تلفن همراه

گوشی

November 5, 2017
16:15 یکشنبه، 14ام آبانماه 1396
کد خبر: 85528

آمارهای مالی فصل چهارم ۲۰۱۷ منتشر شد/ سال پرفروش اپل

در حالی که این روزها صحبت از پرچمدار اصلی آی‌فون یعنی آی‌فون ۱۰ است اپل آمارهای فصل چهارم سال مالی ۲۰۱۷ خود را منتشر کرده که نشان از رشد درآمد قابل توجه آن دارد.
بر اساس آنچه اپل اعلام کرده درآمد این فصل این شرکت به ۵۲ میلیارد و ۶۰۰ میلیون دلار رسید که نسبت به فصل مشابه در سال قبل ۱۲ درصد رشد نشان می‌دهد. همچنین درآمد این شرکت به ازای هرسهم نیز ۰۷/ ۲ دلار رشد کرده که ۲۴ درصد افزایش نسبت به فصل قبل نشان می‌دهد.
 
تیم کوک حالا از این آمارها خوشحال به نظر می‌رسد. مدیرعامل اپل در بیانیه‌ای که روی سایت اپل منتشر شده، می‌گوید: «بسیار خوشحالیم که این گزارش قدرتمند را در پایان فصل مالی ۲۰۱۷ منتشر می‌کنیم، در جایی که رکورد جدیدی برای درآمد فصل چهارم ما به دست آمده و در همه رسته‌های محصولی رشد فروش داشته‌ایم.» تیم کوک به این موضوع هم اشاره می‌کند که بخش خدمات بیشترین رشد درآمد را در این شرکت داشته است.
 
به گفته تیم کوک محصولاتی چون آی‌فون ۸ و آی‌فون ۸ پلاس، ساعت اپل سری سوم و اپل تی وی ۴K حالا به جمع محصولات اپل اضافه شده‌اند اما این شرکت در آستانه فصل تعطیلات چشم به موفقیت فروش آی‌فون ۱۰ دوخته است؛ محصولی که عرضه آن به شکل معمول با ایجاد صف‌های طولانی از روز گذشته در سراسر جهان آغاز شده است.
 
همچنین در همین بیانیه لوکا مائستری مدیرمالی اپل نیز از رشد ۲۴ درصدی EPS این شرکت خبر داد و گفت: سرمایه در گردش اپل در این فصل ۷/ ۱۵ میلیارد دلار بوده و ۱۱میلیارد دلار نیز به سهامداران پرداخت شده است. در همین حال اپل برای فصل نخست سال ۲۰۱۸ پیش‌بینی‌های مالی نیز انجام داده از جمله درآمدی بین ۸۴ تا ۸۷ میلیارد دلار، حاشیه سودی بین ۳۸ تا ۵/ ۳۸ درصد، هزینه‌های اجرایی بین ۶۵/ ۷ تا ۷۵/ ۷ میلیارد دلار، سایر درآمدها ۶۰۰ میلیون دلار و پرداخت ۵/ ۲۵ درصد مالیات است.
 
فروش خارج از پیش‌بینی آی‌فون ۸
هرچند بسیاری تصور می‌کردند معرفی آی‌فون ۸ و عرضه آی‌فون ۱۰ به فاصله کوتاهی از آن یک اشتباه استراتژیک از سوی اپل است اما نتایج مالی این فصل نشان‌دهنده این است که آی‌فون ۸ و آی‌فون ۸ پلاس دو محصول پرفروش این شرکتند. هرچند تعداد آی‌فون‌های فروخته شده اپل با پیش‌بینی کارشناسان وال‌استریت تقریبا یکسان بوده (اپل چند دستگاه بیشتر از پیش‌بینی‌ها فروخته است!)‌ اما همین میزان هم تعجب تحلیلگران و هم خود مدیران اپل را برانگیخته است. این دو محصول بلافاصله بعد از عرضه به بازار به پرفروش‌ترین محصولات اپل تبدیل شدند و به نظر نمی‌رسد که فروش آنها افت کند.  تنها ساعاتی پس از آنکه اپل این آمارهای مالی خود را منتشر کرد ارزش سهام این شرکت در بازار بورس نیویورک بیش از ۳درصد رشد کرد و حالا به عدد ۱۶۹ دلار به ازای هر سهم رسیده است.
 
تیم کوک برای آی‌فون ۱۰ هرچند آمار جدیدی نداد اما به این موضوع اشاره کرد که پیش‌فروش این گوشی اپل هم به‌صورت مستقیم به کاربران و هم از طریق اپراتورها بسیار قابل توجه بوده است. تیم کوک در این زمینه به CNBC گفت که تنها در سیدنی استرالیا بر اساس گزارشی که به من دادند صدها نفر ساعت‌ها در صف خرید آی‌فون ایستاده بودند و در آن منطقه بقیه فروشگاه‌های اپل هم وضعیت مشابهی داشتند. باد موافق به سمت اپل البته فقط به خاطر فروش خوب آی‌فون نیست، بلکه این شرکت یکی از بیشترین نفع‌ها را بابت قانون جدید مالیاتی می‌برد. این قانون را جمهوری‌خواهان کنگره پیشنهاد داده‌اند. اپل برای این فصل ۵/ ۲۵ درصد مالیات پیش‌بینی کرده در حالی که در فصل مالی سال قبل این میزان برای اپل ۲۶ درصد بود.
 
بخش سرویس‌های اپل (Services) نیز در حال گل دادن است. این بخش شامل محتوا، Apple Care و Apple Pay می‌شود اما جواهر اصلی در این بخش App Store (فروشگاه اپلیکیشن) این شرکت است. بخش سرویس‌های اپل رکورد ۵/ ۸ میلیارد دلار را در فصل چهارم امسال ثبت کرد که بالاترین میزان رشد در کل دوران اپل است. درآمد این بخش برای کل سال ۲۰۱۷ به ۳۰ میلیارد دلار رسید. بخش سرویس‌های اپل حالا بعد از آی‌فون به پردرآمدترین بخش اپل تبدیل شده است. سرویس‌های آی‌کلاد و اپل موزیک تا ۷۵ درصد رشد نشان می‌دهد.
 
اپل را شاید بتوان یکی از بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاران در چین به حساب آورد. این شرکت بعد از آمریکا و اروپا روی چین به‌عنوان بازار سوم اصلی جهان حساب ویژه‌ای باز کرده است. در همین حال درآمد اپل از این کشور نیز بسیار بالاست و به ۸/ ۹ میلیارد دلار رسید که نسبت به سال قبل ۱۲ درصد رشد نشان می‌دهد. به گفته مدیرمالی اپل، آی‌پد یکی از پرفروش‌ترین اجناس در منطقه آسیا و شرق آسیا است. به‌عنوان مثال تنها در هند فروش آی‌پد رشد ۳۹ درصدی را نشان می‌دهد.
 
اما به جز آی‌فون محصولات دیگر اپل هم اوضاع فروش خوبی دارند؛ به عنوان مثال درآمد فروش کامپیوترهای مک در این فصل به ۱۷/ ۷ میلیارد دلار رسید که ۲۵ درصد نسبت به سال قبل رشد نشان می‌دهد. این میزان فروش مک که حالا به لطف عرضه مک‌بوک‌های جدید به دست آمده رکورد جدیدی از نظر فروش برای این شرکت به همراه آورد. سایر محصولات نیز فروشی بالغ بر ۲۳/ ۳ میلیارد دلار داشتند که ۳۶ درصد رشد نشان می‌دهد. در بخش محصولات پوشیدنی نیز اپل اوضاع خوبی داشته است. به گفته تیم کوک بخش تکنولوژی‌های پوشیدنی (مانند ساعت اپل و لوازم جانبی مربوط به آن و…) رشد قابل توجهی داشته است. تیم کوک برای نخستین بار گفته که حجم کل تجارت این شرکت در این بخش ۷۵ درصد رشد داشته است و تنها همین یک بخش به اندازه یکی از شرکت‌های لیست Fortune ۴۰۰ درآمد دارد.
 
شرکت چهارصدم در لیست Fortune ۴۰۰ شرکت Calpine است که سال قبل ۷/ ۶ میلیارد دلار فروش داشت به همین دلیل پیش‌بینی می‌شود که تجارت اپل در بخش تکنولوژی‌های پوشیدنی حداقل ۷/ ۶ میلیارد دلار باشد. اگر چنین باشد تنها همین بخش تکنولوژی‌های پوشیدنی اپل از شرکت‌هایی چون Jones Financial, JetBlue و Activision Blizzard بزرگ‌تر است. در همان زمان تیم کوک اشاره‌ای به عدد این بخش نکرد. اما تکنولوژی‌های پوشیدنی اپل دقیقا چه محصولاتی را در بر می‌گیرد؟ تیم کوک امسال این بخش را شامل ساعت اپل، بلندگوهای Beats، Airpod و هدفون‌های بی‌سیم  earbuds معرفی کرد. در همان زمان تیم کوک گفته بود که اندازه تجارت اپل در این بخش به اندازه یکی از شرکت‌های لیست Fortune ۵۰۰  است.
 
اپل نشان داده که در ارائه آمار مالی هم هوشمندی خاصی به خرج می‌دهد یا بهتر بگوییم آمار فروش برخی از محصولاتش را نمی‌دهد. به‌عنوان مثال اپل میزان فروش ساعت اپل را به‌طور مستقل تا به حال اعلام نکرده  است. اپل همچنین نشان داده یکی از شرکت‌هایی است که همواره حجم بالایی از پول نقد در اختیار دارد. حجم پول نقد این شرکت هم اکنون به ۹/ ۲۶۸ میلیارد دلار و حالا ارزش این شرکت به ۹۰۰ میلیارد دلار رسیده است. تنها در این فصل این شرکت ۴/ ۷ میلیارد دلار به میزان پول نقد خود افزوده است.
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.