امینت

تلفن همراه

December 7, 2017
13:46 پنجشنبه، 16ام آذرماه 1396
کد خبر: 86275

سرقت اطلاعات 31 میلیون کاربر توسط اپلیکیشن کی‌بورد

طبق گزارش‌های منتشر شده، اپلیکیشن اندرویدی کی‌بورد موسوم به "آی تایپ" اطلاعات خصوصی حدود 31 میلیون کاربر را به سرقت برده و در فضای مجازی منتشر کرده است.
 
به گزارش ایسنا، به نقل از وب سایت phonearena ، مرکز امنیت سایبری کروم تک روز گذشته در گزارشی اعلام کرد که به طور تقریبی اطلاعات خصوصی و شخصی 31 میلیون و 294 هزار نفر توسط اپلیکیشن کیبورد اندرویدی به نام  آی.تایپ (AI.type) به سرقت رفته و در اینترنت پخش و افشا شده است.
 
این موسسه امنیت سایبری در تشریح این موضوع عنوان کرده است که 577 گیگابایت از اطلاعات شخصی کاربران به دلیل فقدان مراحل امنیتی و گذرواژه در سرورهای پایگاه داده این اپلیکیشن ، لو رفته است.
 
این اپلیکیشن کی‌بورد در سال 2010 میلادی در فروشگاههای اینترنتی آنلاین در دسترس عموم مردم قرار گرفت و بیش از 40 میلیون بار نیز از فروشگاه آنلاین پلی استور گوگل دانلود و نصب شده است.
 
این گزارش حاکی است که علاوه بر به سرقت رفتن اطلاعات حدود 31.2 میلیون کاربر، از یکی دیگر از پایگاه داده های این اپلیکیشن نیز 753.456 هزار کاربر دیگر نیز در معرض افشای اطلاعات شخصی خود قرار گرفته اند.
 
از جمله اطلاعات شخصی و خصوصی کاربران که در معرض سوءاستفاده و سرقت توسط این اپلیکیشن اندرویدی قرار گرفته اند، می توان به شماره تلفن، پیامک ها، نام و برند گوشی همراه ، تاریخ تولد و اطلاعات شخصی، آدرس ایمیل، تصاویر ذخیره شده در گالری گوشی کاربران اشاره کرد.
 
این اپلیکیشن کی‌بورد اندرویدی توسط ایتان فیتوسی در سال 2010 میلادی طراحی و ساخته شد. وی همواره شعار حفظ حریم خصوصی کاربران را اصلی ترین دغدغه خود می دانست و در این باره گفته بود که نحوه پیام نوشتن در این کی‌بورد به صورت رمزنگاری شده و با بالاترین ضریب امنیتی است.
 
این در حالیست که متخصصان وب سایت زد دی نت، گزارش کرده اند که آنها در جریان تایپ کردن پیام، سر نخ هایی از ثبت شدن پیام های نوسته و تایپ شده یافته اند.
 
باب دیاکنکو – مدیر روابط عمومی موسسه امنیتی کروم تک – در این خصوص اظهار کرده است: کاربران باید از این مساله آگاه باشند که با دانلود بسیاری از نرم افزارها و برنامه های موجود در فضای باز اینترنت، اطلاعات شخصی خود را در معرض سوئاستفاده و یا حتی استفاده عموم قرار می دهند. بنابراین باید در دانلود و نصب هر برنامه ای، بیشترین دقت لازم را داشته باشند. هرچند که با دقت کاربران هم کاری از پیش نمی رود بلکه مجرمان سایبری و هکرها همواره راهی برای نفوذ و سرقت اطلاعات مورد نیاز خود پیدا می کنند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.