وجد بیایید، بدون شک آیفون ۱۰ برترین گزینه خواهد بود.
 
امنیت
از زمان معرفی آیفون ۵ اس، شرکت اپل سرمایه‌گذاری زیادی روی تاچ‌آیدی کرده است. حتی سال گذشته فناوری تشخیص اثر انگشت خود را به جای فناوری تشخیص چهره که برای یک لپ‌تاپ ملموس‌تر است، به خط تولید مک‌بوک پرو اضافه کرد. درحالی‌که آیفون ۸ پلاس و آیفون ۸ اپل هنوز به این سنت پای‌بند هستند، دکمه‌ی هوم به‌طور کلی از آیفون ۱۰ حذف شده است و دیگر خبری از حسگر اثر انگشت تاچ‌آیدی نیست. در عوض، گوشی هوشمند انقلابی اپل از فیس‌آیدی یا فناوری تشخیص چهره‌ی فوق پیشرفته‌ی سه‌بعدی بهره می‌برد.
 
قبل از هر چیزی، فیس‌آیدی آیفون ۱۰ از یک دوربین مادون قرمز برای تشخیص چهره‌ی صاحب گوشی استفاده می‌کند. با توجه به این مورد، فیس‌آیدی در هر سطحی از روشنایی محیط عمل می‌کند و نمی‌توان همانند گوشی‌های سامسونگ و ال‌جی، با استفاده از یک تصویر سلفی، گوشی هوشمند تاریخ‌ساز اپل را فریب داد.
 
بدیهی است که آیفون ۱۰ اپل اولین گوشی مجهز به فناوری تشخیص چهره نیست؛ اما قطعا حسگرهای اثر انگشت بنابر دلایلی غالب شده‌اند. به گفته‌ی اپل، فیس‌آیدی بسیار راحت‌تر از تاچ‌آیدی است؛ اما تا زمانی که آیفون ۱۰ وارد بازار نشود، نمی‌توان صحت این ادعا را اثبات کرد. به عبارت دیگر، اگر حاضر به پرداخت پول اضافه‌ برای یک دستگاه جدید با قابلیت‌های نوین هستید، انتخاب آیفون ۱۰ معقول‌تر خواهد بود. حتی شرکت اپل سیاست بازگردانی ۱۴ روزه‌ای را هم در اختیار خریداران آیفون انقلابی قرار داده است؛ اما در صورتی که خواستار بررسی و آزمایش کردن آن هستید، می‌توانید به سراغ خرید آیفون ۸ پلاس و آیفون ۸ بروید.
 
دوربین پشتی
حقیقت این است که دوربین پشتی آیفون ۸ و آیفون ۸ پلاس از لحاظ فنی تفاوت زیادی با دوربین پشتی آیفون ۷ و ۷ پلاس ندارند. این دوربین‌ها هنوز هم ۱۲ مگاپیکسلی هستند و دیافراگم f/1.8 برای آیفون ۸ و f/2.8 برای دومین لنز موجود در آیفون ۸ پلاس در نظر گرفته شده است. با این حال چند ویژگی جدید مانند حالت نورپردازی پرتره و ضبط ویدیوی 4K با نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه‌ای که قبلا هم به آن اشاره شد، به دوربین آیفون ۸ پلاس افزوده شده است.
 
مزیت حقیقی دوربین آیفون ۱۰ نسبت به آیفون ۸ پلاس، وجود لرزش‌گیر نوری (OIS) دوگانه و دیافراگم بزرگ‌تر در لنز دوم است. از لحاظ تئوری این ویژگی‌ها عملکرد دوربین را در مکان‌های کم‌نور و هنگام زوم کردن روی سوژه به‌طرز چشم‌گیری بهبود خواهند بخشید؛ اما تا زمان ورود آیفون‌های جدید به بازار و بررسی‌ دقیق آن‌ها، نمی‌توان چندان بر درستی این موضوع اطمینان داشت.
 
دوربین جلویی
دوربین سلفی آیفون ۸ و ۸ پلاس هم نسبت به نسل‌های قبلی خود بدون تغییر باقی مانده است. دوربین سلفی هر دو گوشی یادشده هنوز هم از سنسوری ۷ مگاپیکسلی بهره می‌برد و قابلیت ضبط ویدیوهایی با رزولوشن 1080p و نرخ ۳۰ فریم‌ بر ثانیه دارد.
 
دوربین آیفون ۱۰ اپل درست‌ مانند آیفون ۸ و ۸ پلاس، تمامی ویژگی‌های یادشده را در بر دارد و دارای حالت پرتره‌ای است که قابلیت ایجاد جلوه‌ی ویژه‌ی مصنوعی بوکه را به کاربران ارائه می‌دهد. این جلوه‌ی ویژه برای اولین بار هم‌زمان با معرفی دوربین آیفون ۷ پلاس در اختیار کاربران قرار گرفته بود. چنانچه بهره‌مندی از قابلیت‌های یادشده برای شما لذت‌بخش است و خواستار ثبت تصاویر سلفی منحصربه‌فردی هستید، انتخابی غیر از آیفون ۱۰ نخواهید داشت.
 
احتمالات
یکی از مواردی که باعث نگرانی بیش‌تر کاربران شده، تأثیر معرفی آیفون ۱۰ بر چگونگی تغییر آینده‌ی آیفون‌های اپل است؛ به‌طور معمول، هر گوشی آیفون از ویژگی‌های نسل قبل خود بهره می‌برد و هرساله تعدادی ویژگی‌ جدید به آن اضافه می‌شود؛ بنابراین، احتمال می‌رود که گوشی‌های هوشمندی که سال آینده معرفی خواهند شد، همگی فاقد دکمه‌ی هوم و دارای صفحه‌نمایش بدون حاشیه باشند. این مورد صرفا حدس و گمان است؛ اما در صورتی که مخالف پرداخت هزینه‌ی ۹۹۹ دلاری برای آیفون ۱۰ و در عین حال خواستار این نوع از فُرم‌فکتور هستید، می‌توانید تا مراسم رونمایی سال آینده‌ی اپل صبر پیشه کنید.
 
طبق معمول چیزی که بیشترین اهمیت را دارد، میزان هزینه‌ای است که حاضر به پرداخت آن هستید. آیفون ۱۰ از ویژگی‌های نوین و شگفت‌انگیزی بهره می‌برد؛ ویژگی‌هایی که مخاطبان خاص خود را دارند. با این حال، آیفون ۸ و ۸ پلاس هم با توجه به بهبودهای صورت‌گرفته می‌توانند انتخاب مناسبی برای افرادی باشند که به دنبال صرفه‌ی اقتصادی هستند. اگر آیفون ۸ و آیفون ۸ پلاس را انتخاب کنید، صاحب یک گوشی با زبان طراحی مشابه با نسل قبلی خواهید شد که قاب پشتی آن شیشه‌ای است و بهبودهایی دارد. مشتریان آیفون ۱۰ هم باید برای صفحه نمایش OLED بدون حاشیه، فناوری تشخیص چهره‌ی فیس‌آیدی آزمایش‌نشده در کنار دوربین بهبودیافته‌ی اصلی و سلفی هزینه‌ی مضاعفی بپردازند.
 
پیش‌سفارش آیفون ۸ و آیفون ۸ پلاس از روز ۲۴ شهریور (۱۵ سپتامبر) شروع می‌شود و عرضه‌ی آن‌ها از روز ۳۱ شهریور (۲۲ سپتامبر) آغاز خواهد شد؛ اما متأسفانه تا روز ۵ آبان (۲۷ اکتبر) قادر به پیش‌سفارش آیفون ۱۰ نخواهید بود. فروش رسمی آیفون ۱۰ از روز ۱۲ آبان (۳ نوامبر) شروع خواهد شد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.