بازار سرمایه

December 1, 2017
22:19 جمعه، 10ام آذرماه 1396
کد خبر: 86144

فروش سهام دیجی کالا سومین سرمایه گذاری بزرگ جذب شده خارجی دولت دوازدهم اعلام شد

کتاب گزارش عملکرد صد روزه دولت دوازدهم منتشر و طی آن عملکرد حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در این بخش مشخص شد.
 
پس از ارایه گزارش رییس جمهور از فعالیت صد روز نخست دولت دوازدهم در صدا و سیما، کتاب گزارش عملکرد دولت منتشر شد.
 
در بخش نخست این کتاب، به مرور وضعیت پیگیری وعده های اصلی رییس جمهور پرداخته شده است که در بخش دولت الکترونیکی، دولت می گوید در 100 روز نخست به این موارد دست یافته است:
 
1- طراحی و پیاده سازی داشبورد درگاه پایش اقتصادی کشور
2- طراحی و پیاده سازی سامانه بانک داده های اقتصادی و مالی
3- طراحی و پیاده سازی سامانه مجوزهای کشور
4- توسعه شبکه IP داخلی از 4 هزار گیگابایت بر ثانیه به 6800 گیگابایت بر ثانیه
5- افزایش پهنای باند بین المللی از 734 گیگابایت به 995 گیگابایت بر ثامیه
6- فراهم سازی امکان دسترسی پرسرعت در بیش از 1100 روستای کشور
7- افزایش تعداد کشترکان پهن باند ثابت از 4/9 میلیون به 5/10 میلیون مشترک
8- توسعه شبکه فیبرنوری کشور از 62 هزار و 602 کیلومتر به 65 هزار و 809 کیلومتر
9- تدوین برنامه تامین زیرساخت ارایه خئمات دولت به صورت الکترونیکی از 20 به 100 درصد
10- راه اندازی پرونده الکترونیکی سلامت در تاریخ 8 مرداد 96 در کلیه دانشگاه ها و مراکز درمانی دولتی کشور، تعداد افراد ثبت نام شده در این سامانه بیش از 52 میلیون نفر است. (این سامانه می تواند نقش مهمی در ساماندهی نظام درمان و کاهش هزینه ها داشته باشد).
 
 خلاصه مدیریتی عملکرد وزارت فاوا
در بخش گزارش صد روزه (مدیریتی)، درباره عملکرد فناوری اطلاعات و ارتباطات آمده است: 
1- کاهش هزینه دریافت خدمات انتقال و پهنای باند بین الملل برای اپراتورها با تصویب نظام تعرفه گذاری خدمات در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات مبتنی بر مقررات زدایی از بازارهای رقابتی شده
2- ارسال تعداد 1000 دستگاه ATM به روستاهای فاقد این امکان جهت کاهش فاصله کیفیت خدمات در روستاها به نسبت شهرها و نصب و راه اندازی اغلب آنها
3- آزادسازی و نظام مند کردن زیر بخش پست با حضور بخش خصوصی در آن و انتخاب دو کارور (اپراتور) پستی و اعلام آمادگی جهت صدور و اعطای پروانه برای این دو (اپراتور)
4- کاهش یک سومی تعرفه کاربران نهایی استفاده کننده از پیام رسان داخلی
 
 
 روشن شدن سهم فاوا از وام یک و نیم میلیارد دلاری
فصل سوم به گزارش اقدامات صد روزه دولت دوازدهم در حوزه مسایل کلان اقتصادی اختصاص دارد. در بخش «اقدامات صورت گرفته طی صد روز نخست دولت دوازدهم: حرکت در چارچوب بیانیه اقتصادی رییس جمهور در ایام انتخابات» این فصل، مشخص شده است که سهم فناوری اطلاعات و ارتباطات از تسهیلات یک و نیم میلیارد دلاری دولت جهت توسعه اشتغال در روستاها و شهرهای کوچک چقدر است. 
در این بخش آمده است: از جمله محورهای مهم در بیانیه اقتصادی رییس جمهور بحث توانمندسازی روستاییان از طریق بهبود در درآمد و ایجاد اشتغال و همچنین بهبود در مسکن روستایی است.
 یکی از اقداماتی که در دولت دوازدهم با اولویت بالا مورد توجه قرار گرفته، فراهم آوردن مقدمات لازم برای اختصاص 5/1 نیم میلیارد دلار به صورت مستقیم و معادل همین میزان به صورت غیر مستقیم به اشتغال روستایی در صد روز اول شروع به کار دولت و تصویب و ابلاغ آیین نامه اجرایی تخصیص این منابع در آبان ماه بود.
در این آیین نامه علاوه بر تعیین سهم استان ها براساس شاخص ترکیبی جمعیت روستایی، نرخ بیکاری و درآمد سرانه استان سهم بخش های هدف نیز به تفیکی مشخص شده است به طوری که سهم بخش کشاورزی و منابع طبیعی 45 درصد، صنایع و معادن کوچک 10 درصد، فعالیت های خدماتی و فناوری اطلاعات 15 درصد، گردشگری 10 درصد، صنایع دستی و فعالیت های فرش دستباف 10 درصد و سرمایه در گردش واحدهای تولیدی مستقر در نواحی صنعتی روستایی و شهرهای زیر 10 هزار نفر 10 درصد خواهد بود.
به علاوه وظایف دستگاه های بخشی نیز در این آیین نامه به صورت دقیق تعیین شده و طبق آن دستگاه های اجرایی و موسسه های عامل موظفند به طور مستمر گزارش های عملکرد خود را در سامانه نظارت ثبت و ارایه کنند.
 
 فاوا و جذب یک سرمایه گذاری خارجی بزرگ
در بخش گزارش عملکرد سرمایه گذاری خارجی، 9 مورد سرمایه گذاری گزارش شده است که یکی از آنها مربوط به خرید سهام دیجی کالا از سوی یک شرکت هلندی است.
براساس این گزارش، شرکت نوآوران فن آوازه (دیجی کالا) 21 درصد از سهام خود را به مبلغ 100 میلیون دلار، به شرکت هلندی International investment Internet UA Cooperatief  IIIC فروخته است. بر اساس این جدول، این سومین سرمایه گذاری بزرگ خارجی جذب شده در 100 روز نخست دولت دوازدهم بوده است.
 
 گزارش عملکرد وزارت ارتباطات
برخش دیگری از این کتاب، گزارش عملکرد وزارت ارتباطات اهم اقدامات آمده است.
در بخش عملکرد برنامه های اختصاصی آمده است:
1- ایجاد امکان ثبت شکایت و مسدودسازی پیامک های مزاحم
2- روزنمایی از سند حمایتی و برنامه اقدام توسعه خدمات فضای مجازی کودک و نوجوان با حمایت از بخش غیر دولتی فعال در این حوزه
3- کاهش یک سومی تعرفه کاربران نهایی استفاده کننده از پیام رسان داخلی
4- کاهش هزینه دریافت خدمات انتقال و پهنای باند بین الملل برای اپراتورها
5- تهیه گزارش ارزیابی و انطباق اقدامات صورت گرفته مبتنی بر سند الزامات شبکه ملی اطلاعات
6- انتصاب بانوان و جوانان در پست های مدیریتی ارشد و میانی ستاد وزارت و دستگاه های تابعه برای نخستین بار
7- تدوین و تصویب اصول حاکم بر صدور پروانه دفاتر پیشخوان خدمات دولت و بخش عمومی غیردولتی
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.