لبه تکنولوژی

December 4, 2017
14:46 دوشنبه، 13ام آذرماه 1396
کد خبر: 86178

توسعه فناوری کلان‌ داده با کلاسترهای میکروکامپیوتری ساخت محققان کشور

 
محققان یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان موفق به تولید کلاسترهای میکروکامپیوتری برای توسعه فناوری کلان‌داده و آموزش‌های مرتبط شدند.
 
به گزارش ایسنا، این محصول با ظرفیت حداکثر ۴۸۰ هسته یک گیگاهرتز برای انجام پردازش‌های کلان‌داده و اینترنت اشیا ارائه ‌شده است و از کاربردهای اصلی این محصول که نسبت به نمونه خارجی آن با قیمتی بسیار پایین‌تر تولید شده، می‌توان به استفاده در آزمایشگاه‌های دانشگاهی و مراکز داده کوچک اشاره کرد.
 
با توجه به اینکه در دنیای امروز، اندازه کوچکتر، مصرف پایین‌تر انرژی و هزینه کمتر به ‌عنوان مزیت‌های‌ اصلی یک سیستم پردازشی شناخته می‌شود و نیز کافی نبودن نیروی متخصص در این حوزه، یکی از چالش‌های فناوری کلان‌داده در کشور محسوب می‌شود، تولید این فناوری ضروری به نظر می‌رسد.
 
همچنین به دلیل دسترسی محدود به این‌گونه تجهیزات جهت آموزش، تاکنون رشد مناسبی را در حوزه تربیت نیروی متخصص شاهد نیستیم، به همین دلیل این فناوری به‌عنوان یک محصول آموزشی و کاربردی می‌تواند قابل‌استفاده تمام علاقه‌مندان به فناوری کلان‌داده باشد که با نام تجاری "بیگ لب" ارائه‌ شده است.
 
شرکت تولیدکننده این محصول، با تمرکز بر روی تولید محصولات امنیتی حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات از سال ۱۳۹۵ در مرکز رشد تخصصی فناوری اطلاعات و ارتباطات شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان مستقر بوده است.
 
این مرکز رشد، با همکاری مرکز توانمندسازی و تسهیل‌گری کسب‌ وکارهای نوپا و اداره کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان اصفهان وظیفه حمایت بیش از ۸۰ شرکت حوزه فاوا را به عهده دارد.
 
شهرک علمی و تحقیقاتی اصفهان با ایجاد و بهره‌برداری از مراکز رشد و پارک‌های فناوری وابسته به خود توانسته است با نقش‌آفرینی در اکوسیستم نوآوری و کارآفرینی و ایجاد زیرساخت‌های لازم برای رشد و توسعه بیش از ۴۸۰ شرکت‌دانش‌بنیان، قدم‌های موثری را در راه توسعه اقتصادی کشور بردارد.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.