تجارت الکترونیک

رمز ارز

December 25, 2017
14:54 دوشنبه، 4ام دیماه 1396
کد خبر: 86728

در همایش بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال مطرح شد؛ علم بیت‌کوین و بلاک چین، مهم‌تر از استخراج و سرمایه‌گذاری

همایش بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال ۲۵ آذرماه به همت انجمن علمی دانشکده کامپیوتر دانشگاه علم و صنعت برگزار شد. سهیل شهیدی مدیرعامل Payment24، محمدرضا ناطقی مسئول فنی لیون کامپیوتر، سعید حسینی مدیر لیون کامپیوتر، رضا قربانی مدیر شبکه راه‌پرداخت و مسعود شریفی کارشناس ارشد دانشگاه امام صادق (ع) سخنرانان این مراسم بودند. آن‌ها تاکید کردند فناوری بلاک‌چین و ارزهای دیجیتال باوجوداینکه تازه‌وارد هستند اما بسیاری را با خود همراه کرده‌اند. آنچه در این میان ضرورت دارد این است که با اطلاع‌رسانی، آگاهی کافی به افراد داده شود تا بدانند چه اتفاقی در حال رخ دادن است و با علم کافی وارد این عرصه شوند.

سهیل شهیدی نخستین سخنران این مراسم بود. او با بیان اینکه بیت‌کوین ایده خوبی بود که به‌خوبی از آن استقبال شد، گفت: «در سرمایه‌گذاری برای بیت‌کوین به این نکته مهم توجه داشته باشید که بخشی از سرمایه خود را برای آن صرف کنید که در صورت از دست دادن آن، تاثیری در زندگی شما نداشته باشد. مهم‌تر از آن این است که با دانش و اطلاعات کافی در این زمینه ورود پیدا کنید.»

محمدرضا ناطقی مسئول فنی لیون کامپیوتر، دیگر سخنران مراسم بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال در دانشگاه علم و صنعت بود. او با بیان مقدمه‌ای بر کریپتوکارنسی‌ها گفت: «از لحاظ تکنولوژی، بیت‌کوین و ارزهای مجازی بر مبنای اجماع کار می‌کنند و همین اجماع به آن امنیت می‌دهد. این اجماع نیازمند یک منبع بزرگ سخت‌افزاری است تا افراد، بخشی از این داستان باشند و هرکسی در هر جای دنیا به بیت‌کوین دسترسی داشته باشد. غیرمتمرکز بودن بیت‌کوین به این معناست که هر فردی می‌تواند بخشی از این شبکه باشد. بیمه و ضمانت بیت‌کوین، غیرمتمرکز بودن آن است. تا به امروز، سیستم کلی بلاک‌چین هک نشده است و این موضوع از همان اجماع ایجاد شده است. بلاک‌چین از سه تکنولوژی رمزنویسی کلید اختصاصی، شبکه همتابه‌همتا (P2P) و برنامه پروتکل بلاک‌چین تشکیل شده است.»

در ادامه سعید حسینی مؤسس لیون کامپیوتر، سخرانی خود را آغاز کرد. او در رابطه با دستگاه‌های ماینینگ بیت‌کوین گفت: «دستگاه Asic معتبرترین دستگاه در دنیا است و می‌توانید با استفاده از آن بیت‌کوین را استخراج کنید. دستگاه ریگ ماینینگ هم نمونه دیگری است که کارت گرافیک در آن تعبیه‌شده است. قیمت ارزها و سختی شبکه عوامل مؤثر بر ماینینگ است که هر یک از دستگاه‌های فوق معایب و مزایای خاص خود را دارند. هفتاد درصد ماینرهای دنیا چینی هستند و با توجه به ارزآوری ماینینگ در دنیا روسیه اقدامات بسیاری زیادی دراین‌باره انجام داده است و بنا دارد بزرگ‌ترین مزرعه (Farm) استخراج اروپا را تأسیس کند. ما هم باید در این زمینه ورود پیدا کنیم تا ضرر نکنیم و در آینده مصرف‌کننده نباشیم. دولت و بانک مرکزی می‌توانند مزرعه ماینینگ راه‌اندازی کنند و ما هم از این موضوع بهره ببریم.»

رضا قربانی، مدیر شبکه راه پرداخت سخنران دیگر این همایش بود. او در ابتدا با اشاره به فناوری بلاک‌چین گفت: «یک اتفاق فناورانه در کنار تمام روندها مثل هوش تجاری، هوش مصنوعی، ربوتیک و … چند سالی است که به وجود آمده و راجع‌به آن گفت‌وگو می‌شود که آن بلاک‌چین است. بانکداری، بورس، بیمه و پرداخت صنایعی بوده‌اند که فناوری بر روی آن تأثیر بسیاری گذاشته است و ما هرچقدر جلوتر آمدیم، فناوری‌ها با سرعت بیشتری رشد کردند و ما به‌راحتی آن‌ها را پذیرفتیم. وقتی از بیت‌کوین نام می‌بریم از چهار مفهوم صحبت می‌کنیم؛ پروتکل، شبکه، ارز و پیاده‌سازی متن باز.»

قربانی در ادامه با بیان اینکه افراد کمتر به سمت خواندن کتاب تخصصی می‌روند اما در رابطه با بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال مهم‌ترین عامل مطالعه و افزایش علم در این زمینه است، به معرفی کتاب‌های تخصصی در این زمینه پرداخت و گفت: «انقلاب بلاک‌چین، کسب‌وکار زنجیره بلوک، بیگ‌بنگ بیت‌کوین، مفاهیم بیت‌کوین و … کتاب‌هایی هستند که در این زمینه نوشته شده است و لازم است کسانی که خواهان ورود به این عرصه هستند، با علم کافی، این کار را انجام دهند. رویکرد کلی نهادهای قانونی به بیت‌کوین هم این است که منافعی دارد و ما بر روی آن کار می‌کنیم. بانک مرکزی ایران هم چندی پیش در این رابطه اعلام کرده است بیت‌کوین نه قانونی است و نه غیرقانونی و افراد باید با ریسک خود آن را بپذیرند و در این راه مراقب کلاه‌برداران باشند.»

او به کاربردهای زنجیره بلوک اشاره کرد و گفت: «حسابداری، تسویه معاملات، دادوستدهای مالی، ارز دیجیتال، اینترنت اشیا، مدیریت زنجیره تأمین، دولت الکترونیک، حفاظت از داده‌ها و امنیت، ازجمله فعالیت‌های زنجیره بلوک است. درواقع مسیری که آغاز شده خیلی بزرگ‌تر از این است که این سؤال مطرح شود؛ بیت‌کوین بخریم یا اتریوم؟ شما باید روی تکنولوژی سرمایه‌گذاری کنید.»

در پایان مسعود شریفی کارشناس ارشد دانشگاه امام صادق (ع)، با بیان اینکه شعار اولیه بیت‌کوین رهایی از چنگ دلار و بانک بوده است، گفت: «پشتوانه بیت‌کوین پردازش است. بیت‌کوین خیلی شفاف است اما قابل کنترل نیست. باید به این نکته اشاره کنیم که پشتوانه پول‌های موجود، دولت‌ها هستند که در حقیقت برند آن تلقی می‌شوند و سقوط هر یک ملزم به دیگری است. با توجه به پیشرفتی که بیت‌کوین در حال طی کردن آن است و روزبه‌روز بر ارزش آن افزوده می‌شود باید بگوییم سقوط دلار جدی است و بلاک‌چین، آینده مالی دنیا را تغییر خواهد داد. با توجه به اینکه بلاک‌چین، فراتر از بیت‌کوین است؛ ورود به تکنولوژی بلاک‌چین ضروری است و برای دانشگاه‌های صنعتی، ایجاد یک گروه پژوهشی و یا انجمن، برای بررسی عملکرد بلاک‌چین باید عملی شود.»

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.