اینترنت و شبکه

رگولاتوری

سیستم‌عامل و نرم‌افزار

November 28, 2017
21:05 سه شنبه، 7ام آذرماه 1396
کد خبر: 86079

درخواست فعالان نرم افزار از جهرمی: اصلاح لایحه مالکیت معنوی

 
فعالان حوزه فناوری اطلاعات و نرم افزار خواستار بازگشت لایحه مالکیت معنوی به دولت و اصلاح و بررسی بیشتر آن توسط اتاق بازرگانی شدند.
 
فعالان حوزه فناوری اطلاعات مشکلات این صنف را در جلسه صبحانه کاری وزیر ارتباطات در اتاق بازرگانی مطرح کردند.
 
موضوع نبود قانون مالکیت معنوی در این حوزه، الزام برای دریافت مجوزهای متعدد برای کسب و کارها، نبود معافیت های مالیاتی و عدم حمایت از حضور شرکت های فناوری اطلاعات در مجامع بین الملل از سوی دولت، از جمله چالش های پیش روی این صنف است که در این جلسه برای دریافت راه حل به محمدجواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات عنوان شد.
 
محمدرضا طلایی رئیس اتحادیه صادرکنندگان نرم افزار در این جلسه گفت: اتاق بازرگانی درخواست خود را برای بازگشت لایحه مالکیت معنوی به دولت و بررسی بیشتر توسط فعالان این صنف، به کمیسیون اجتماعی مجلس ارائه کرده است.
 
وی مهمترین مشکل را نبود قانون مالکیت معنوی در حوزه نرم افزار و فناوری اطلاعات دانست و با بیان اینکه این موضوع هم اکنون به صورت لایحه از سوی دولت به مجلس ارائه شده و در کمیسیون های تخصصی در دست بررسی است، گفت: با وجود اینکه حدود ۴ سال از تدوین این لایحه می گذرد، از دولت و مجلس تقاضا داریم که آن را بازگردانند تا با کمک صنف، اصلاحاتی روی این لایحه اعمال شود.
 
رئیس کمیسیون فناوری اطلاعات اتاق بازرگانی الزام برای اخذ مجوزهای متعدد را یکی از چالش های اصلی کسب و کارهای دیجیتال برشمرد و گفت: استارتاپها مجبورند بیش از تعداد پرسنل شرکتشان، برای کسب و کار خود مجوز اخذ کنند.
 
وی با اشاره به اینکه زیرساختهای تولید محتوای دیجیتال در کشور وجود ندارد، اضافه کرد: برای صادرات نرم افزار در گمرک معافیت مالیاتی لحاظ نشده و نرم افزار، از مزایای صادرات برخوردار نیست.
 
طلایی پیشنهاد تشکیل دبیرخانه مشترک میان اتاق بازرگانی و وزارت ارتباطات را برای حل مشکلات این صنف عنوان کرد و گفت: در زمینه حضور شرکتهای فناوری اطلاعات در هیات تجاری و نمایشگاه های معتبر بین المللی، وزارت ارتباطات هیچگونه حمایتی نمی کند.
 
رئیس اتحادیه صادرکنندگان نرم افزار با اشاره به اینکه تاسیس پایانه های صادراتی شرکتهای نرم افزاری در خارج کشور باید مورد حمایت قرار گیرد، خاطرنشان کرد: به دلیل عدم حمایت دولت، شرکتهای فناوری امکان حضور در مجامع بین المللی را ندارند.
 
وی گفت: با وضعیت موجود پیش بینی می کنیم که بدهکاری استارتاپها به بانکها در آینده نزدیک به یک سونامی تبدیل شود.
 
طلایی با اشاره به اینکه موضوع پرداخت الکترونیکی اقساطی برای تولیدکنندگان محتوای نرم افزاری در انحصار اپراتورهای موبایل است، افزود: متاسفانه تولیدکنندگان نرم افزار مجبورند حدود ۴۰ درصد از سهم اپلیکیشن تولیدی خود را به اپراتورها بدهند.
 
در این نشست افشین کلاهی رئیس کمیسیون شرکتهای دانش بنیان اتاق بازرگانی نیز در مورد عدم جذب منابع از سوی شرکتهای دانش بنیان حوزه فناوری اطلاعات گفت: با وجودی که ۵۰ درصد شرکتهای دانش بنیان، در حوزه فناوری اطلاعات هستند اما برآوردها نشان می دهد که به دلیل عدم حمایت وزارت ارتباطات، این شرکتها موفق به جذب منابع نشده اند.
 
وی افزود: این در حالی است که ۲۵ درصد شرکتهای دانش بنیان در حوزه پزشکی هستند اما آنها توانسته اند ۶۵ درصد منابع را به دلیل حمایت وزارت بهداشت جذب کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.