اپراتورها

تلفن همراه

November 20, 2017
22:31 دوشنبه، 29ام آبانماه 1396
کد خبر: 85847

نصب تلفن‌ همگانی در کنار چادر زلزله‌زدگان مقرون به‌صرفه است؟

پس از آنکه دستور نصب تلفن‌های همگانی در مجاورت چادرهای اسکان آسیب دیدگان زلزله از سوی مدیر عامل شرکت مخابرات ایران صادر شد، برخی منتقدان نکاتی را مطرح کردند مبنی بر این که در مدل‌های مشابه زلزله و حوادث طبیعی در دنیا نصب تلفن ثابت عمومی در این مناطق مقرون به صرفه نیست.
 
به گزارش ایسنا، درپی وقوع حادثه دلخراش زلزله در استان کرمانشاه، مدیرعامل شرکت مخابرات ایران و هیات همراه پس از بازدید از مناطق آسیب دیده دستور نصب تلفن‌های همگانی را در مجاورت چادرهای اسکان آسیب دیدگان زلزله صادر کرد.
 
اما پس از انتشار این خبر نکاتی از سوی برخی تحلیلگران و منتقدان مطرح شد مبنی بر اینکه در مدل‌های مشابه زلزله و حوادث طبیعی در دنیا کسی تلفن ثابت عمومی را به دلایل مختلف مثل یک طرفه بودن، احتیاج به کابل کشی، بی استفاده  شدن بعد از بحران، احتیاج به مکانیزم‌های شارژینگ، احتمال سوء استفاده و تخلف و … راه اندازی نمی‌کند، بلکه وقتی همه حداقل یه گوشی موبایل دارند، باید شبکه همراه تقویت و هزینه تماس‌ها کاهش داده شود.
 
در پاسخ به این نکات شاید ذکر چند نکته ضروری باشد؛ ظاهرا ارتباط این تلفنهای عمومی تا سوییچ مرکز وصل است و با آنچه در ذهن مخاطب از تلفن عمومی ثبت شده تفاوت دارد. همچنین همانطور که طی روزهای گذشته در اخبار منتشر شده اپراتورهای تلفن همراه طی این روزها پوشش سراسری در منطقه را برقرار کردند و هزینه مکالمات را هم تخفیف داده و حتی برای یک مدتی رایگان اعلام کردند.
 
از سوی دیگر به اعتقاد برخی کارشناسان تلفن همگانی نیازی به مکانیزم شارژینگ ندارد و شاید اگر از مردم زلزله زده هم پرسیده شود از اینکه تلفن عمومی رایگان نزدیک چادرهایشان نصب شود و بتوانند با همه جای کشور تماس داشته باشند، راضی‌تر باشند.
 
همچنین بنا بر اعلام، بسیاری از پورتال هایی که برای بحران از قدیم تهیه شده کیوسک تلفن هم دارند، در عین حال اکنون خدمات اپراتورها هم وجود دارد و کیوسک های تلفن ثابت صرفا برای کسانی تهیه شده که فرصت نکرده‌اند از زیر آوار موبایل خودشان را بردارند.
 
ذکر این نکته هم ضروری است که در بسیاری از مناطق حادثه دیده با قطعی برق مواجه شده و امکان برق‌رسانی  وجود ندارد و باید در آن مناطق حتما تلفن ثابت راه اندازی شود، چرا که متاسفانه بعلت قطع برق، شارژ خیلی از گوشی های موبایل به اتمام رسیده است.
 
درباره هزینه‌های انجام شده از سوی مخابرات ایران برای این موضوع هم برخی تحلیگران معتقدند که هزینه انجام شده صرفا هزینه کابلکشی است و کابل‌ها بعدا تماما قابل استفاده خواهند بود و می‌توانند جلوی هزینه های بسیار دیگر را هم بگیرند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.