امنیت

فناوری اطلاعات

October 31, 2017
17:43 سه شنبه، 9ام آبانماه 1396
کد خبر: 85476

جهرمی: ایران توان سایبری خود را افزایش می‌دهد/ دو سند از دخالت آمریکایی‌ها در فضای سایبری ایران را در اختیار داریم

ایران توان سایبری خود را افزایش می‌دهد/ دو سند از دخالت آمریکایی‌ها در فضای سایبری ایران را در اختیار داریم
آذری جهرمی در رابطه با دخالت‌های آمریکا در حوزه سایبری ایران اظهار داشت: ما به آمریکا حمله سایبری نکردیم اما دو سند از دخالت آمریکایی‌ها در فضای سایبری ایران از جمله استاکس نت را در اختیار داریم.
 
محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در همایش روز پدافند غیرعامل با حضور رئیس پدافند غیرعامل کشور گفت: مهمترین مساله در پدافند غیرعامل پایداری ارتباطات، شبکه و زیرساخت‌های ارتباطی کشور است. امروزه تهاجم‌های سایبری علاوه بر ضررهای مالی بزرگ به دولت‌ها اختلال در زندگی مردم باعث ایجاد ناراحتی در زندگی مردم می‌شوند.
 
وزیر ارتباطات ادامه داد: یکی از پروژه‌های م

Azari Jahromi.jpg

هم و دارای اولویت هوشمندسازی از جمله پروژه شهر هوشمند است که وابستگی را به حوزه سایبری افزایش می‌دهد.
 
آذری جهمری با اشاره به مشکلات خوزستان در حوزه ارتباطی گفت: گرد و خاک در خوزستان مشکلاتی از جمله عدم پایداری شبکه را نشان داد که بر این اساس باید زیرساخت‌های ارتباطی کشور ارتقا پیدا کند چرا که این عدم پایداری با یک گرد و خاک زندگی مردم را فلج می‌کند.
 
وی با اشاره به چند مبحث مهم در حوزه پدافندغیرعامل گفت: اولین موضوع سیگنال‌رسانی زمینی صدا و سیما است که در زمان تحریم‌ها برای اجرای آن دچار مشکلاتی شده بودیم حالا این مساله را اعلام می‌کنیم که این پروژه با قابلیت پوشش 90 درصدی جامعه قابل بهره‌برداری است. این مساله یکی از مطالبات جدی مردمی است که پیگیری و حل شده است. در مبحث دوم شاهد اطلاعات حیاتی و مهم سازمان‌های دولتی و خصوصی هستیم. در حقیقت دیتاسنترها یا محل‌های نگهداری اطلاعات این سازمان‌ها در مکانی امن و 200 متر زیر زمین در حال نگهداری است که حتی با حملات موشکی نیز برای آنها اتفاقی رخ نمی‌دهد.
 
محمدجواد آذری جهرمی افزود: همکاری با دانشگاه‌ها، ساختن مراکز آمادگی و انتشار اطلاعات ضریب مقاومت در کنار بهره‌برداری از شبکه لایه 2 با همکاری شرکت‌های زیرساخت و مخابرات از جمله پروژه‌های پدافند غیرعامل است.
 
وزیر ارتباطات با بیان اینکه تحریم‌ها یکی از تهدیدهای همیشگی است، گفت: بیش از 40 درصد از بحث مخابراتی برای یک وندور است که در صورت انجام رفتارهای تحریمی برای وندور مورد نظر نمی‌دانیم چه اتفاقی برای حوزه ارتباطی کشور رخ می‌دهد.
 
آذری جهرمی در رابطه با ممنوعیت 21 قلم کالای وارداتی در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات خاطرنشان کرد: ما در بسیاری از حوزه‌ها به توانمندی رسیده‌ایم. در حال حاضر 21 قلم کالای ممنوعه خارجی دارای نمونه‌ای با کیفیت و بر اساس گواهی‌نامه‌های بین المللی هستند که در ایران تولید می‌شوند به همین دلیل دستور ممنوعیت واردات 21 قلم کالای خارجی در دستور کار قرار گرفته است چرا که وزارت ارتباطات مسئولیت ایجاد اشتغال ، حمایت از تولید داخلی و افزایش حجم بازار مخابرات را به دو و نیم برابر دارد.
 
وی با اشاره به پروژه تولید تبلت کودک در کشور گفت: یک کارخانه در ابتدای شروع به کارش 2 هزار نفر نیرو داشته است این در حالی است که در حال حاضر 90 درصد از نیروهای این کارخانه تعدیل شده و تنها 200 نیرو دارد. کیفیت محصولات آن نسبت به برخی از رقبای خارجی بهتر است. با تفاهم‌نامه دیروز  1800 نفر به کار دوباره بازگشتند در حقیقت این پروژه نشان از اشتغال بزرگ و به دست آوردن بازار دارد. هم اکنون چندین مجموعه تولید موبایل در ایران وجود دارد که باید آنها گسترش پیدا کنند و نظامی برای تولید داخلی ایجاد شود.
 
وی تاکید کرد: تهدیدات سایبری وجود دارد هر چه وابسته شویم میزان تهدیدات سایبری افزایش پیدا می‌کند. باید دست به دست هم دهیم و فضا را برای مردم ایجاد و تهدیدها را کاهش دهیم.
 
آذری جهرمی در رابطه با دخالت‌های آمریکا در حوزه سایبری ایران اظهار داشت: ما به آمریکا حمله سایبری نکردیم اما دو سند از دخالت آمریکایی‌ها در فضای سایبری ایران از جمله استاکس نت را در اختیار داریم. ایران رتبه پنجم در حوزه امنیت سایبری را دارد و نیروهای نخبه زیادی در حوزه سایبری فعالیت می‌کنند.
 
آذری جهرمی افزود: ایران توان سایبری خود را افزایش می‌دهد چرا که همواره در حوزه سایبری قربانی بوده است. یکی از راهکارها تربیت 10 هزار نیروی سایبری است که آنها را تربیت و در اختیار نهادهای مسئول قرار می‌دهیم.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه باید فضا برای اعتماد مردم به پیام‌رسان‌های داخلی ایجاد شود، گفت: تجربه‌های خوبی در کشور وجود ندارد اما باید از پیام‌رسان‌های بومی حمایت کنیم. مرجعی که وظیفه نظارت از پیام‌رسان‌های داخلی را دارد اعلام کرده که حفظ حریم خصوصی و اطلاعات کاربران را نظارت می‌کنند. هم اکنون مردم باید به این فضا اعتماد کنند و در غیر این صورت تلاش‌های انجام شده در این حوزه به هیچ جایی نمی‌رسد. ما باید با شفافیت اعتماد مردم را به استفاده از پیام‌رسان‌های ایرانی جلب کنیم تا مردم از آنها استفاده کنند. باید اطلاعات حریم خصوصی مردم را حفظ کنیم تا اگر بخواهیم تحولی در کشور ایجاد شود. باید از برخوردهای فله‌ای جلوگیری کنیم. باید دولت در حوزه پیام‌رسان‌ها و نرم افزارهای بومی سرمایه‌گذاری کنند. نباید نق زد حالا وقت عمل کردن است.
 
آذری جهرمی در رابطه با مشکلات ایجاد شده برای سرویس‌های بومی در گوگل پلی و اپ استور خاطرنشان کرد:‌ سرویس‌های ما را گوگل پلی و اپ استور حذف کردند ما در حوزه اندروید آسیب پذیری کمتری داریم اما با توجه به اینکه اپل به صورت بسته کار می‌کند نظارت ما کمتر است. به همین دلیل است که باید وابستگی‌ها را به سرویس‌های خارجی کاهش دهیم.
 
وی تاکید کرد: اگر فقط نظام طلبکاری وجود داشته باشد هیچ کاری از پیش نمی‌رود تا سال 2025 سه موضوع اهمیت فراوانی پیدا می‌کند اینترنت اشیا، بیگ دیتا و هوش مصنوعی که می‌توانند زیرساخت‌های اصلی برای پیشرفت در حوزه اینترنت اشیا و هوش مصنوعی باشند که اگر به آنها توجه نکنیم حتی اطلاعات مصرف برق ایران به خارج به منظور ذخیره ارسال می‌شود. اطلاعات ما چندین سال است که در سرویس‌های خارجی ذخیره می‌شود. سرویس‌های گوگل و سرویس‌های ایمیل خارجی اطلاعات کاربران ایرانی را در خود ذخیره می‌کنند به همین دلیل است که باید بومی سازی سرویس‌های خارجی را در دستور کار قرار دهیم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.