لبه تکنولوژی

November 12, 2017
21:26 یکشنبه، 21ام آبانماه 1396
کد خبر: 85680

ترکیب واقعیت مجازی و افزوده برای آموزش به ربات‌ها

گروهی از محققان متخصص در علوم رباتیک دانشگاه کالیفرنیا برای اولین‌بار با ترکیب دو فناوری واقعیت مجازی و واقعیت افزوده به دنبال توسعه بستر لازم برای القای "هوش مجسم" در مغز ربات‌ها هستند.
 
به گزارش ایسنا و به نقل از ورج، هوش مجسم حوزه‌ای جدید در علوم رباتیک است و اساس تئوری آن به معنای ظهور رفتار هوشمندانه با تعامل مشترک بین مغز، بدن و جهان خارجی است.
 
محققان بر این باورند که نقطه عطف این فناوری زمانی مشهود خواهد شد که هوش مصنوعی به مرحله‌ای از پیشرفت دست یابد تا به عنوان مثال یک ربات بتواند براساس جایگاه، عوامل بیرونی و شرایط پیش رو در آینده یک دستور را به اجرا در آورد.
 
محققان امیدوارند با ترکیب دو فناوری واقعیت مجازی و افزوده بتوانند هوش مجسم را در الگوریتم جدید کنترل رباتیک به کار گیرند. توسعه هوش مجازی کمک می‌کند که به عنوان مثال یک ربات با تجسم شرایط یک شئ را بردارد یا برندارد.
 
اگرچه در شرایط فعلی ربات‌ها تقریبا قادر به انجام هر کاری هستند، اما شرایط انجام هر کار به طور مستقیم به فرمان کاربر بستگی دارد. به عنوان مثال شرایط در یک کارخانه که ربات‌ها باید یک حرکت را به طور پیوسته تکرار کنند چندان پیچیده نیست، اما انجام وظایف پیچیده‌تر و بدون دستور مستقیم برای ربات‌ها غیرممکن است.
 
پیتر آبل، متخصص علوم رباتیک از دانشگاه کالیفرنیا در برکلی در طول چند سال گذشته به جای آموزش حرکات مختلف به ربات‌ها به دنبال آموزش مهارت‌های جدید برای توسعه احساس تصمیم‌گیری در شرایط مختلف است.
 
نقطه عطف فناوری هوش مجسم رسیدن به جایگاهی است که در آن ربات‌ها به جای صرفا وابسته و تحت امر بودن، توانایی یادگیری را کسب کنند.
 
این پروژه که با حمایت هفت میلیون دلاری دانشگاه کالیفرنیا همراه شده در نهایت به دنبال ایجاد تحول در هوش مصنوعی از جایگاه فرمان‌پذیری به جایگاه یادگیری و تصمیم‌گیری است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.