اینترنت و شبکه

رگولاتوری

فناوری اطلاعات

December 4, 2017
14:43 دوشنبه، 13ام آذرماه 1396
کد خبر: 86176

جهرمی با برگزاری یک نشست خبری اقدامات صدروزه وزارت ارتباطات را تشریح کرد

 
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اقدامات صد روزه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات را در نشست خبری خود با خبرنگاران اعلام کرد.
 
 
مهندس محمد جواد آذری جهرمی در نشست خبری با خبرنگاران با اشاره به عملکرد 100 روزه وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در دولت دوازدهم ، گفت : تکالیف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بر اساس بند های 67 ، 68 و 69 برنامه ششم توسعه و مصوبات شورای عالی فضای مجازی و اولویت برنامه های اعلامی رییس جمهوری برای  دولت  دوازدهم پیگیری و اجرا می شود.
 
وی تصریح کرد : در حال حاضر با مجمع تشخیص مصلحت نظام در حال رایزنی و مکاتبه برای تبیین سیاست ها کلی در بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات هستیم .
 
آذری جهرمی با اشاره به اینکه شبکه ملی اطلاعات یکی از پروژه های مهم وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است ، افزود : دولت الکترونیک یکی از موضوعات مهم دیگری است که در این حوزه درحال پیگیری و انجام است .
 
وی با بیان اینکه در حوزه اشتغال و آماده سازی زیرساخت ها در این حوزه هم تکالیفی برعهده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات است ، اظهار داشت : توازن و کاهش شکاف دیجیتالی یکی دیگر از تکالیفی است که بر عهده این وزارتخانه در برنامه ششم توسعه گذاشته شده است.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، تاکید کرد : رییس جمهوری اصولی را نیز در پیوست حکم وزیر ارتباطات در دولت دوازدهم ابلاغ کرده است که مسیر ما را در این حوزه مشخص می کند و برنامه خود را در وزارت ارتباطات بر اساس همین اصول آغاز کردیم.
 
وی یکی از این اصول را استفاده از جوانان و توجه به ظرفیت جوانان در عرصه ارتباطات و فناوری اطلاعات عنوان کرد و گفت : تلاش کردیم که از بدنه این وزارتخانه و از نسل دوم دهه 50 در عرصه وزارت ارتباطات در حوزه معاونین استفاده شود و سایر انتصابات درشرکت ها و سازمان های تابعه نیز با این چهارچوب پیش رفته است و ادامه دارد.
 
آذری جهرمی استفاده از ظرفیت بانوان را یکی دیگر از اولویت های مطرح شده در این دولت و وزارتخانه بیان کرد و افزود : به دلیل اینکه در گذشته در سطح معاون وزیر کادرسازی انجام نشده بود اما تلاش شد در سطح سازمان ها و شرکت های تابعه از ظرفیت بانوان استفاده شود .
 
وی تصریح کرد : در شرکت پست به عنوان عضو هیات مدیره و در شرکت زیرساخت و سازمان تنظیم مقررات در سطح معاون از بانوان متخصص و باتجربه در این حوزه استفاده شد و مدیران ستادی نیز برای سطح مدیران کل ادارات ازظرفیت بانوان استفاده می کنند.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تاکید کرد : استفاده از بانوان و جوانان در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات با رویکرد زیرساختی بوده و به صورت نمایشی نیست و پست های واگذار شده به بانوان و جوانان جدی و عملیاتی است .
 
وی به راه اندازی و توسعه شبکه ملی اطلاعات در 3 فاز در گذشته اشاره کرد و گفت :   از شبکه ملی اطلاعات تعابیر و تعاریف مختلفی وجود دارد اما آن چیزی که مشخص است اینکه چرخ شبکه ملی اطلاعات به حرکت در آمده است و با بهره برداری از 3 فاز این شبکه ما اثرات آن را در زندگی مردم می توانیم ببینیم.
 
آذری جهرمی ، فعالیت کسب و کارهای نو پا را یکی از اثرات راه اندازی شبکه ملی اطلاعات عنوان کرد و افزود : اشتغال هایی که در این حوزه ایجاد شده است از اثرات وضعی اقداماتی است که در حوزه شبکه ملی اطلاعات انجام شده است .
 
وی با اشاره به تصویب سند مهم تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات، تاکید کرد : مهمترین اقدام ما در این حوزه تعیین ابعاد این پروژه است و به همین منظور در 3 ماه گذشته مذاکراتی را با مرکز ملی فضای مجازی داشتیم و در 3 هفته گذشته مرکز ملی فضای مجازی به صورت مکتوب سندی به ما ابلاغ کرده است که در راستای رسیدن به ایده آل های سند تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات، اقداماتی در نظر گرفته شده است که بسیار مهم است .
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد : برای اجرای کردن این سند ساختاری ویژه طراحی شده است که گروه اجرایی و کمیته های در زیرمجموعه آن و شورای ناظرین در این مجموعه قرار دارند که شورای ناظرین از بخش خصوصی و فعالان این حوزه تشکیل می شود که نظارت در این حوزه به آنها سپرده می شود که با بی طرفی بتوانند میزان انتطباق فعالیت ها را با الزامات سند سنجیده و گزارش دهند.
 
وی به تعابیر مختلف در شناخت شبکه ملی اطلاعات در کشور اشاره کرد و گفت : سیاست مداران این پروژه را پروژه ایی  بی انتها می دانند که هر زمان می توانند به آن انتقاد کنند و برخی از علما آن را فضایی بدون گناه می دانند و برخی از فعالان امنیتی شبکه ملی اطلاعات را فضایی می دانند که هیچ خطایی ندارد و اطلاعات ما به صورت کامل مصون است ولی شبکه ملی اطلاعات مجموع این نظرات است .
 
آذری جهرمی تاکید کرد : در حال حاضر در این حوزه سند و برنامه اقدامی  وجود دارد که حاصل خرد جمعی این بخش است و مورد توافق همه است و برنامه زمانبندی برای اجرای آن تدوین شده است که بین 6 ماه تا 2 سال این اقدامات انجام و گزارش می شود و بر همین اساس، 3 ماهه نخست آن  به فاز شناخت و تبیین اختصاص داده شده است.
 
وی تدوین نظام مقابله با حوادث در فضای سایبری و حمایت از پیام رسان های بومی را از دیگر از مصوبات شورای عالی فضای مجازی بیان کرد و گفت : برای اجرایی کردن مصوبات شورای عالی فضای مجازی کمیته های تشکیل شده است و از ظرفیت مرکز تحقیقات مخابرات ایران نیز در این حوزه استفاده می شود.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات موضوع اینترنت و کودک را یکی از مسایل مهم در حوزه فضایی مجازی عنوان کرد که در صد روزه فعالیت این دولت پیگیری شده است و در ادامه افزود : فضای مجازی در حال حاضر یک فضای همگن برای تمام سنین است و ما به عنوان حاکمیت باید شرایطی را فراهم کنیم که خانواده ها بتوانند همراه فرزندان خود از فضای مجازی استفاده کنند .
 
وی تصری کرد: باید در این حوزه از اکوسیستم هایی تولید محتوا برای کودکان در فضای مجازی حمایت شود و در برنامه ای که برای این کار تهیه شده است، هدف ما، رشد و توسعه اقتصادی فعالیت هایی که در حوزه تولید محتوا و اپلیکیشن برای کودکان در فضای مجازی فعالیت می کنند .
 
آذری جهرمی با بیان اینکه کمیته اجرایی برای تدوین برنامه در حوزه کودک و اینترنت در دستگاه های مختلف تشکیل شده است ، گفت : در این حوزه برنامه اقدام اجرایی در حال نهایی شدن است و با شاخص هایی که در نظر گرفته شده است منتشر می شود و این برنامه به عنوان پیشنهاد ما در عرصه جهانی برای حفاظت از کودکان و حمایت از محتوای مناسب برای کودکان در فضای مجازی ارایه می شود و مسیر حرکت ما در این حوزه را نشان می دهد.
 
وی در بخش دیگر از سخنان خود یکی دیگر از اقدامات انجام شده در صد روزه نخست این وزارتخانه را موضوع تعرفه عنوان کرد و افزود: نظام تعرفه گذاری در حوزه ثابت در کشور دارای اشکال بود و به دلیل اینکه وزارت ارتباطات برای 2.5 برابر کردن این بازار تکلیف دارد با این نظام تعرفه ای امکان رسیدن به این رشد وحجم بازار وجود نداشت .
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد : با مصوبه جدید شرایطی فراهم آمده است که رقابت سالم تری بین شرکت ها وجود داشته باشد و سرویس جذاب تری برای مشترک ارایه شود و با حمایت از محتوای داخلی امکان رشد در این حوزه نیز ایجاد می شود و همزمان با بزرگ شدن این بخش و بازار، رضایت مردم نیز به دست می آید.
 
وی توسعه خدمات روستایی را یکی دیگر از اقدامات انجام شده در صد روزه نخست فعالیت دولت دوازدهم در حوزه ارتباطات بیان کرد و اظهار داشت : در دولت یازدهم در 27 هزار روستا خدمات دسترسی ایجاد شده است و البته مشکلاتی در این دسترسی وجود دارد اما زیرساخت های لازم در این حوزه بوجود آمده است .
 
آذری جهرمی در ادامه افزود : درحوزه ایجاد ارتباطات در روستاها انتقادات بسیاری به وزارت ارتباطات شد که ایجاد این دسترسی ها مشکلات فرهنگی در روستاها ایجاد می کند اما از طریق این زیرساخت ها خدماتی مانند پرداخت الکترونیک به روستاها ارایه می شود که در همین حوزه پست بانک ایران در صد روزه نخست این دولت هزار خود پرداز بانکی را در این روستاها نصب و راه اندازی کرد و این برنامه در حال گسترش است.
 
وی یکی دیگر از این خدمات را ارایه سرویس سلامت الکترونیک عنوان کرد و گفت : 2700 روستا به خدمات سلامت الکترونیک  متصل شدند و 5500 روستای دیگر نیز در حال اتصال به این سرویس هستند .
 
وزیر ارتباطات وفناوری اطلاعات، تجارت الکترونیک و صنایع دستی را یکی دیگر از خدماتی بیان کرد که در این حوزه برای ارایه به روستاییان در برنامه قرار دارد و در ادامه افزود : ارایه این خدمات الکترونیک به روستاییان به رفع آسیب های اجتماعی و توسعه اشتغال کمک می کند  .
 
وی در بخش دیگر از سخنان خود به وضعیت ترانزیت بین الملل نیز اشاره ای کرد و با بیان اینکه کل ظرفیت ترانزیت کشور از ابتدا تاکنون 558 گیگابیت برثانیه بوده است، تاکید کرد : در این حوزه تاکنون سهمی از ترانزیت جنوب به شمال نداشتیم و با مذاکراتی که انجام شد نخستین مسیر بین المللی جنوب به شمال از طریق ایران با ظرفیت 300 گیگابیت برثانیه ایجاد شد .
 
آذری جهرمی تصریح کرد : در برنامه ششم توسعه ما باید به 30 ترابیت برسیم که با در نظر گرفتن وضعیت موجود که کل حجم ما در حدود یک ترابیت است، باید این ظرفیت به 30 برابر افزایش پیدا کند .
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.