رگولاتوری

December 4, 2017
17:04 دوشنبه، 13ام آذرماه 1396
کد خبر: 86199

پرداخت هزینه تحت عنوان رجیستری کلاهبرداری است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به عزم جدی برای اجرای طرح رجیستری گفت: رجیستری هیچ هزینه ای ندارد و اخذ هزینه با این عنوان کلاهبرداری است.
 
به گزارش ایرنا، «محمد جواد آذری جهرمی» روز دوشنبه در نشست خبری و در پاسخ به ایرنا افزود: تنها راه ارتباطی طرح رجیستری سامانه 7777 است و مردم برای آگاهی از این طرح می توانند از این سامانه استفاده کنند.
وی به مردم توصیه کرد که از هرگونه پرداختی به این عنوان خودداری کنند.
جهرمی تاکید کرد: هیچ گونه تماسی از سوی مجریان رجیستری با مردم برقرار نخواهد شد و چنانچه کسی در این باره تماس گرفت، قصد کلاهبرداری دارد و مردم باید مراقب باشند.
مرحله دوم طرح کددار کردن گوشی های تلفن همراه با اعمال مقررات بر نشان های تجاری آیفون، از 14 آذر ماه در سراسر کشور آغاز می شود؛ این طرح با هدف مبارزه با قاچاق تلفن همراه اجرایی شده است.
 
 طرح سلامت الکترونیک در بیش از 2 هزار روستا اجرایی شد 
وزیر ارتباطات فناوری اطلاعات به اقدام های صورت گرفته در بازه زمانی 100 روز نخست دولت دوازدهم اشاره کرد و گفت: پوشش طرح سلامت الکترونیک‌ اکنون در 2 هزار و 700 روستای کشور فراگیر شده و به تدریج بقیه روستاها هم متصل خواهند شد. 
آذری جهرمی افزود: گسترش طرح سلامت الکترونیک در روستاها به توسعه عدالت اجتماعی می انجامد.
وی از گسترش زیر ساخت های فناوری اطلاعات و ارتباطات به روستاها خبر داد و گفت: اکنون یک هزار نقطه روستایی کشور به دستگاه خود پرداز مجهز شده است.
وزیر ارتباطات با انتقاد از کسانی که بردن خدمات فناوری اطلاعات به روستاها را تنها موجب سرگرمی دانسته اند، گفت: اشتغال آفرینی در روستاها و امکان تجارت الکترونیک دست ساخته های روستائیان و ارایه خدمات دیگر در روستاها در پرتو انتقال فناوری اطلاعات ممکن می شود گرچه استفاده سرگرمی هم منافاتی در کنار استفاده از خدمات ندارد.
 
تدوین سیاست های کلان در حوزه فناوری اطلاعات
عضو هیات دولت با بیان اینکه گرچه سندهای بخشی در زمینه ارتباطات و فناوری اطلاعات داریم اما سیاست گذاری کلی در این بخش نداریم، از انجام مذاکره با مجمع تشخیص مصلح نظام برای تدوین سیاست های کلان این بخش خبر داد. 
آذری جهرمی به سیاست های کلی برنامه ششم توسعه کشور در زمینه ارتباطات و فناوری اطلاعات اشاره کرد و گفت: اهداف پیش بینی شده در این برنامه تکالیفی بر عهده وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار داده است که برنامه های اجرایی این سیاست های کلان در حال تدوین هستند. 
وی اجرای چند پروژه مهم را به عنوان بخشی از برنامه های 100 روز نخست دولت دوازدهم مورد اشاره قرار داد و پیاده سازی شبکه ملی اطلاعات و دولت الکترونیک را از مهمترین آنها برشمرد. 
وزیر ارتباطات به تکالیف تعیین شده در بخش اشتغال و کاهش شکاف دیجیتالی در برنامه ششم توسعه برای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات اشاره کرد و ادامه داد: برنامه ریزی برای اجرای این تکلیف ها درحال انجام است. 
آذری جهرمی یکی از مهمترین موضوع های پیگیری شده در یکصد روز نخست فعالیت دولت دوازدهم در وزارت ارتباطات را توجه جدی به استفاده از ظرفیت جوانان عنوان کرد و گفت: تلاش شده بدنه اجرایی وزارت از متولدین دهه پنجاه خورشیدی انتخاب شوند و براین اساس انتخاب معاونان با لحاظ کردن این دیدگاه انجام شده است. 
وی به استفاده از ظرفیت بانوان در وزارت ارتباطات اشاره کرد و ادامه داد: تلاش شده از ظرفیت بانوان در پست های مدیریتی استفاده شود. 
 
 پیگیری شبکه ملی اطلاعات 
عضو کابینه دولت دوازدهم به اجرا شدن سه مرحله از طرح شبکه ملی اطلاعات در دولت یازدهم اشاره کرد و افزود: اجرا شدن این سه مرحله تاثیر خوبی در زندگی مردم داشته که رونق کسب و کارهای نوپا از جمله آنها است. 
آذری جهرمی از تدوین سند تبیین الزام های شبکه ملی اطلاعات خبر داد و مهمترین فعالیت در این بخش را تعیین ابعاد آن دانست. 
وی از ابلاغ یک سند مکتوب از سوی مرکز ملی فضای مجازی در سه هفته پیش خبر داد که در آن چگونگی انجام کارها تعیین شده است و گفت: ساختار ویژه ای برای اجرایی شدن آن تهیه شده است و احکام لازم در چند هفته آینده ابلاغ خواهد شد. 
عضو هیات دولت با بیان اینکه شبکه ملی اطلاعات در قاموس کشور فضایی شده که هر کس تعبیر خود را از آن دارد، افزود: سیاسیون آن را طرحی بی انتها می دانند تا هر روزی که خواستند به آن بتازند و ایراد بگیرند. 
وی ادامه داد: برخی از علما اعتقاد دارند که شبکه ملی اطلاعات شبکه ای است که در آن هیچ گناهی در آن رخ نمی دهد و برخی نیروهای امنیتی هم اعتقاد دارند این شبکه ای است که هیچ خطایی در آن رخ نمی دهد و اطلاعات به صورت کامل در آن مصون است. 
آذری جهرمی خاطرنشان کرد: داستان شبکه ملی اطلاعات داستان آن فیل و تاریکی است که هر کس برداشت خود را از آن دارد در حالی که شبکه ملی اطلاعات مجموع همه این موضوع ها است. 
وی از وجود سندی درباره شبکه ملی اطلاعات خبرداد که حاصل یک خرد جمعی است و افزود: همچنین برنامه اقدامی که مورد توافق همگانی است وجود دارد که وزارت ارتباطات خود را ملزم می داند آن را به پیش ببرد. 
وزیر ارتباطات به تدوین برنامه زمان بندی شده لازم برای اجرایی کردن آن اشاره کرد و و گفت: برنامه ها برای 2 سال برنامه ریزی شده و سه ماه نخست به شناخت و تبیین آن اختصاص داده شده است. 
آذری جهرمی به دیگر مصوبه های مرکز ملی فضای مجازی به خصوص نظام مقابله با حوادث سایبری اشاره کرد و از ایجاد ساختاری برای آن خبرداد که برنامه های اجرایی و مسئول آن مشخص خواهد شد.
 
 توجه ویژه دولت به امنیت کودک در فضای مجازی
آذری جهرمی به توجه ویژه دولت به امنیت کودک در فضای مجازی اشاره کرد و گفت: فضای مجازی اکنون یک فضای همگن برای همه است که مطلوبیت ندارد. 
به گفته وی، تلاش برای فراهم شدن شرایط امکان حضور خانواده ها در کنار فرزندان برای امکان کنترل و ایفای نقش نظارتی ادامه دارد. 
آذری جهرمی بر حمایت از اکوسیستم های فعال در ایمن سازی فضای مجازی برای کودکان تاکید کرد و افزود: کمیته اجرایی برای این منظور بین دستگاه های فعال ایجاد شده است. 
وزیر ارتباطات خاطر نشان کرد که برنامه های اجرایی دولت در این زمینه در حال نهایی شدن است و پس از ورود به مرحله اجرایی به دیگر کشورها نیز پیشنهاد می شود.
 
 اصلاح نظام تعرفه گذاری در ابتدای دولت دوازدهم
عضو هیات دولت یکی از مهمترین گام های اجرایی در 100 روز نخست دولت دوازدهم را بحث تعرفه ثابت عنوان کرد و با بیان اینکه نظام تعرفه گذاری در کشور اشکال داشت، افزود: تعرفه گذاری نظام ثابت کشور دارای اشکال بود و صحیح به نظر نمی رسید. 
آذری جهرمی گفت: نظام تعرفه گذاری یک نظام حمایتی نبود و رقابت گری در بخش ثابت و سیار را غیر شفاف کرده بود. 
وی از تکلیف تعیین شده برای 2.5 برابر کردن رشد بازار خبر داد و گفت: نظام تعرفه گذاری قبلی به دلیل ناراضی بودن مشتری نهایی، امکان رشد نداشت. 
وزیر ارتباطات با بیان اینکه اقتصاد بازار اقتصاد صحیحی نبود، گفت: خدمات در این شرایط رشد نمی کرد که اکنون و با مصوبه جدید (ارایه اینترنت ثابت بر مبنای سرعت) شرایطی ایجاد شده است که رقابت سالم تری ایجاد شود. 
 
 توسعه ترانزیت داده از ایران
آذری جهرمی بحث ترانزیت داده را یکی دیگر از موضوع های مهم برشمرد که همواره به آن پرداخته شده است و توضیح داد: با وجود همه تلاش های انجام شده، ایران سهمی از ترانزیت جنوب به شمال نداشت و کل ظرفیت ترانزیت داده کشور 558 گیگابیت برثانیه بود که عمده آن به عراق و افغانستان و ترکمنستان اختصاص می یافت. 
وزیر ارتباطات ادامه داد: با وجود نداشتن سهم چندان در ترانزیت جنوب به شمال، در 100 روز نخست دولت داوزدهم این موضوع در دستور کار دولت قرار گرفت و برای نخستین بار ترانزیت جنوب به شمال از خاک جمهوری اسلامی ایران اجرایی شد.
به گفته وی، ظرفیت این ترانزیت داده 300 گیگابیت بر ثانیه است که هنوز تا هدف تعیین شده فاصله دارد. 
 
آزادسازی ارتباطات و فناوری اطلاعات 
وزیر ارتباطات به بحث آزاد سازی بخش ارتباطات و فناوری اطلاعات طبق تاکید رئیس جمهوری و مواد قانونی مرتبط با آن اشاره کرد و گفت: 2 اپراتور پستی به زودی فعالیت موازی خود را آغاز خواهند کرد و هفته آینده پروانه آنها با حضور معاون اول رئیس جمهوری اعطا خواهد شد. 
وی افزود: پیش بینی می شود در سال نخست فعالیت این اپراتورها حجم بازار به 2 برابر برسد که رفاه مردم را به دنبال خواهد داشت. 
آذری جهرمی به دیگر تلاش ها برای آزادسازی خدمات ارتباطی اشاره کرد و گفت: شرکت زیرساخت در این زمینه مکلف شده تصدی گری خود در بخش رومینگ ارتباطات بین الملل را به اپراتورها واگذار کند که برنامه اجرای آن آغاز شده است.
 
ارسال پیامک تبلیغی انبوه از سوی اپراتورها تخلف است 
وزیر ارتباطات توجه به بهبود کیفیت خدمات و رضایت مشتریان را از دیگر اهداف یکصد روز نخست فعالیت برشمرد و خاطرنشان ساخت: بحث شکایت از پیامک های مزاحم به عنوان نخستین بار با استفاده از ظرفیت مردمی شروع شد و تاحدود زیادی بحث ارسال پیامک از شماره های عادی کنترل شد. 
وی با بیان اینکه هنوز اشکال عمده ای در این زمینه باقی مانده است، مهمترین مشکل را ارسال پیامک توسط سرشماره های خود اپراتورها عنوان کرد و گفت: اپراتورها موظف شده اند تنها از سرشماره های خود مطالبی که ارتباط با آنها دارد را ارسال کنند. 
آذری جهرمی تاکید کرد: اپراتورهای تلفن همراه از ارسال هرگونه تبلیغ با سرشماره های خود پرهیز کنند؛ اگر اپراتورها تخلف کنند، به نفع آنها نخواهد بود.
وزیر ارتباطات از دریافت گزارش هایی خبر داد که در آن با استفاده از سرشماره های اپراتورها برای کسب و کارها تبلیغ می شود و افزود: چنین کاری از دیگاه ما پذیرفته نیست و هرکس می خواهد تبلیغ کند باید از مشترک اجازه بگیرد. 
وی تاکید کرد: ارسال پیامک تبلیغی انبوه با سرشماره اپراتورها خلاف مقررات و ضوابط است که اکنون به مرحله تذکر رسیده ایم. 
آذری جهرمی ادامه داد: چنانچه این تذکر ها کارساز نباشد، به سمت صدور دستورالعمل خواهیم رفت که برای اپراتورها محدود ساز خواهد بود.
 
بهبود کیفیت سرویس های مورد نیاز مردم 
عضو هیات دولت گام بعدی در یکصدروز نخست فعالیت این دولت را تلاش برای بهبود کیفیت سرویس های مورد نیاز مردم برشمرد و خاطرنشان ساخت: چهارمین رکن اقتصاد دیجیتال در جهان بازیهای رایانه ای است که مورد توجه جدی مردم است. 
وی با بیان اینکه در این بخش مشکل جدی داریم، افزود: کیفیت ارتباطات این بخش مناسب نیست و بر این اساس مذاکره با وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی آغاز شده است. 
آذری جهرمی از انجام اقدام های اورژانسی در این باره خبر داد و ابراز امیدواری کرد با این کار و در مدت کوتاه در بخش بازی های آنلاین که منافاتی با فرهنگی ملی ما ندارد، بهبودی ایجاد شود.
 
تشکیل کمیته ویژه برای کسب و کارهای نوپا 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات توجه به کسب و کارهای نوپا را یکی دیگر از اولویت های یکصد روز نخست برشمرد و برشناسایی و برطرف کردن موانع آنها تاکید کرد. 
وی گفت: کسب و کارهای نوپا تنها از ما می خواهند به آنها کمک شود تا مشکلات آنها رفع شود نه اینکه مانعی برسر راه باشیم. 
آذری جهرمی با بیان اینکه به لحاظ شاخص رقابت پذیری در جهان که یکی از شاخص های مهم در فعال سازی کسب و کارهای نو پا است، گفت: دو مشکل اساسی در مسیر این کسب و کارها به مشکل «نهادسازی» و «برخورد دستگاهها با آنها» باز می گردد.
وی از تشکیل کمیته ای ویژه با حضور وزارت ارتباطات وفناوری اطلاعات، دادستانی و پلیس خبرداد تا این کمیته موانعی که دیگران ایجاد می کند را برطرف سازد.
آذری جهرمی با انتقاد از سیاسی شدن موضوع کسب و کارهای نوپا و تاکید بر پرهیز از سیاسی شدن آن گفت: تلاش می شود در یک فضای آرام مشکلات حل و فصل شود. 
وی با بیان اینکه پیگیری رفع مشکل کسب و کارهای نو را به عهده معاونان خود گذاشته است، گفت: این کسب و کارها موانع زیادی برای توسعه دارند و البته انتظار ما از آنها این است که مقررات کنونی کشور را تا زمان تصویب مقررات جدید رعایت کنند.
آذری جهرمی به رویکرد نامناسب فیلم تبلیغی یکی از کسب و کارهای نوین که در روزهای اخیر منتشر شده است، اشاره کرد و گفت: نگاه جنسیتی در تبلیغات در بسیاری از فرهنگ ها پذیرفته نیست؛ اینکه یک شرکت چنین اقدامی انجام دهد، می تواند این شائبه را ایجاد کند که این کسب و کارها دنبال اعمال خلاف هستند و این درست نیست. 
وزیرارتباطات بر دوری کردن این کسب و کارها از چنین اقدام هایی تاکید کرد و گفت: البته خود کسب و کارها از چنین اقدامی روی برگرداندند و اعتراض داشتند که این خوب است. 
وی ادامه داد: چنین اقدام هایی باید صنفی باشد و خود صنف پیگیری کند و این کسب و کارها خود باید مانع چنین برخورد هایی شوند و مراقبت بیشتری انجام دهند. 
آذری جهرمی بر حمایت دولت از کسب و کارهای نوپا تاکید کرد و گفت: امید است این کسب و کارها بتوانند مشکل اشتغال را حل کننند. 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.