دولت الکترونیک

رگولاتوری

December 19, 2017
14:48 سه شنبه، 28ام آذرماه 1396
کد خبر: 86583

نرم‌افزار موبایل‌محور دولت همراه در آینده رونمایی می‌شود

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات از رونمایی از نرم‌افزار موبایل‌محور دولت همراه در آینده خبر داد و گفت: یکی دیگر از طرح‌هایی که برای کاهش آفات فضای مجازی در دستور کار وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات قرار دارد، طرح اینترنت کودکان است.
 
محمدجواد آذری جهرمی در نخستین اجلاس ملی گزارش پیشرفت‌ها و راهکارهای موانع تحقق حقوق شهروندی با بیان اینکه ارتباطات و فناوری اطلاعات ابزار موثر و اجتناب‌ناپذیری برای نیل به اهداف مندرج در منشور حقوق شهروندی است، گفت: از جمله این موارد گردش آزاد اطلاعات، شفاف‌سازی نظام اداری و برخورداری از عدالت اجتماعی است. همچنین علاوه بر این موارد صیانت از حریم خانواده در فضای مجازی، حفظ حریم خصوصی کارمندان، اعتماد عمومی، شایسته سالاری و پرهیز از تبعیض جنسیتی در بکارگیری مدیران همواره سرلوحه وظایف وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات بر اساس منشور حقوق شهروندی بوده است.
 
وی افزود: رشد 15 برابری مشترکین در کشور، ایجاد پوشش سراسری نسل سوم و چهارم تلفن همراه در همه شهرهای کشور که تا دهه فجر سال جاری را  شاهد  خواهیم بود و همچنین توجه به حل مشکلات مناطق روستایی در عرصه ارتباطات از برنامه‌های این عرصه بوده است. ایجاد زیرساخت‌های لازم منجر به شفافیت در نظام اداری و گسترش آزاد اطلاعات شده است به طوریکه امروز بودجه کل کشور در زمان کوتاهی مورد نقد کارشناسان در فضای مجازی قرار گرفته است و عملکرد بیشتر مدیران در فضای شیشه‌ای و منظر عمومی قرار داده شده است.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با بیان اینکه این اقدامات به نحوی بوده است که کسب و کارهای نوپا در کشور با استفاده از تحول اقتصادی بزرگی در حال رقم خوردن است، عنوان کرد: از این رهگذر خلق ثروت، رفاه، شغل و فرصت بدون در نظر گرفتن تفاوت‌های جنسیتی برای جمعیت جوان فراهم شده است که موارد یاد شده نه تنها موجب تسهیل ارتباطات مردم با یکدیگر و دولت می‌شود، بلکه منجر به کاهش ترافیک، کم شدن آلودگی هوا، صرفه‌جویی در مصرف انرژی، کاهش تصادفات و هزینه سلامت می‌شود. توسعه این فضا دستاوردهای مهمی به همراه داشته است، اما دولت‌ها را در چالش‌های جدی و جدید از جمله لزوم صیانت از خانواده در فضای مجازی، اتخاذ تدابیر موثر برای کاهش نگرانی پیرامون گسترش آسیب‌های اجتماعی قرار داده است.
 
آذری جهرمی خاطرنشان کرد:برخی از فرآیندهای فعلی اداری ما قابلیت تبدیل به فرآیندهای الکترونیکی را ندارند. همچنین برای هماهنگی بین قوا، استفاده بهتر از ظرفیت شورای عالی فناوری اطلاعات و ظرفیت عالی فضای مجازی و وزارت فناوری اطلاعات کارگشا خواهد بود.
 
وی با بیان اینکه بیش از همه مدیران طراز اول کشور برای حل این مسائل و بهره‌مندی از دولت الکترونیک کارگشا هستند، اظهار کرد: بدون شک می‌توانیم با استناد به اصل 25 قانون اساسی و آموزه‌های دینی، ضمن صیانت از حریم خصوصی مردم در فضای مجازی، موجبات تقویت اتحاد عمومی شبکه‌ها و اپلیکیشین‌ها را فراهم کنیم.
 
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در خصوص برنامه‌های صورت گرفته در راستای منشور حقوق شهروندی در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، حمایت از توسعه سرویس‌های بومی و توجه به توسعه سواد رسانه را از اقدامات موثر در این حوزه دانست و افزود: طرح اینترنت کودکان برای کاهش آفات فضای مجازی و همچنین نرم‌افزار موبایل‌محور دولت همراه از برنامه‌هایی است که در آینده در دستور کار این وزارتخانه قرار دارد. گروهی از حقوقدانان و صاحب‌نظران مامور شده‌اند اقدامات لازم به این کسب و کارها را فراهم کنند و همچنین امیدواریم تا دهه فجر سامانه‌ای برای ثبت اعتراضات مردم در زمینه نقد حقوق اساسی به بهره‌برداری برسد.
 
آذری جهرمی در پایان گفت: از موجبات مباهات اینجانب است که در عرصه به‌گزینی و شایسته‌سالاری اقدامات موثری در وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات انجام شده است و همچنین از ظرفیت بانوان و جوانان در حوزه‌های مختلف این وزارتخانه استفاده شده است.
  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.