امنیت

اینترنت و شبکه

December 13, 2017
20:12 چهارشنبه، 22ام آذرماه 1396
کد خبر: 86432

معاون وزیر ارتباطات: نقش مهم آدرس دهی و هویت دهی در IP و نحوه مدیریت و تعامل آن انکار ناپذیر است

 
هر گونه مبادله ترافیک در فضای سایبر و محیط شبکه ای بدون به کار گیری و استفاده از IP امکان پذیر نیست و ایجاد تعامل در شبکه و مبادله دیتا و سرویس و هرنوع خدمت در فضای شبکه مبتنی بر سیستم IP است .
 
 
به گزارش روابط عمومی و اموربین الملل سازمان فناوری اطلاعات ایران ، سومین نشست تخصصی گذر به IPV6 با حضور فعالین این حوزه و نمایندگان اداره کل ارتباطات استان ها برگزار شد . مهندس نصرالله جهانگرد در این نشست با تاکید بر ضرورت  سرعت بخشی به این گذر در کشور گفت : در گذشته نقش IP عمدتا آدرس دهی بوده است اما امروز  با طرح مساله اینترنت اشیاء (IOT ) و موجودیت های دیگر روی شبکه ، پدیده آدرس و هویت با همدیگر آمیخته شده اند و در سطح جهانی یک چالش بزرگ سیاستگذاری به وجود آورده است. که نظام آدرس و مدیریت آدرس به چه صورت باشد، چرا که آینده ارتباطات مبتنی بر IP  است .
رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران در ادامه افزود: امروزه مجموعه آدرس ها  و ارتباطات موجود بر روی شبکه به حدود 8 میلیارد   می رسد در صورتی که فقط حدود 4.3 میلیارد آدرس IPV4 دردنیا موجود است و این در حالی است که بخش زیادی از این ها نیز توسط کمپانی های بزرگ آمریکایی فریز شده و به صورت انحصاری درآمده اند .
وی در ادامه با اظهار تاسف از تاخیر ایجاد شده در این حوزه گفت : در سال های گذشته تدبیر لازم در این بخش صورت نگرفته و ما امروز با کمبود آدرس IP مواجه هستیم در صورتی که کشورهای دیگر خیلی زودتر از ما اقدام به گذر به IPV6 را در دستور کار خود قرار داده اند .
معاون وزیر ارتباطات با تاکید بر اینکه مسیر آینده تلکام و مخابرات مبتنی بر IP  است گفت : مساله مهم ادغام بین نظام شماره گذاری ارتباطات صوت با دیتا است . و در این خصوص اتحادیه بین المللی مخابرات  ( ITU )  کارگروهی را تشکیل داده که وظیفه آن ادغام نظام آدرس دهی مبتنی بر IP است که از منظر فنی و سیاست گذاری مباحثی را در دنیا ایجاد کرده است .
مهندس جهانگرد با تشریح وظیفه آیکن – سازمان بین‌المللی نظارت بر اسامی، دامنه‌ها و ارقام ثبت شده اینترنت –  گفت : آیکن تلاش دارد که این آدرس دهی در نظام جهانی از دست دولت ها خارج شود و در دست آیکن و وزارت بازرگانی آمریکا قرار بگیرد . در صورتی که بقیه کشورهای عضو ITU همگی بر نقش سیاستگذاری دولت اصرار دارند.
رییس سازمان فناوری اطلاعات در بخش دیگری از سخنان خود افزود :  ما هم در خلال مذاکرات به دنبال منافع کشور خود هستیم . در کشور ما نظام آدرس دهی متمرکزی موجود نبوده و موسسات به صورت انفرادی  اقدام می کردند ،البته به استثناء  .IR  و الان به دنبال راه حل ترکیبی هستیم که بتوانیم یک راهکار داخلی ملی برپا کنیم و بین تمام کسانی که مدیریت و تامین و توزیع را بر عهده دارند با دولت در حوزه مصالح کلان ملی تعامل برقرار کنیم .
نصرالله جهانگرد در ادامه با اشاره به وظیفه خود در این حوزه گفت : مرکز ملی فضای مجازی تکلیفی بر عهده سازمان فناوری اطلاعات ایران گذاشته است تا یک سازوکار مشخص و قواعد هماهنگی را در سطح ملی در کشور به وجود آوریم .
ما در صدد هستیم تا از حضور بخش خصوصی از جنبه کیفیت و آزادی بازار برای مصالح ملی استفاده کنیم و فرآیند مشارکتی در راستای مدیریت تجاری فنی و همچنین مدیریت سیاست گذاری کشور در بهره برداری از IPV6 و سیاست گذاری نحوه آدرس دهی برای منافع ملی را به انجام برسانیم .
وی در ادامه افزود : استراتژی های فنی گذر به IPV6 آغاز شده ، و کمیته ملی هم به صورت منظم با دستگاه های مرتبط تعامل دارد .زیر ساخت ها فراهم شده است و در این خصوص درخواست من از اپراتورهای اصلی کشور این است که در قضیه گذر هر چه سریعتر فرآیندهای خود را تکمیل کنند. چون بسیاری از پلتفرم ها روی سرویس های آنها قرار دارند و ظرفیت مسیر دهی به IPV6 را در شبکه خود پیاده سازی نمایند .
معاون وزیر ارتباطات در ادامه گفت : سازمان فناوری اطلاعات ایران حدود یک میلیون آدرس IPV4 در اختیار دارد که برای تصحیح بازار و تسهیل کار فعالین این حوزه به زودی در قالب مزایده در اختیار بازار قرار می گیرد .
جهانگرد  در خاتمه با تاکید بر شتاب دهی به گذر IPV6 در کشور گفت : امیدوارم این نشست ها در جهت ارتقاء کارآمدی فنی و تجاری و همچنین سیاست گذاری کشور برای بهتر استفاده کردن از ظرفیت های ملی استانداردهای IP در کشور  مفید مواقع شود و بتوانیم با مشارکت همدیگر گام های موثری برداریم و سازمان فناوری اطلاعات ایران در این مسیر آماده همکاری و توان افزایی است .
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.