اینترنت و شبکه

رگولاتوری

December 12, 2017
19:11 سه شنبه، 21ام آذرماه 1396
کد خبر: 86409

هشدار پدر وب نسبت به حذف بی‌طرفی شبکه

 
بیش از ۲۰ پیشگام و رهبر اینترنتی در جهان از جمله وینت سرف پدر اینترنت، تیم برنرز لی مخترع شبکه تارگستر جهانی و استیو وزنیاک یکی از بنیانگذاران شرکت اپل از نمایندگان آمریکا درخواست کردند تا آرای خود درباره لغو بی‌طرفی وب را پس بگیرند.
براساس گزارش گاردین، این افراد معتقدند این طرح براساس درک ناقص و غیرواقعی از عملکرد اینترنت ایجاد شده‌است از این رو در نامه‌ای سرگشاده به نمایندگان مجلس آمریکا اعلام کردند عجله و دستور پیشنهادی نادرست کمیسیون ارتباطات فدرال برای حذف حمایت از بی‌طرفی وب بدون ایجاد هیچگونه جایگزینی، خطری بزرگ برای اینترنتی خواهد بود که برای خلق آن زحمات بسیاری کشیده شده‌است، و این طرح باید متوقف شود.
 
این نامه به طرح پیشنهادی کمیسیون ارتباطات فدرال، FCC مبنی بر احیای دستور آزادی اینترنت که حمایت از بی‌طرفی وب که در سال 2015 ایجاد شده‌است را حذف خواهد کرد اشاره دارد. بی‌طرفی وب یعنی اطمینان از اینکه ارائه دهندگان خدمات وب مانند Comcast، AT&T و وریزون با تمامی محتوای وب و کارایی‌های آن به یک شکل برخورد می‌کنند و آنها را مسدود یا فیلتر نمی‌کنند یا اولیویت‌بندی در ازای دریافت پول در مورد آنها وجود نخواهد داشت.
 
قرار است طرح پیشنهادی FCC در تاریخ 14 دسامبر 2017 به رای گذاشته شود و انتظار می‌رود با اکثیریت آرا تایید شود. در این نامه سرگشاده پیشگامان اینترنت جهان نوشته‌اند مهم است بدانید که طرح پیشنهادی FCC براساس درک نادرست و ناقص از فناوری اینترنت ارائه شده‌است و این نقص‌ها در سندی 43 صفحه‌ای در ماه جولای به FCC ارائه شده‌است اما این کمیسیون بدون توجه به این موضوع طرح پیشنهاید خود را ارائه داده‌است.
 
طی 15 سال گذشته نمایندگان دموکرات و جمهوریخواه در FCC از اصول بی‌طرفی وب حمایت کرده و بر اجرای آن تاکید کرده‌اند و آن را برای محافظت از بازارهای آزاد اینترنتی مهم دانسته‌اند. اکنون کمیسیون ارتباطات فدرال در دولت ترامپ قصد نقض این قرارداد را دارد زیرا آن را مقرراتی غیرضروری می‌داند که شرکت‌های ارائه دهنده خدمات اینترنتی را از پولسازی برای تامین بودجه ایجاد زیرساختارهای جدید باز می‌دارد،‌ مشکلی که خود شرکت‌های خدمات اینترنتی آن را تکذیب کرده‌اند.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.