رگولاتوری

October 24, 2017
18:50 سه شنبه، 2ام آبانماه 1396
کد خبر: 85369

وزیر ارتباطات: شکست انحصار زیرساخت در مکالمات بین الملل

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اعلام کرد: مکالمات بین الملل تا سال آینده آزاد شده و انحصار زیرساخت خارج می شود.
 
هجدهمین نمایشگاه بین المللی الکامپ روز گذشته با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، معاونان وی و روسای سازمان ها و نهادهای صنفی در مرکز دایمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار شد. در این مراسم وزیر ارتباطات به دلیل جلسه با رییس جمهور، ساعت 9 روبان افتتاحیه را قیچی کرد و بلافاصله به ایراد سخنرانی پرداخت. 
 
هرچند با ترک جلسه از سوی وزیر کمی این مراسم خلوت شد، با این حال پس از وی مدیر روابط عمومی وزارت ارتباطات، رییس سندیکای مخابرات و رییس سازمان نظام صنفی رایانه ای نیز سخنرانی 
داشتند.
 
محمد جواد آذری جهرمی در این مراسم گفت: پیش بینی ما این است که MVNOها 5 درصد بازار را جذب خواهند کرد. البته این سهم بیشتر هم می تواند باشد؛ اما پیش بینی های ما محافظ کارانه است.
وی ادامه داد: یکی از بخش هایی که می تواند MVNOها را فعال کند، بحث مکالمات بین الملل است. تا سال آینده شرکت زیرساخت از حلقه اقتصادی مکالمات بین الملل حذف شده و این کار به اپراتورها و MVNOها واگذار می شود. به این ترتیب شاهد کیفیت بهتر و قاچاق کمتر مکالمات خواهیم بود.
 
وزیر فاوا با بیان اینکه هرچند در حوزه موبایل بازار به اشباع رسیده است، اما در حوزه ثابت انتظار رشد قابل توجهی داریم و سرمایه گذاران باید به این موضوع توجه کنند، افزود: در این حوزه باید نظام تعرفه اصلاح شود تا تقاضا به این سمت حرکت کند.
 
آذری جهرمی با بیان اینکه برای دستیابی به اهداف برنامه ششم باید رشدی حدود 150 درصدی در حوزه فاوا در طول برنامه اتفاق بیفتد، گفت: بررسی های ما نشان می دهد با شرایط فعلی میزان رشد 80 درصد خواهد بود و باید برای دستیابی به اهداف، اصلاحات و فعالیت های ویژه ای انجام داد.
وی گفت: انتظار داریم با فعال شدن دو اپراتور خصوصی پست و آزادسازی فعالیت ها در این بخش، بازار پستی از 800 میلیارد تومان به دو برابر افزایش یابد.
 
وزیر ارتباطات درباره سرمایه گذاری در بخش فیبر نیز توضیح داد: سرمایه گذاری 300 میلیون دلاری MTN در ایرانیان نت در مراحل آخر است. شرکت مخابرات ایران نیز 14 هزار پورت در 6 ماه گذشته در تهران واگذار کرده است و انتظار این است که تا پایان سال به 100 هزار پورت برسد. هرچند این عدد چندان بزرگی نیست، اما باید درک کرد که موانع در این حوزه زیاد بوده و سال هاست در این بخش سرمایه گذاری صورت نگرفته است.
آذری جهرمی با بیان ضرورت دو برابر کردن محتوای داخلی گفت: به نظر می رسد برندهای مطرحی تا پایان سال در حوزه تلویزیون اینترنتی داشته باشیم.
 
 اسیر برندهای خارجی باقی نمانیم
فرامرز رستگار، رییس سندیکای صنعت مخابرات ایران سخنران بعدی این مراسم بود. وی درباره اینکه چرا تعداد شرکت های خارجی حاضر در صنعت مخابرات ایران کم است، گفت: علت این موضوع بحث تحریم نیست بلکه شرکت هایی که می توانند در چنین شبکه بزرگ و گسترده ای کار کنند، در دنیا بسیار کم هستند. 
 
رستگار ادامه داد: در چنین حالتی، شرکت های تحقیقاتی و تولیدی در کشور ما فعال بوده و در قیاس با ابرقدرت های خارجی تفاوت اندکی دارند اما از میدان خارح می شوند. چهار 5 قطب مخابراتی همه دنیا را ذله کرده اند و مقایسه توان داخلی ها با آنها غیرمنصفانه است. باید کمی عرق ملی داشت. شاید زنجیره تامین داخل کشور به شکوفایی دهه های 60 و 70 از نظر درآمدی نباشند؛ اما به لحاظ فناوری فاصله شان با دنیا بسیار کم شده است. باید از این فرصت استفاده کرد.
 
رییس سندیکای صنعت مخابرات گفت: بنیه تحقیقاتی در کشور بسیار بالاست اما مصرف کنندگان ما باید دانش خود را بالا ببرند و کیفیت را بسنجند؛ وگرنه همچنان اسیر نام مشهور یک برند خارجی خواهند ماند.
 
 هم زمانی الکامپ و تلکام از سال آینده
ناصرعلی سعادت، رییس سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور آخرین سخنران افتتاحیه نمایشگاه تلکام بود. او که خود ریاست نمایشگاه الکامپ را برعهده دارد، وعده داد از سال آینده الکامپ و تلکام اگر ادغام نشوند، لااقل هم زمان برگزار خواهند شد.
 
وی در این مراسم گفت: از عملکرد دولت دوازدهم در توسعه اقتصادی باید تقدیر کنیم؛ چراکه در ابتدای این دولت خواسته دیرینه صنف که مشارکت بخش خصوصی در تصمیم گیری است، با عضویت نماینده صنف در کمیسیون تنظیم مقررات محقق شد.
سعادت گفت: در احکام جدیدی که وزیر ارتباطات صادر می کند آمارها و ارقام خوبی را اعلام کرده و انتظاراتی را بیان می کند. نکته مهم این است که بازیگر اصلی توسعه بخش خصوصی است و این موضوع به طور جدی در برنامه ها وجود دارد.
 
رییس سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور با بیان اینکه نبود یک برنامه جامع از مشکلات توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در کشور است، گفت: باید همه دست به دست هم دهیم و یک مدل تجاری جامع برای تمام بخش ها تدوین کنیم تا به میانگین شاخص های جهانی برسیم. در ایران سهم ارتباطات به فناوری اطلاعات 80 به 20 است اما در این سهم 60 به 40 به نفع فناوری اطلاعات است. لازم است با تدوین یک مدل جامع این مدل اصلاح شده و توازن در راستای توسعه ملی پدید آید.
 
وی با انتقاد از اینکه در کنار نمایشگاه تلکام، نمایشگاه آب و فاصلاب برگزار می شود، گفت: در اسفند ماه سال گذشته بین وزارت ارتباطات، وزارت صنعت و سازمان نظام صنفی رایانه ای تفاهم نامه ای امضا و مقرر شد الکامپ و تلکام بعدی هم زمان برگزار شوند.
 
وی افزود: اینکه ادغام شوند یا در کنار هم برگزار شوند، بحث های اجرایی است؛ اما مسلم این است که این دو نمایشگاه در سال 97 در کنار هم برگزار خواهند شد و دیگر قرار نیست دو پاره شوند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.