لبه تکنولوژی

October 2, 2017
6:08 دوشنبه، 10ام مهرماه 1396
کد خبر: 85166

ابداع روشی برای چاپ سه بعدی آلومینیوم بسیار سخت

محققان آزمایشگاه‌های تحقیقاتی هیوز موفق به ابداع روشی برای چاپ سه بعدی فلزات و آلیاژهای سخت شدند.
 
این فلزات که معمولا در بخش‌های سنگین صنعتی کاربرد دارند، اکنون می‌توانند با روش جدید، بسیار سریع‌تر و ارزان‌تر تولید شوند. همان‌طور که می‌دانید، ساخت‌وساز فلزات دشوار و پرهزینه است. آلیاژهای مستحکم آلومینیوم هم از جمله این فلزات هستند که کار کردن با آن‌ها دشوار است. اکنون محققان آزمایشگاه‌های تحقیقاتی هیوز، روش جدیدی  برای چاپ سه بعدی آلومینیوم با استحکام ابداع کرده‌اند.
 
هانتر مارتین، محققی از دانشگاه کالیفرنیا، سانتا باربارا و آزمایشگاه‌های تحقیقاتی هیوز، می‌گوید:
 
ما از نظریه هسته‌زایی ۷۰ ساله برای حل مسئله‌ای ۱۰۰ ساله به‌وسیله ماشینی قرن بیست و یکمی بهره بردیم.
آزمایشگاه‌های تحقیقاتی هیوز از روشی به نام Nanofunctionalization بهره برده‌اند. در این روش پودرهای نانو به یک چاپگر سه بعدی داده می‌شد. سپس این پودرهای نانو که به شکل لایه‌های نازکی درمی‌آمدند، با حرارت داده شدن توسط لیزر به یک جسم سه‌بعدی تبدیل می‌شدند. در طی فرایند ذوب و خرد شدن، سازه تولیدشده استحکام کامل آلیاژ را حفظ می‌کردند، این به دلیل هسته‌ی نانو ذراتی بود که ریزساختارهای آلیاژ را تشکیل می‌دادند.
 
آلیاژهای قوی آلومینیوم، از جمله انواع Al7075 و Al6061، هم‌اکنون در ساخت قطعات هواپیما و خودرو مورد استفاده قرار می‌گیرند. اما روش‌های کنونی تا حد زیادی پر هزینه هستند و علاوه بر آن، امکان دست‌کاری این آلیاژها دشوار است. حال با استفاده از این تکنیک نانوفنّاوری جدید توسط آزمایشگاه‌های تحقیقاتی هیوز، ممکن است که آلیاژهای آلومینیوم در تمام ابعاد و اندازه‌ها به صورت سه بعدی چاپ گرفته شوند.
 
این روش امکان تولید سریع‌تر، ارزان‌تر و دقیق‌تر موادی با استحکام بالا را می‌دهد. علاوه بر این، ازآنجایی‌که فرایند ذوب و انجماد در چاپ سه‌بعدی شبیه به جوشکاری است، تکنیک جدید این محققان می‌تواند، امکان جوش آلیاژهای سابقا غیرقابل جوش را هم فراهم کند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.