لبه تکنولوژی

December 11, 2017
22:47 دوشنبه، 20ام آذرماه 1396
کد خبر: 86379

هوش مصنوعی گوگل چهار ساعته شطرنج باز حرفه ای می شود

 
برنامه هوش مصنوعی بازی گوگل موسوم به آلفا زیرو، به تازگی توانایی یادگیری بازی شطرنج در سطح حرفه ای را پیدا کرده و تنها به چهار ساعت زمان برای این کار نیاز دارد.
به گزارش مهر به نقل از تک اسپات، گوگل مدتی است به طور جدی بر روی فناوری های هوش مصنوعی سرمایه گذاری کرده و در برنامه هوش مصنوعی دیپ مایند برای نقاشی کردن، یادگیری برخی مهارت ها، شناسایی چهره افراد و اشیا در عکس ها و غیره را به کار گرفته است.
 
برنامه هوش مصنوعی جدیدتر آلفا زیرو نه تنها در عرض چند ساعت بازی شطرنج را به طور حرفه ای یاد گرفته، بلکه می تواند با بهترین برنامه رایانه ای اجرای بازی شطرنج در جهان رقابت کرده و آن را هم شکست دهد.
 
در بازی شطرنج انجام هر حرکت معمولا به ۴۰۰ شیوه متفاوت قابل انجام است و در مجموع ۳۰۰ میلیارد نوع چینش مهره در بازی مذکور قابل تصور و پیش بینی است. لذا پیروزی هوش مصنوعی در این بازی نیازمند توان محاسباتی و پردازش قدرتمندانه است.
 
نکته جالب این است که برنامه آلفا زیرو تنها قواعد بازی را از انسان دریافت می کند و هیچ داده دیگری از محیط خارج به آن داده نمی شود. سپس این برنامه با اجرای مداوم بازی توانایی ها و فهم خود را ارتقا می بخشد.
 
آلفا زیرو ۱۰۰ بازی شطرنج را با برنامه رایانه ای Stockfish ۸ انجام داد و در تمامی آنها به پیروزی رسید.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.