رگولاتوری

November 20, 2017
22:46 دوشنبه، 29ام آبانماه 1396
کد خبر: 85855

اتحادیه بین‌المللی ارتباطات: صعود 4 پله ای ایران در شاخص توسعه فاوا

اتحادیه بین المللی ارتباطات (ITU) به همراه گزارش جامعه اطلاعات در سال 2017، آخرین فهرست رده بندی کشورها بر اساس شاخص توسعه فاوا (IDI) را منتشر کرد.
 
نهمین گزارش سالانه سنجش جامعه اطلاعات (MIS) از سوی اتحادیه بین المللی ارتباطات که نهاد تخصصی فناوری اطلاعات و ارتباطات سازمان ملل است، منتشر شد. 
این گزارش  حاکی از این است که پیشرفت هم زمان فناوری های اینترنت چیزها، کلان داده ها، رایانش ابری و هوش مصنوعی، فرصت های کم مانندی برای نوآوری ایجاد کرده و به تغییر شکل کسب وکارها، دولت ها و جوامع می انجامد و در نهایت به بهبود معیشت در سرتاسر جهان منجر خواهد شد.
در این گزارش آمده است که: این انقلاب در حال شکل گیری است و در دهه های آینده، با فرصت ها، چالش ها و ناشناخته های جدیدی مواجه خواهیم بود و برای بهره گیری از مزایای این انقلاب فناورانه، کشورها به ایجاد شرایط حمایتی برای پیاده سازی نسل بعدی شبکه و زیرساخت های خدمات نیاز خواهند داشت. همچنین دولت ها باید سیاست های تسهیل ساز آزمون فناوری و نوآوری اتخاذ کنند و در عین حال مراقب خطرات احتمالی متوجه امنیت اطلاعات، حریم خصوصی و اشتغال نیز باشند.
هولین ژائو، دبیرکل ITU گفت: گزارش امسال نشان می دهد که فناوری اطلاعات و ارتباطات می تواند جهان را بهبود ببخشد و به اهداف توسعه پایدار کمک کند. با این حال، با وجود پیشرفت های حاصل شده، شکاف دیجیتالی همچنان چالشی جدی است که باید مورد توجه قرار بگیرد.
 وی افزود: این موضوع از آنجا اهمیت دارد که فناوری اطلاعات و ارتباطات و اقتصاد دیجیتال توانایی ایجاد تحول در زندگی میلیون ها نفر از مردان، زنان و کودکان را دارد؛ اما این امر تنها با در اختیار داشتن منابع دیجیتال قابل دسترسی است و این گزارش کمک می کند که کشورها در مسیر تامین این پیش نیازها گام بردارند.
 
رده بندی کشورها
 بر اساس شاخص توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات در سال 2017 (IDI 2017) که در گزارش MIS آمده، ایسلند رتبه اول  را به خود اختصاص داده است، در حالی که در سال 2016 در رتبه دوم پس از کره جنوبی قرار داشت. پس از ایسلند کشورهای کره جنوبی، سوییس، دانمارک، انگلستان و هنگ کنگ در رده های دوم تا ششم قرار دارند که در تمامی این کشورها، بازار فاوا بازاری رقابتی با سطح بالایی از سرمایه گذاری در ICT و نوآوری است.
نکته قابل توجه در این شاخص رتبه کشورهای منطقه خاورمیانه و خلیج فارس است.
 بالاترین رتبه را در میان این کشورها بحرین به خود اختصاص داده است. بحرین امسال در رده 31 قرار گرفته که البته یک پله افت کرده است. 
پس از بحرین، قطر در رده 39 (رتبه قبلی 36)، امارات در رتبه 40 (رتبه قبلی 34)، عربستان سعودی در رتبه 54 (رتبه قبلی 45)، عمان در رتبه 62 (رتبه قبلی 64) و کویت در رتبه 71 (رتبه سال قبل 70) قرار گرفته اند. پس از آنها نیز ایران در رتبه در رتبه 81 قرار گرفته در حالی که در سال ماقبل رتبه کشورمان 85 بوده است.
 به این ترتیب در حالی که اکثر کشورهای منطقه افت رتبه داشته اند، ایران به میزان 4 پله صعود را تجربه کرده است. 
گفتنی است که شاخص IDI تا کنون بر اساس 11 معیار ارزیابی می شد که با توجه به تحولات اخیر در بازارهای فاوا، این شاخص ها بازنگری شده و از سال 2018 این شاخص بر اساس 14 معیار ارزیابی می شود.  11 معیاری  که این شاخص را شکل می دهند در سه سطح دسترسی، کاربرد و مهارت ها دسته بندی می شودن. در سطح دسترسی، معیارهای تعداد مشترکان تلفن ثابت، مشترکان تلفن همراه، پهنای باند بین الملل به ازای هر کاربر، درصد نفوذ کامپیوتر در خانوار و درصد خانوارهای دارای دسترسی به اینترنت مدنظر قرار می گیرد. 
در سطح کاربرد، معیارها عبارت است از درصد اشخاص کاربر اینترنت، اشتراک پهن باند ثابت و تعداد اشتراک پهن باند موبایل. در سطح مهارت ها نیز با معیارهایی شامل متوسط سال های تحصیل، نسبت ثبت نام در دوره متوسطه اول و نسبت ثبت نام در دوره متوسطه دوم مواجه ایم. به این ترتیب به نظر می رسد که بهبود رتبه ایران به رشد میزان پهن باند بین الملل و مشترکان دیتای تلفن همراه مربوط می شود.
بر اساس این گزارش، رتبه ایران در زمینه تعداد مشترکان تلفن ثابت به ازای هر 100 نفر عدد 38/30 و تعداد مشترکان موبایل به ازای هر یکصد نفر عدد 100/07 بوده است. 
همچنین میزان پهنای باند اینترنت بین الملل به ازای هر کاربر به 15237/53 بیت بر ثانیه رسیده است.
این گزارش، درصد خانه های مجهز به کامپیوتر را در کشورمان 61/39 درصد و خانه های دارای دسترسی به اینترنت را 62/21 درصد نشان می دهد. ضمن اینکه 53/23 درصد ایرانی ها از اینترنت استفاده می کنند و ضریب نفوذ اینترنت پهن باند ثابت ایران نیز 11/58 درصد ذکر شده  است. همچنین 33/77 درصد از کاربران موبایل نیز به اینترنت پهن باند همراه دسترسی دارند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.