فناوری اطلاعات

October 19, 2017
11:57 پنجشنبه، 27ام مهرماه 1396
کد خبر: 85300

عضو هیات مدیره اتحادیه کسب و کارهای مجازی: برخورد محتاطانه بازار سنتی با مجازی‌ها/ چگونه یک استارت‌آپ پا می‌گیرد؟

عضو هیات مدیره اتحادیه کسب و کارهای مجازی تکیه بر ایده‌های قوی و متناسب با فضای کشور را اصلی‌ترین راهکار موفقیت در کسب و کارهای مجازی عنوان کرد و گفت: سعی داریم روی بحث اصلاح برخی قوانین ورود کنیم و با ارائه نظرات کارشناسی به فضای فعالیت کسب و کارهای نوپای مجازی امنیت بدهیم.
 
رضا الفت نسب در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین اظهار کرد: در حال حاضر حجم خرید و فروش آنلاین در بین کل خرید و فروش‌های آفلاین و آنلاین تنها 1درصد است؛ یعنی 99درصد خرید و فروش‌های ما از طریق همان سیستم سنتی بازار انجام می‌شود.
 
وی درباره شرایط پیش روی این نوع کسب و کارها گفت: ذات این نوع کسب و کارها به این صورت است که به 3 تا 5سال هزینه زمانی و مالی نیاز دارد و پس از 3 تا 5سال و حتی در بعضی مواقع تا 7سال بعد به درآمدزایی می‌رسند. البته موارد استثنا هم وجود دارد و برخی توانسته اند زودتر نیز به سود دهی برسند.
الفت نسب تاکید کرد: در این کار دو اصل بسیار مهم وجود دارد؛ اول ایده خوب و قوی و دوم جمع‌آوری تیم کاری مناسب. البته بحث سرمایه‌گذاری هم بسیار اهمیت دارد.
 
وی افزود: خیلی از افراد از ایده‌های موفق کشورهای دیگر کپی‌برداری می‌کنند و می‌خواهند آن را در ایران پیاده کنند؛ در حالی که هر کشوری فضای کسب و کار و شرایط فرهنگی خود را دارد و ممکن است یک ایده در همه جا موفق عمل نکند.
 
این فعال فضای مجازی کشور ادامه داد: بحث دیگر این است که برخی افراد با ایده خوب هم وارد می‌شوند و تا حدی از تیم و توان سرمایه‌گذاری نیز برخوردارند، اما از ابتدا به مجوز، بیمه، مالیات و غیره توجه نمی‌کنند و حتی پس از راه‌اندازی استارت‌آپ خوب و قابل قبول درگیر مجوز و مسائل قانونی می‌شوند و نمی‌توانند فعالیت کنند و زحمات آن‌ها در استارت‌آپ به هدر می‌رود.
 
عضو اتحادیه کسب و کارهای مجازی درباره وضعیت پرداخت مالیات در این فعالیت خاطر نشان کرد: این شغل و فعالیت اقتصادی نیز، مانند سایر مشاغل باید مالیات پرداخت کنند، اما در این زمینه به دلیل نوع فعالیت صورت گرفته مشکلاتی نیز وجود دارد که عمده آن مربوط به عدم به رسمیت شناختن هزینه‌های این نوع کسب و کارها توسط سازمان مالیات است.
 
وی درباره موانع پیش روی توسعه این فعالیت گفت: یکی از مواردی که برای افزایش سهم فروش اینترنتی با آن مواجه هستیم این است که بخش سنتی برای تبدیل شدن به کسب و کارهای اینترنتی محتاطانه عمل می‌کند. حتی در گذشته  چنانچه کسب و کار اینترنتی به طور مثال در زمینه فروش پوشاک فعالیت می‌کرد، اتحادیه پوشاک می‌توانست اقدام به پلمپ فعالیت وی کند و ناچار به گرفتن مجوز از این اتحادیه بود.
 
الفت نسب با اشاره به ماده 87قانون نظام صنفی مبنی بر لزوم اخذ پروانه کسب افرادی که در فضای مجازی مشغول فعالیت می کنند، تصریح کرد: در گذشته متقاضیان این کسب و کار به دلیل تنوع در فعالیت با اتحادیه یکسانی روبه‌رو نبودند، اما اکنون با اجرای ضوابط و آئین نامه‌های مربوطه و کسب مجوز از اتحادیه کسب و کارهای مجازی که به تازگی ایجاد شده است می‌توانند فعالیت کنند و نیاز به مجوز از اتحادیه‌های دیگر ندارند.
 
وی افزود: از طرفی این اتحادیه کشوری است و مشکل ایجاد شعب که نیازمند مجوز اتحادیه‌ها و سازمان‌های هر شهر بود نیز اکنون حل شده است و تنها نیاز به برخی هماهنگی‌ها وجود دارد.
 
عضو هیات مدیره اتحادیه کسب و کارهای مجازی خاطر نشان کرد: ما سعی داریم روی بحث اصلاح برخی قوانین ورود کنیم و با ارائه نظرات کارشناسی به فضای فعالیت کسب و کارهای نوپای مجازی امنیت بدهیم.
 
وی تاکید کرد: برای دادن مجوزها به بررسی دقیق ایده‌ها و توان اجرایی و زیر ساخت‌های متقاضیان توجه می‌کنیم تا هم ضریب موفقیت خود آنان افزایش یابد و هم حقوق مصرف کنندگان رعایت شود تا این امر تداوم یافته و سهم کسب و کارهای مجازی در خرید و فروش و ارائه خدمات افزایش یابد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.