اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

October 14, 2017
7:07 شنبه، 22ام مهرماه 1396
کد خبر: 85249

ارایه اسناد گوگل برای اقدامات مداخله‌جویانه روسیه در آمریکا

شرکت گوگل اعلام کرده است که بسیاری از آژانس‌های روسی برای تحریف و تاثیرگذاری بر جریان انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا، میلیون‌ها دلار برای تبلیغات در سرویس‌های مختلف گوگل هزینه کرده‌اند.
 
بر اساس گزارشی که واشنگتن پست منتشر کرده است، شرکت گوگل تبلیغات و شواهدی دال بر اقدامات مداخله جویانه و دخالت روسیه در جریان انتخابات ریاست جمهوری ایالات متحده آمریکا که در سال ۲۰۱۶ میلادی برگزار شد، یافته است که بر اساس این مدارک، آژانس‌های روسی بارها و بارها تلاش کرده اند تا با استفاده از پلت‌فرم تبلیغاتی سرویس‌های مختلف گوگل، تبلیغاتی درشبکه‌های اجتماعی منتشر کنند تا بر اذهان عمومی جامعه آمریکا تاثیرگذار باشد و جریان انتخابات را به سمت و سویی که آنها تمایل داشتند، سوق بدهند.
 
در طول یک سال گذشته و بخصوص بس از انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، روسیه و هکرهای وابسته به این کشور همواره مورد حملات شدید انتقادی از سوی مقامات دولتی و حقوقی آمریکا قرار گرفته و به دخالت در جریان انتخابات و یا سیستم های رای گیری متهم شده‌اند.
 
در ماه‌های گذشته، شبکه های اجتماعی نظیر فیس بوک، گوگل و توییتر بارها و بارها به دلیل انتشار تبلیغات نژادپرستانه و ضد یهود و همچنین اقدامات مداخله جویانه روسیه در جریان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا مورد بازخواست قرار گرفته بودند و نمایندگان این غول‌های تکنولوژی توسط نمایندگان کنگره ایالات متحده آمریکا بازخواست شده و موظف شده بودند که درباره مسائل مذکور، به آنها توضیح بدهند.
 
پیش از این خبری درباره تبلیغات انتخاباتی خریداری شده توسط روس‌ها با موضوع انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۶ آمریکا در فیس بوک منتشر شده بود و هم اکنون اخبار دیگر ماهیت متفاوتِ افرادی که تبلیغات را در پلت‌فرم تبلیغاتی گوگل پخش کرده‌اند با ماهیت افراد مربوط به تبلیغات فیس بوک اثبات می‌کند.
 
گوگل در بیانیه خود اعلام کرده است که آژانس های روسی به منظور تاثیرگذاری و سوق دادن جریان انتخابات به سمت و سویی که دلخواه خودشان است، میلیون ها دلار صرف تبلیغات در سرویس ها و خدمات مختلف گوگل از جمله یوتیوب، سرویس پست الکترونیکی جی میل و جست‌وجوگر گوگل کرده اند.
 
یک مقام رسمی گوگل در این خصوص عنوان می کند: «ما سیاست‌های دقیقی درباره تبلیغات منتشر شده با موضوعات سیاسی و مذهبی در پلت‌فرم گوگل داریم. گوگل در حال بررسی هرچه دقیق‌تر سیستم تبلیغاتی خود برای سوءاستفاده‌های احتمالی است و برای این منظور با محققان و شرکت‌های مختلف آمریکایی همکاری خواهد کرد».
 
شرکت فیس بوک نیز کل تبلیغات خریداری شده توسط روس‌ها را ۳۰۰۰ مورد برآورد کرده و اطلاعات مربوط به آن‌ها را به نمایندگان کنگره آمریکا ارائه داده است.
کمیته اطلاعاتی مجلس سنای ایالات متحده آمریکا از نمایندگان سه شرکت عظیم تکنولوژی یعنی فیس بوک، توییتر و گوگل، درخواست کرده است تا در جلسه‌ای علنی در تاریخ اول ماه نوامبر سال جاری میلادی، درباره اقدامات مداخله جویانه روسیه در جریان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا توضیح داده و درباره گفته‌های خود شهادت دهند.
 
اعضای این کمیته اطلاعاتی قبلا عنوان کرده‌ بودند که نمایندگان شرکت‌های فیس بوک، گوگل و توییتر که صاحبان بزرگ شبکه های اجتماعی اینترنتی هستند، باید در جلسه ای علنی در کنگره از چگونگی ورود و نفوذ هکرهای روسی به سیستم های اینترنتی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا که سال گذشته برگزار شد، صحبت کرده و اطلاعات، اسناد و آمار دقیقی به نمایندگان کنگره ارائه دهند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.