اینترنت و شبکه

فناوری اطلاعات

November 1, 2017
20:23 چهارشنبه، 10ام آبانماه 1396
کد خبر: 85504

ادغام های‌وب و پارس آنلاین، نقطه عطفی در ICT و بانکداری سرمایه‌گذاری ایران است

مجید زمانی مدیر عامل مدیریت سرمایه کیان معتقد است معامله های وب پارس آنلاین اقدامی جسورانه از سوی سهامداران هر دو شرکت و نقطه عطفی در صنعت فن آوری اطلاعات و همچنین بانکداری سرمایه گذاری ایران است. همچنین وی معتقد است عرضه اولیه آسیاتک با شرایط فعلی به آینده مؤکول خواهد شد. مصاحبه هفته نامه بورس با وی در زیر می آید:
 
1457189_852.jpg
آقای زمانی، با عرض تبریک بابت موفقیت کیان در انجام مشاوره معامله های وب – پارس آنلاین، ممکن است راجع به معامله های وب پارس آنلاین کمی توضیح بدهید؟
 
ادغام های وب و پارس آنلاین اتفاقی بزرگ و نقطه عطفی در صنعت ICT، صنعت بانکداری سرمایه گذاری و به طور کل بازار سرمایه ایران است. ولی باید توجه داشت که این اتفاق بزرگ و مبارک هنوز به ثمر ننشسته است.
 
همانطور که میدانید حوزه کسب و کار پروانه های FCP بسیار متفرق است و هیچ کدام از این شرکت های دارای مجوز به تنهایی توان تبدیل شدن به یک اپراتور قوی در صنعت ICT را ندارند. ادغام شبکه مشتریان و زیرساخت های این شرکت ها، با امکان استفاده از منابع بازار سرمایه می تواند این امر را محقق کند. وزیر محترم ارتباطات و فناوری اطلاعات با استقبال از این امر و قول مساعدت زمینه انجام این ادغام ها را فراهم کرده بودند. بعد از این معامله گروه سهامداران پارس آنلاین سهامدار شرکت جدید های وب می شوند و توان کارشناسی، ساختاری و مدیریتی خود را به های وب اضافه می کنند. تصمیم گیری جسورانه هر دو گروه سهامداری های وب و پارس آنلاین سرآغاز این اتفاق بزرگ است ولی برای به سرانجام رساندن درست و بی حاشیه آن کمک نهادهای نظارتی و حاکمیتی لازم است.
 
به رغم این توضیحات اما هنوز این نماد بسته است.
 
نوع برخورد و همکاری سازمان بورس و اوراق بهادار و شرکت های بورس در خصوص این معامله سیگنال بزرگی به جامعه اقتصادی و مدیران و سهامداران شرکت ها می دهد: ادغام و تملیک برای بالا بردن بهره وری گذر از هفت خوان رستم است یا اینکه با همکاری و استقبال بورس به راحتی قابل انجام است. تا همین الان سازمان بورس با بسته نگاه داشتن نماد معاملاتی های وب روی خوشی به این اتفاق بزرگ نشان نداده است. برای انجام اتفاقات جدید راهکارهای جدید لازم است و سازمان باید نسبت به این راهکارهای جدید با روی خوش و با روحیه همکاری روبرو شود و نه از زاویه اصرار بر بوروکراسی قدیمی.
 
چرا معامله های وب – آسیاتک انجام نشد؟
 
مذاکرات طرفین در خصوص ادغام های وب و آسیاتک در فضایی دوستانه و با حسن نیت طرفین انجام شد. معامله های وب و پارس آنلاین با این منطق انجام شده بود که طرفین سهامدار استراتژیک شرکت جدید های وب خواهند بود و قول دادند که از عرضه سهم شان در بازار بدون در نظر گرفتن منفعت شرکت و سهم های وب خودداری کنند. این نگاه نوید بوجود آمدن یک شرکت و یک سهم قوی در بازار را می دهد. در مورد آسیاتک، به خاطر ساختار سهامداری و نیازهای متفاوت آنان، پذیرش اینکه از فروش سهمی که در های وب بدست می آورند خودداری کنند مشکل بود و این برای مدیران های وب و پارس آنلاین قابل قبول نبود. مدیران آسیاتک معتقد بودند که با عرضه شرکت در بازار، کل سهام شرکت برایشان نقد خواهد شد. همین طور سوالات جدی راجع به کیفیت دارایی های آسیاتک وجود داشت که در نهایت نتوانستیم سهامدارانشان را برای رسیدن به یک راه حل بینابین قانع کنیم.
 
آیا انجام معامله بعد از عرضه آسیاتک ممکن است؟
 
به دلایل مختلف فنی و اقتصادی ادغام آسیاتک در های وب بعد از عرضه آسیاتک غیر ممکن است. هیأت مدیره های وب نیز تصمیم نهایی برای عدم ادغام با آسیاتک را گرفته است.
 
به نظر شما عرضه آسیاتک هفته آینده انجام می شود؟
 
از نظر من، منطقاً عرضه آسیاتک عقب خواهد افتاد. حالا که معامله آسیاتک منتفی اعلام شده، سازمان دلیلی برای بسته نگاه داشتن نماد های وب ندارد. باز شدن نماد های وب به نوعی به معنی عرضه اولیه پارس آنلاین در دل های وب خواهد بود. باید توجه داشت که ادغام های وب و پارس آنلاین شرکتی را می سازد که بهای تمام شده خدماتش نسبت به آسیاتک به مقدار قابل توجهی کمتر خواهد بود. همین طور، آسیاتک بدهی ۲۲۰ میلیارد تومانی دارد که با نگاه صرف به صورت های مالی، سوالات جدی در مورد اینکه آیا دارایی ها توان پشتیبانی از چنین بدهی را دارند وجود دارد.
 
این در برابر پارس آنلاینی که سود تقریباً دو برابر و بدهی بسیار کمتری دارد جذابیت زیادی ایجاد نخواهد کرد. همین طور انسجام مدیریتی های وب قابل مقایسه با آسیاتک نیست. از جمیع این شرایط می توان استنباط کرد که با رونمایی از سهام های وبی که پارس آنلاین را در دل خودش دارد سرمایه گذاران به طور طبیعی جایگزین جذابتری نسبت به آسیاتک در اختیار دارند. لذا، به احتمال زیاد مدیران شرکت در صورت موافقت مسئولان بورس، عرضه را به زمانی که بتوانند بهترین استفاده از شرایط بازار را بکنند موکول کنند.
 
آیا ممکن است سازمان نماد های وب را تا زمان عرضه آسیاتک بسته نگه دارد؟
 
این که به خاطر عرضه آسیاتک، سهام های وب بسته بماند مصداق تبانی به ضرر منافع سهامداران های وب است و محال است سازمان چنین کاری بکند.
 
از وقتی که در اختیار ما گذاشتید ممنونم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.