اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

September 24, 2017
17:00 یکشنبه، 2ام مهرماه 1396
کد خبر: 85058

طرح گسترده ۱۰ میلیارد دلاری مایکروسافت: ارائه اینترنت در مناطق روستایی با استفاده از طیف سفید امواج تلویزیونی (TVWS)

غول فناوری ایالات‌متحده مایکروسافت، اعلام کرد طرح گسترده‌ای را به‌منظور گسترش خدمات پهن باند با استفاده از طیف فرکانسی TVWS در مناطق دورافتاده و روستایی در دست دارد.
 
طیف فرکانسی که به‌عنوان فرکانس استفاده‌نشده در باند تلویزیون UHF ازجمله تحت فرکانس ۶۰۰ MHz تعریف شده در حد فاصل فرکانس های مورد استفاده شبکه های تلویزیونی به منظور پخش برنامه های مختلف قرار می‌گیرند.
 
مایکروسافت انتظار دارد با اجرای پروژه خود در این زمینه در ۱۲ ایالت به نتایج قابل قبولی دست یابد.
 
Microsoft-tvws-12.png
به‌منظور اجرای این ایده جاه طلبانه این شرکت امیدوار است شرکت‌های حوزه تلکام، سرمایه‌گذاری مشترکی برروی این طرح انجام گیرد.
مایکروسافت امیدوار است تا سال ۲۰۲۲  اتصال ۲ میلیون نفر از افراد خارج از پوشش به سرویس پهن باند امکان‌پذیر گردد.
 
نهایتاً این شرکت قصد دارد با سرمایه‌گذاری ۱۰ میلیارد دلاری زمینه ارائه سرویس به ۳۴ میلیون آمریکایی که هنوز به اینترنت پرسرعت دسترسی ندارند نیز فراهم شود.
 
مایکروسافت برای اجرای بهتر این طرح با شرکت های مخابراتی محلی در نقاط مختلف آمریکا همکاری خواهد کرد
به گفته یکی از مشاوران این پروژه، هدف این نیست که مایکروسافت خود وارد کسب و کار حوزه تلکام شود یا حتی به‌طور مستقیم از این پروژه‌ها سود کند.
 
باند طلایی
تجربه خریدوفروش تکه باندهای مورد بحث، ارزش مادی این تکه باندها در بازارهای پیشرفته را نشان می‌دهد. برای مثال: FCC (رگولاتوری ایالات‌متحده) این تکه باندها را در پنج رده (شامل بسته‌های D,C,B,A,E) با قیمت پایه ۱۰میلیارد دلار درسال ۲۰۰۸ برای استفاده ۱۰ ساله از آن‌ها، به مزایده عمومی گذاشت که در طی فرآیند مزایده توانست همه آن‌ها را به مبلغ ۱۹٫۶ میلیارد دلار واگذار کند. همچنین بسته‌های پنج‌گانه مذکور را #اپراتور Verizon Wireless (به مبلغ ۱۶٫۳ میلیارد دلار) و اپراتور مخابراتی AT&T خریداری کردند.[منبع]
 
طیف فرکانسی TVWS یا (TV White Spaces) با قدرت پوشش‌ جغرافیایی بالا وبه خاطر استفاده از فرکانس‌های پایین‌تر، دارای تلفات و میرایی کمی است و به ایستگاه‌های پایه (Base Station) کمتری نیاز داشته و عدم نیاز به دیدمستقیم در سایر کاربردها نیز ازجمله مزیت‌های کلیدی آن به‌شمار می‌رود که به همین خاطر می‌تواند به‌عنوان باند اقتصادی به‌ویژه در مناطق روستایی به کار رود.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.