فناوری

December 23, 2017
13:09 شنبه، 2ام دیماه 1396
کد خبر: 86670

استفاده از هوش مصنوعی برای انتخاب بهترین عکس توسط مهندس ایرانی گوگل

شرکت گوگل به سرپرستی حسین طالبی مهندس ایرانی خود، نرم افزاری را طراحی کرده که با کمک هوش مصنوعی در حال یادگیری این موضوع است که مردم به دنبال چه عکس‌هایی هستند و سپس می‌تواند بهترین عکس را انتخاب کند.

"سیستم ارزیابی تصویر عصبی" گوگل (NIMA) با استفاده ازهوش مصنوعی، کیفیت تمام عکس‌هایی که شما با تلفن همراه تان به ثبت رسانده‌اید را ارزیابی کرده و سپس کمک می کند تا جذاب ترین آنها را انتخاب کنید.

این سیستم با استفاده از شبکه‌های عصبی پیچشی عمیق کار می کند که یک نوع سیستم محاسباتی است و با تکرار شبکه‌های بیولوژیکی مغز، عکس‌های گرفته شده با موبایل را از نظرعناصر فنی و زیبایی اسکن می‌کند.

حسین طالبی، فارغ التحصیل دانشگاه صنعتی اصفهان و دکترای الکترونیک از دانشگاه کالیفرنیا است.

این مهندس نرم افزار گوگل در وبلاگ خود نوشت: شبکه پیشنهادی ما نه تنها در امتیازدهی تصاویر با قابلیت "تطبیق با ادراک انسانی" قابل اعتماد است، بلکه برای کارهای متنوعی همچون ویرایش هوشمند عکس، بهینه سازی کیفیت عکس برای افزایش تعامل با کاربر یا به حداقل رساندن اشتباهات بصری وسیله عکس برداری نیز مفید است. 

گوگل امیدوار است تا این سیستم را به عنوان یک اپلیکیشن ارائه دهد تا به سرعت باعث بهبود در ترفندهایی از قبیل روشنایی و کنتراست در عکاسی شود وهمچنین نکاتی را ارائه دهد که باعث بهبود در کادربندی وظرافت زیبایی و جذابیت احساسی تصاویر می‌شوند.

براساس داده‌های حاصل از معیارهای انتخاب عکس خوب توسط داوران در مسابقات عکاسی، این الگوریتم  به عکس‌ها براساس عناصر فنی نظیر تاری،هایلایت و استفاده از سایه‌ها، نمره می‌دهد.

زمانیکه این سیستم به طور رسمی برای استفاده در موبایل و رایانه ارائه شود، قرار است عکس‌ها را براساس عناصر ذاتی دیگری چون جذابیت، ظرافت زیبایی یا جذابیت‌های حسی رتبه بندی کند.

در حالت ایده آل، هر عکس با یک تصویرمرجع با موضوع و سبک مشابه مقایسه خواهد شد.

در صورتی که چنین تصویرمرجعی در دسترس نباشد، گوگل از داده‌های آماری استفاده خواهد کرد تا بتواند احتمال ترجیح انسان در انتخاب تصاویر را اندازه گیری کند.

این الگوریتم پس از بررسی تمام فاکتورها به تمام عکس‌ها یک نمره میانگین در بازه 1 تا 10 می‌دهد و ویرایش‌هایی را برای مواردی چون روشنایی و نمایش بهتر ارائه می‌دهد.

مهندسان گوگل امیدوارند که این سیستم به کاربران اجازه دهد که این ویرایش‌ها را در زمانی کم انجام دهند.

گوگل مدعی شده است که امتیازبندی تصاویر توسط این سیستم بسیار نزدیک به انتخاب انسان است و عکس هایی که دارای عناصر فنی مناسب هستند و احساسات را برمی‌انگیزند، بیشترین امتیاز را دریافت می‌کنند.

در نمونه‌های منتشر شده توسط گوگل، به نظر می‌رسید تصاویر غروب آفتاب و آب، نمرات بالاتری از تصاویری گرفتند که تنها تصاویر درخت و مزارع بودند.

حسین طالبی می‌افزاید: این نوع امتیازدهی به پیش‌بینی باکیفیت تر و دقیق‌تر منجر می‌شود و برای تمام تصاویر قابل استفاده است.

در حالی که این سیستم هنوز برای استفاده عموم منتشر نشده است، مهندسان گوگل امیدوارند که به زودی کاربران بتوانند با این اپلیکیشن عکس‌های بهتری را به ثبت برسانند.

در حال حاضر سیستم‌های خودکار رتبه‌بندی فقط عکس‌ها را به دسته‌های با کیفیت بالا و کم رتبه‌بندی می کنند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.