اینترنت و شبکه

مخابرات فضایی

December 7, 2017
13:40 پنجشنبه، 16ام آذرماه 1396
کد خبر: 86268

آمادگی ایران برای همکاری در پروژه ترانزیت دیتا

برش
امسال در بیست و سومین نمایشگاه بین المللی ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان(باکوتل) که با حمایت موسسه Caspian Event Organisers) CEO) برگزار شد، 192 کمپانی از بیش از 20 کشور جهان ازجمله ایران، آذربایجان، چین، فنلاند، فرانسه، هلند، سوئد،ترکیه، امریکا، امارات متحده عربی و… حضور یافتند و کمپانی‌های آی سی تی برجسته آذربایجان ازجمله اپراتورهای موبایل و مخابراتی، ارائه دهندگان اینترنت نیز حاضر بودند. همچنین امسال بیش از 30درصد شرکت کنندگان در نمایشگاه از پیشگامان عرصه آی‌سی‌تی بوده و کمپانی‌هایی همچون BMC Software, Hikvision, Nexus Telecom, Qmatic برای نخستین بار در این رویداد حضور یافتند.امسال موضوع هایی چون دولت الکترونیک،نانوتکنولوژی،ارتباطات،سرویس‌های
 ابری، مراکز داده و… توسط استارتاپ‌ها به بحث گذاشته شد هرچند به طور ویژه بر سیستم های ارتباطی ماهواره‌ای تمرکز شده بود و Turksat از ترکیه، Airbus از هلند، Thales Alenia Space از ایتالیا و نیز Azercell از آذربایجان شرکت و حضوری فعال داشتند.از میهمانان افتخاری امسال می توان به هولین ژائو دبیر کل اتحادیه جهانی مخابرات و محمد جواد آذری جهرمی وزیر ارتباطات ایران اشاره کرد. در طول 23سال گذشته تلاش آذربایجان بر این بوده است که پلتفرمی برای گرد هم جمع شدن برترین‌ کمپانی‌های فناوری جهان را در باکو فراهم کند و البته هر بار نیز موفق شده است تا افراد صاحبنام این حوزه در جهان،سرمایه‌گذاران، تولیدکنندگان و… را جذب کند. گفتنی است هرسال در باکو درباره مهمترین مشکلات توسعه آی سی تی، بحث و گفت و گو شده و برترین پروژه‌های آی‌سی‌تی، تکنولوژی‌های نوین، ابداعات و اختراعات این حوزه به نمایش گذاشته می‌شود. علاوه بر برندها، استارتاپ‌ها نیز حضوری فعال در این رویداد دارند و هرسال تلاش می‌شود تا به این توسعه دهندگان جوان فضایی ویژه داده شود تا بتوانند به معرفی توانمندی‌ها و طرح‌های خود بپردازند و از ایران نیز 10 استارتاپ موفق و فعال در حوزه کسب و کارهای نوپا در این نمایشگاه حضور دارند.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ایران به‌عنوان میهمان افتخاری در بیست و سومین نمایشگاه بین‌المللی ارتباطات و فناوری اطلاعات آذربایجان (باکوتل) که از 5 دسامبر (14 آذر) در مرکز نمایشگاهی باکو آغاز به کار کرده و تا 8دسامبر(17 آذر) ادامه دارد، شرکت و بر ضرورت ارتقای اقتصاد دیجیتال تأکید کرد.
 
اقتصاد دیجیتال، بحث روز دنیا
محمد جواد آذری جهرمی که در آذربایجان به سر می‌برد، در حاشیه برگزاری نمایشگاه باکوتل که با حضور وزیران ارتباطات روسیه، ترکیه، آذربایجان و دبیرکل ITU شروع به کار کرد، با الهام علی اف رئیس جمهوری آذربایجان دیدار و گفت‌و‌گو کرد. وی در این دیدار گفت: ما در تمام حوزه‌ها همکاری‌های خوبی داریم و بویژه در ICT نیز ظرفیت و امکانات خوبی داریم. ازسوی دیگر با توجه به محورهای مختلف همکاری در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی و کشاورزی، اراده خوبی برای تقویت روابط از سوی دو طرف وجود دارد.
بالاترین مقام مسئول حوزه آی‌سی‌تی کشور با تأکید بر اینکه ارتباطات و فناوری اطلاعات موجب یک انقلاب در دنیا شده است، خاطرنشان کرد: درحال حاضر بحث روز دنیا اقتصاد دیجیتال است و ایران هم در این راستا، برنامه کلانی برای این موضوع در دست اقدام دارد. آذری جهرمی افزود: مخابرات قدیمی در حال فراموشی است و شرکت‌های فناوری اطلاعات در حال رشد هستند.
 
وزیر ارتباطات با بیان اینکه دنبال همکاری مشترک با شرکت‌های آی‌سی‌تی آذربایجان هستیم، گفت: به منظور توسعه اقتصاد دیجیتال، زمینه همکاری در محورهای کشاورزی، سلامتی و توریسم وجود دارد. عضو کابینه دولت تدبیر و امید همچنین به حضور 9استارتاپ ایرانی در باکوتل اشاره کرد و افزود: این استارتاپ‌ها در ملاقات‌های دوجانبه خود در زمینه همکاری‌ها صحبت خواهند کرد. وی همچنین از آمادگی ایران در زمینه همکاری در پروژه ترانزیت دیتا خبر داد و افزود: به جای رقابت باید همکاری‌ها را گسترش داد.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات همچنین با اشاره به پروژه ایپگ، اظهار کرد: ترانزیت جنوب به شمال از طریق ایران شروع شده است و علاقه‌مند به همکاری با آذربایجان در این زمینه هستیم. بالاترین مقام مسئول حوزه آی‌سی‌تی کشور همچنین از علاقه‌مندی ایران به همکاری در حوزه فضایی خبر داد و تصریح کرد: در زمینه همکاری‌های امنیت سایبری که در گذشته تفاهمنامه نیز داشته‌ایم، مایل به توسعه همکاری‌ها هستیم.
«الهام علی اف» رئیس جمهوری آذربایجان نیز در این دیدار با ابلاغ سلام به رئیس جمهوری ایران به دو بار سفر خود به ایران اشاره کرد و گفت: دو کشور می‌توانند در زمینه‌های مختلف اقتصادی و سیاسی با یکدیگر تفاهمنامه همکاری داشته باشند. در سفری که به ایران داشتم از دکتر روحانی برای سفر به آذربایجان دعوت کردم و خوشحالم که ایشان را ملاقات خواهم کرد.
 
وی با اشاره به همکاری‌های دو کشور در زمینه امنیت سایبری نیز گفت: علاقه‌مندم تمام تفاهمنامه‌های زیرساختی برقرار شود. الهام علی اف با ابراز خرسندی از رونق سفر گردشگران ایرانی و آذربایجانی اظهار کرد: یک میلیون توریست آذربایجانی به ایران سفر کردند و امیدواریم این رقم افزایش پیدا کند.
تولید ناخالص 5 تریلیون دلاری کشورهای عضو اکو
آذری جهرمی وزیر ارتباطات ایران همچنین در دومین اجلاس وزیران ارتباطات کشورهای عضو اکو که در باکو آذربایجان برگزار شد، به سخنرانی پرداخت. وی در جمع وزیران ارتباطات کشورهای اکو گفت: ما جمعیتی نزدیک به 500 میلیون نفر هستیم که مجموعه تولید ناخالص بیش از 5 تریلیون دلار را در اختیار داریم و اینها نقاط قوت کشورهای عضو اکو محسوب می‌شود و ما را قادر می‌سازد همکاری‌های معناداری را به اجرا بگذاریم.
 
وزیر ارتباطات ایران، این نشست را فرصت بسیار خوبی برای آشنا شدن با ظرفیت‌ها، خدمات و تولیدات بومی منطقه دانست و افزود: هم‌اکنون در عصر ورود به اقتصاد دیجیتالی باند پهن با فرصت‌های زیاد هستیم و می‌خواهم بر اهمیت تحکیم همکاری‌های منطقه‌ای در رسیدن به اقتصاد دیجیتالی باند پهن تأکید کنم. معتقدم که اقتصاد دیجیتالی مردم محور، فراگیر و توسعه‌گرا می‌تواند به دستیابی اهداف توسعه‌ای بین‌المللی کمک کند. وی ادامه داد: ما برای اجرای هدف ششم که همان استفاده از فناوری‌های دیجیتال برای توسعه کشاورزی است آمادگی داریم و برای اجرای هدف هفتم که همان محیط آی‌سی‌تی امن و مطمئن برای منطقه اکو است نیز می‌توانیم فعالیت کنیم. (کشورهای عضو سازمان همکاری اقتصادی اکو شامل 10 کشور ایران، جمهوری آذربایجان، ترکیه، افغانستان، پاکستان، تاجیکستان، قرقیزستان، قزاقستان، ازبکستان و ترکمنستان هستند.)
 
تأکید بر توسعه همکاری فناوری با ترکیه
وزیر ارتباطات و فناوری ایران همچنین در حاشیه این نمایشگاه، در دیدار با وزیر ارتباطات ترکیه به وجود زمینه‌های همکاری در حوزه‌های فضایی، پست، رگولاتوری و ترانزیت دیتا بین دو کشور ایران و ترکیه تأکید کرد.
 آذری جهرمی با اشاره به اینکه اراده رهبران سیاسی دو کشور ایران و ترکیه بر توسعه روابط است، گفت: این دیدارها، یک فرصت استثنایی برای توسعه روابط است. دنیا در این حوزه در حال تحول است و در حوزه اقتصاد دیجیتال نیز شاهد رشد خوبی هستیم و به نظر می‌رسد تحول بزرگی پیش روی ما باشد. وی با اشاره به مثالی در حوزه اقتصاد دیجیتال، تأکید کرد: امروز بزرگترین شرکت حمل و نقل دنیا یعنی «اوبر» حتی یک خودرو هم ندارد و این، معنای اقتصاد دیجیتال است.
 
جهرمی به زمینه‌های همکاری دو کشور نیز اشاره‌ای کرد و افزود: دو کشور می‌توانند در حوزه صنعت فضایی، پست، رگولاتوری، ترانزیت دیتا و حمایت‌های دوجانبه در عرصه ITU با هم همکاری داشته باشند و آن را توسعه بدهند. وزیر ارتباطات تأکید کرد: در حوزه امنیت سایبری نیز علاقه‌مندیم تفاهمنامه امضا شده، اجرایی شود. در ادامه این دیدار، احمد ارسلان وزیر ارتباطات ترکیه گفت: مطمئن هستم تصمیمات شما به نفع منطقه است و در زمینه توسعه روابط اقتصادی بخصوص در حوزه ارتباطات با نظر شما موافقم. وی تصریح کرد: توسعه تجارت الکترونیک به نفع دو کشور ایران و منطقه است و برخی مشکلات کوچکی نیز که وجود دارد باید حل کنیم.
 
ارسلان پیشنهاد کرد که کارگروه مشترکی برای بررسی مشکلات در این حوزه تشکیل شده و همچنین زمینه‌های توسعه همکاری‌ها در این کارگروه بررسی شود. وی تأکید کرد: در خصوص امنیت سایبری با توجه به اهمیت موضوع به همکاری‌های بین‌المللی اعتقاد داریم و آماده همکاری با جمهوری اسلامی ایران در این حوزه هستیم. وزیر ارتباطات ترکیه در زمینه همکاری در حوزه ترانزیت نیز گفت: جایگاه مهمی بین اروپا و آسیا توسط ترکیه و ایران برای ترانزیت دیتا وجود دارد و در این زمینه بین دو کشور جلسات متعددی برگزار شده است و مجدداً پیشنهاد می‌کنم کمیته مشترکی سریع‌تر برای بررسی موضوع تشکیل شود. وی تأکید کرد: برقراری ارتباط دیتا از طریق ترکیه، ایران، پاکستان و چین مورد نظر ترکیه است. ارسلان در پایان این دیدار از وزیر ارتباطات ایران درخواست کرد مطالعه برای همکاری‌های فضایی آغاز شود.
 
 
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.