اپراتورها

تلفن همراه

November 19, 2017
13:10 یکشنبه، 28ام آبانماه 1396
کد خبر: 85823

آغازی بر مدیریت تلفن همراه کودکان

سلامت فضای مجازی برای کودکان و آگاه سازی خانواده ها از آسیب هایی که این عرصه می تواند به همراه داشته باشند، دستور کار وزارت ارتباطات دولت دوازدهم قرار گرفته است و اپراتورهای تلفن همراه گام ها ابتدایی در این زمینه برداشته اند.
 
 
آغازی بر مدیریت تلفن همراه کودکان
به گزارش ایرنا، اوایل آبان ماه بود که محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات به برشمردن مخاطرات فضای مجازی برای کودکان و نوجوانان در سراسر جهان، از لزوم برنامه ریزی برای مدیریت و سالم سازی آن برای کودکان و بویژه قشر دانش آموز سخن گفت و تاکید کرد: باید سکوهایی ایجاد کنیم که محصولات و نرم افزارها و محتواهای خاص این سن تهیه و فضا برای رشد آنها فراهم شود.
همسو با تلاش دولتمردان برای سالم سازی فضای مجازی برای کودکان، اپراتورهای تلفن همراه نیز در تلاشند تا با طراحی نرم افزارهای مناسب کودک فضایی امن برای این قشر فراهم کنند تا بدین ترتیب دغدغه والدین در این زمینه کاهش یابد.
 
طراحی نرم افزارهایی برای اعمال مدیریت والدین
در همین پیوند اپراتور دوم تلفن همراه کشور با هدف فراهم کردن امکان بهره‌مندی مناسب کودکان و نوجوانان از امکانات و فواید رسانه‌های دیجیتال، اینترنت و شبکه‌های اجتماعی و مدیریت والدین بر استفاده کودک از تلفن همراه، برنامه کاربردی «کودک من» را به صورت رایگان در اختیار مشترکان خود قرار داد که شامل دو برنامه «کودک من» و «مدیریت کودک من» است.
برنامه کاربردی «مدیریت کودک من» روی گوشی والدین و راه‌انداز «کودک من» روی گوشی کودک نصب می‌شود، با نصب راه‌انداز «کودک من»، ظاهر صفحه نمایش گوشی تلفن همراه کودک به ظاهری کودکانه و جذاب تبدیل خواهد شد و با نصب اپلیکیشن «مدیریت کودک من»، والدین خواهند توانست نحوه استفاده کودک از تلفن همراه را در بستر اینترنت از راه دور و از طریق گوشی تلفن همراه خود مدیریت کنند.
از جمله امکانات این برنامه می‌توان به تعریف فهرست مجاز مخاطبان کودک به منظور برقراری تماس، ارسال و دریافت پیامک، تعریف فهرست مجاز وب‌سایت‌ها برای کودک، نظارت بر برنامه‌های کاربردی نصب شده روی گوشی همراه کودک و امکان فعال یا غیرفعال کردن هر یک از آنها، تعریف زمان‌بندی دلخواه برای استفاده کودک از خدمات تماس، پیامک و اینترنت همراه، تعریف زمان‌بندی دلخواه برای استفاده کودک از هر یک از برنامه‌های کاربردی و نیز دریافت گزارش‌ تماس‌ها، پیامک‌ها، وب‌سایت‌های بازدید شده و برنامه‌های کاربردی استفاده شده توسط کودک و همچنین تغییرات سیم‌کارت کودک اشاره کرد.
برای استفاده از این مجموعه باید سیم‌کارت‌های کودک و والدین در شبکه اپراتور دوم تلفن همراه باشد و یا از سیم کارت هایی استفاده شود که به شبکه آن ترابرد شده است؛ ضمن اینکه سیم کارت های مربوطه باید تحت مالکیت پدر یا مادر باشد.
 
همراه اول پیشگام امن سازی فضای مجازی برای خانواده ها
اظهارنظرهای مسئولان درباره لزوم ایجاد فضایی امن برای کودکان و نوجوانان در حالی عنوان شده است که اپراتور اول تلفن همراه کشور پیش از این با طراحی سیم کارت هایی ویژه نوجوانان تا حدودی توانسته این نگرانی ها را مدیریت کند.
شرکت همراه اول نام این سیم کارت های امن خود را «درسا» و «انارستان» انتخاب کرده و درباره آنها نوشته است: پهنه بی حد و مرز اینترنت، پهنه ای گسترده با قابلیت های فراوان است که از سویی امکان دسترسی به جریان عظیم گردش اطلاعات را فراهم آورده و از سوی دیگر، می تواند آسیب هایی برای کاربران به خصوص کاربران آسیب پذیرتر مانند کودکان و نوجوانان داشته باشد.
توجه به این واقعیت در فضای اینترنت، رویکردی حفاظتی برای کودکان و نوجوانان را طلب می کند؛ اما باوجود نگرانی های روزافزون، خانواده به تنهایی قادر نیست همه فعالیت ها و رفتار فرزند خود را در این فضا تحت کنترل دایم درآورد، بنابراین لازم است والدین راهکارهایی را اتخاذ کنند که هم در خانه و هم در محیط بیرون از خانه بتوانند بر رفتار مجازی کودک و نوجوان خود نظارتی تام داشته و خطرهای احتمالی را تا حد ممکن کاهش دهند.
 
«درسا» سیم کارتی برای رفع نگرانی 
سیم کارت درسا همراه اول با فراهم آوردن برخی امکان ها تا حدودی موفق به کاهش نگرانی های خانواده ها شده است که برخی از ویژگی های این سیم کارت استفاده از رایانامه (ایمیل) اختصاصی با کاربری آسان، ارایه برنامه های کاربردی مخصوص کودکان و نوجوانان، مشاهده آمار روزانه و کلی استفاده کودک و نوجوان از گوشی یا تبلت، دسترسی به محتوای صوتی، تصویری و چند رسانه ای مناسب کودک و نوجوان، دسترسی به بازی های مخصوص کودکان و نوجوانان، دسترسی به سایت های مفید، پاک و ایمن و مناسب سنین فرزندان، نظارت و کنترل روی نرم افزارهای نصب شده توسط فرزندان، امکان پیشگیری از ارتباطات ناخواسته و مزاحمت با تعریف فهرست مجاز مخاطبان وسترسی آسان کودک و نوجوان به محتوای مناسب در فضای مجازی امن است.
 
سیم کارت «انارستان» برای دانش آموزان
سیم کارت انارستان همراه اول سیم کارتی اعتباری است که برای مجموعه دانش آموزان ایرانی و پاسخ به نیازها و خواسته های آنها طراحی شده است که می تواند پوشش دادن همه نیازهای مکالمه و پیامک دانش آموزان، امکان استفاده از فضای اینترنتی سالم و امن متناسب با سن آنها را فراهم کند.
دانش آموزان می توانند بسته های اینترنتی انارستان را خریداری کرده و از اینترنت امن و پر سرعت نسل سوم آن استفاده کرده و امکان اتصال به دنیای بزرگی از برنامه های جذاب و مفید مخصوص نوجوان را داشته باشند.
ویژگی های سیم کارت انارستان (دانش آموزی) استفاده از سرویس اینترنت پاک پرسرعت نسل سوم بوده که به طور خودکار برای این سیم کارت فعال است.
دانش آموزان با خرید سیم کارت انارستان (دانش آموزی)، امکان استفاده از سرویس ها و نرم افزارهای انارستان را خواهند داشت؛ این سرویس ها شامل مشاوره آنلاین، رایا مدرسه، کتابخانه دیجیتال، فروشگاه محتوای درسی، آزمون آنلاین، مشاوره هوشمند تلفنی است. 
 
آغاز تولید تبلت و موبایل برای کودکان
به نظر می رسد آنچه در عرصه دسترسی کودکان و نوجوانان به اینترنت و فضای مجازی مد نظر وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است، فراتر از چیزی است که تاکنون اپراتورهای تلفن همراه کشور بر آن تمرکز کرده اند زیرا جامعه 13 میلیونی دانش آموزان کشور، عددی نیست که شرکت های مختلف ارتباطی به سادگی از کنار آن بگذرند.
به گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در موضوع «کودک و اینترنت» تولید محتوا و نرم افزارهای کودکان و نوجوانان در اولویت است و در گام بعدی باید گوشی های تفلن همراه و تبلت های ویژه برای این قشر در داخل تولید شود.
آذری جهرمی با اشاره به انعقاد تفاهمنامه ای بین شرکت جی ال ایکس و همراه اول برای تولید 500 هزار دستگاه تلفن همراه و تبلت ویژه کودکان در منطقه آزاد اروند تاکید کرد: تلاش بر این است که میزان عمر تولیدات داخلی بیشتر شود و به سمت سقف قیمتی مشخص برویم تا با سه تا چهار میلیون ریال تبلت در اختیار خانواده های نیازمند قرار گیرد.
وی ارزش گام نخست این تفاهمنامه را یکهزار میلیارد ریال برآورد کرد و گفت: این طرح می تواند تاثیر بسزایی در ایجاد اشتغال در خوزستان داشته باشد.
وزیر ارتباطات تاکید کرد: اجرای این طرح مسئولیت های اجتماعی خانواده ها را یادآوری می کند تا آنها در فضای مجازی در کنار فرزندان خود باشند و آنها را در فضای مجازی تنها نگذارند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.