لبه تکنولوژی

November 27, 2017
17:38 دوشنبه، 6ام آذرماه 1396
کد خبر: 86063

چه چیز جایگزین گوشی هوشمند خواهد شد؟

 
امروز اکثریت مردم حداقل یک گوشی هوشمند دارند. از بین کارهایی که خیلی از افراد با استفاده از گوشی‌های هوشمند انجام می‌دهند، می‌توان به گوش دادن به موسیقی، عکاسی، خواندن خبر، پست گذاشتن در شبکه‌های اجتماعی و تراکنش‌های مالی اشاره کرد. به دلیل همه‌گیر شدن گوشی‌های هوشمند، این گجت برای بسیاری از افراد جایگزین وسایل روزمره‌ای مانند متر، چراغ‌قوه و ساعت مچی هم شده است.
 
Smartphones will become obsolete, replaced by a new generation of wearable communication devices that will change the way we interact with the world. Kelvin Murray/Getty Images
 
گوشی‌های هوشمند آن‌قدر زندگی روزمره‌ی ما را دستخوش تغییر کرده‌اند که گاهی اوقات فراموش می‌کنیم که این گجت‌ها سن و سال زیادی ندارند و محبوبیت آن‌ها از حدودا ۱۰ سال پیش آغاز شده است. در این تاریخ بود که اپل گوشی آیفون را معرفی کرد؛ گوشی هوشمندی که می‌توانست به اینترنت متصل شود و به همراه یک پردازنده‌ی قدرتمند و نمایشگر زیبای لمسی، به کاربران این امکان را می‌داد که تنها با استفاده از انگشتان‌شان تقریبا از پس انجام همه کاری بربیایند. بر اساس پژوهشی که اخیرا انجام شده، کاربران گوشی‌های هوشمند به‌طور میانگین ۵ ساعت در روز از این گجت استفاده می‌کنند.
 
با توجه به سرعت سرسام‌آور پیشرفت تکنولوژی، گوشی‌های هوشمند به شکل امروزی‌شان عمر چندان بلندی نخواهند داشت. در سال ۲۰۱۵ شرکت مخابراتی اریکسون یک نظرسنجی گسترده را برگزار کرد که بر اساس آن حدود ۵۰ درصد از جامعه‌ی آماری کاربران گوشی‌های هوشمند اعتقاد داشتند این گجت‌ها تا سال ۲۰۲۰ منسوخ می‌شود.
 
چنین موضوعی منجر به پرسیدن این سوال بزرگ می‌شود: چه چیزی جایگزین گوشی‌های هوشمند خواهد شد؟ برخی از تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که پیشرفت تکنولوژی‌هایی از قبیل واقعیت مجازی، واقعیت افزوده، هوش مصنوعی و گجت‌های پوشیدنی منجر به توسعه‌ی نوع جدیدی از گجت‌ها می‌شود که زندگی ما را بیش از دوران گوشی‌های هوشمند تغییر خواهند داد.
 
تعریف گوشی هوشمند
 
«جک اولدریک» (Jack Uldrich) تحلیلگر و نویسنده است و به مدیران کمک می‌کند که از ترندهای نوظهور نهایت استفاده را ببرند. او در همین زمینه می‌گوید: «مرحله‌ی گذاری که ما به‌زودی آن را تجربه خواهیم کرد، گذار از دسترسی به اینترنت به سمت زندگی در اینترنت است».
 
ما هنوز نام این گجت‌های آینده را نمی‌دانیم، اما با اطمینان زیادی می‌توان گفت که این گجت‌ها به‌اندازه‌ی کف دست و مستطیلی شکل نیستند و از نمایشگر هم استفاده نمی‌کنند. «برد برنز» (Brad Berens)، پژوهشگر سایبری، پیش‌بینی می‌کند که گوشی‌های هوشمند جای خود را به مجموعه‌ای از گجت‌های ریز خواهند داد که به‌طور مثال در یک عینک یا لنز تعبیه می‌شوند.
 
چنین گجت‌هایی با استفاده از واقعیت مجازی و افزوده می‌توانند اطلاعات موردنظر را در میدان دید ما به تصویر بکشند و با چنین کاری دیگر نیازی به نمایشگرها نخواهیم داشت. همانطور که امروزه برای استفاده از گوشی‌های هوشمند از انگشتان‌مان استفاده می‌کنیم، گجت‌های آینده هم از طریق فرمان‌های صوتی یا حرکت دست‌ها مورد استفاده قرار خواهند گرفت. تایپ کردن ازجمله مواردی است که شاید هیچ‌وقت منسوخ نشود، اما احتمالا در آینده دیگر کمتر کسی را مشغول تایپ کردن خواهیم دید.
 
 
نسل بعدی دستیارهای هوشمند
 
با ظهور نسل جدید دستیارهای هوشمند، دیگر لازم نیست که مانند حالا انواع و اقسام اطلاعات را در گجت‌ها وارد کنیم. چنین دستیارهای پیشرفته‌ای می‌توانند انواع و اقسام خواسته‌های ما را حدس بزنند. «اولدریک» پیش‌بینی می‌کند که گجت‌های آینده می‌توانند حرکت مردمک‌های چشمان ما را زیر نظر بگیرند تا بتوانند هرچه سریع‌تر خواسته‌های کاربر را برآورده کنند. او می‌گوید: «مثلا اگر به چیزی بیش از دو ثانیه خیره شویم، چنین دستیاری به این نتیجه می‌رسد که ما به اطلاعات بیشتری در مورد آن نیاز داریم.»
 
«برنز» تصور می‌کند که این دستیارهای هوشمند می‌توانند دائما انواع و اقسام اطلاعات را جلوی چشمان‌مان نمایش دهند. چنین مشخصه‌ای می‌تواند فواید بسیاری داشته باشد؛ مثلا اگر در خیابان کسی را ببینیم ولی نام او را به یاد نیاوریم، چنین دستیار هوشمندی می‌تواند نام آن شخص را یادآوری کند.
 
 
همچنین در آینده این احتمال هم وجود دارد که چنین دستیارهای هوشمندی قادر به ارتباط با دیگر دستیارها باشند و جایگزین برخی از تعاملات کاربران با افراد واقعی شوند. «برنز» اعتقاد دارد چنین آینده‌ای هم می‌تواند هیجان‌انگیز باشد و هم ترسناک.
 
او می‌گوید: «همین حالا هم می‌توانیم تأثیر فناوری‌های نوین را بر تعاملات کاربران ببینیم. در مترو یا اتوبوس افراد مختلفی بازی با گوشی را به صحبت با نفر مجاور ترجیح می‌دهند. نوجوانان هم عمدتا پیامک دادن را به حرف زدن با گوشی ترجیح می‌دهند». برنز ادامه می‌دهد: «فناوری‌های نوین با وجود این که زندگی ما را ساده‌تر کرده‌اند، اما مردم بیش‌ازپیش ساکن سیاره‌های خودشان شده‌اند. در چنین سیاره‌هایی، فقط افراد هم‌نظر با کاربران حضور دارند و به همین خاطر، با نظرها و تفکرات متنوع بیگانه می‌شوند».
 
اما به‌هرحال باید گفت که گجت‌های آینده می‌توانند زندگی ما را به‌طور پیش‌بینی‌نشده‌ای تغییر دهند. مانند گوشی‌های هوشمند، باید دوران گجت‌های جدید هم فرابرسد تا به‌طور کامل از مزایا و معایب آن‌ها آگاه شویم.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.