فناوری

December 26, 2017
17:20 سه شنبه، 5ام دیماه 1396
کد خبر: 86774

استفاده از هوش مصنوعی برای تشخیص صحت اظهارات متهمان

دانشمندان موفق شده‌اند به کمک یادگیری ماشینی تا ۹۰ درصد راستگویی متهمان در دادگاه ساختگی را به‌درستی تشخیص دهند.

دادگاه‌ها مکان‌هایی پر از شک و ابهام هستند. روند حقیقت‌یابی توسط قضات مراحل خاص خود را دارد؛ اما یک متهم تمام تلاش خود را می‌کند تا هیئت منصفه را متقاعد کند که گناهکار نیست و خود را از اتهام وارده تبرئه کند. در این بین، هیئت منصفه باید بر اساس شواهد موجود خود تلاش کند تا بفهمد آیا متهم مجرم است یا خیر. شواهد یادشده ممکن است در یک دادگاه شهادت یک شاهد بی‌طرف و در دادگاهی دیگر مدارک فیزیکی کشف‌شده باشند.

در مواردی که متهم قصد فریب دادگاه را دارد، حالت‌های مشخصی در رفتار او مشاهده می‌شود. سیستم مبتنی بر یادگیری ماشینی با علم به این موارد می‌تواند با بررسی حرکات متهم، اظهارات او را راستی‌آزمایی کند. این سیستم از بینایی کامپیوتری برای تشخیص و دسته‌بندی حرکات بسیار کوچک چهره و تحلیل فرکانس صدای افراد استفاده می‌کند و از این طریق با دقت ۹۰ درصد متوجه دروغ می‌شود. این آمار با بررسی ویدیوی ۱۰۴ دادگاه صوری با حضور هنرپیشه‌هایی که به آن‌ها گفته شده بود راست بگویند یا قصد فریب داشته باشند انجام گرفت.

بر اساس این مطالعه، در زندگی عادی شاید دروغ‌هایی گفته شود که آسیبی به کسی وارد نکند. این دروغ‌ها که به دروغ‌ مصلحتی شهرت دارند، شاید جزو جدانشدنی زندگی افراد باشند؛ اما موقعیت‌هایی مانند دادگاه وجود دارد که دروغ گفتن در آن‌ها به‌شدت مذموم است؛ چرا که ممکن است منجر به محاکمه‌ی فرد بی‌گناه و آزادی فرد مجرم شود.

مدل‌های یادگیری ماشینی به کمک ویژگی‌هایی که به آن‌ها تعلیم داده می‌شود، قادر به تشخیص صحت اظهارات متهم می‌شوند.

ویژگی‌های مذکور شامل حالت‌های چهره مانند حالت لب‌ها، ابروها و… به‌عنوان مهم‌ترین عوامل هستند و علاوه‌ بر این‌، مواردی مانند صدای متهم و دست‌خط وی در اظهارات کتبی مورد تحلیل ماشینی قرار می‌گیرد. البته دو مورد اخیر معمولا تأثیر چندانی ندارند و راست یا دروغ اظهارات متهم معمولا با همان تحلیل چهره مشخص می‌شود.

نکته‌ی قابل توجه این است که برای تعلیم هر چه بهتر یک مدل تشخیصی، باید داده‌های درستی در اختیار آن قرار بگیرد. داده‌های مدل مورد بحث داده‌هایی هستند که اساتید کامپیوتر دانشگاه میشیگان و دانشگاه نورت تگزاس تهیه و منتشر کردند. این داده‌ها شامل ویدیوهایی هستند که در آن‌ها از افراد خواسته شده بود که راست یا دروغ بگویند. البته روند کار به این سادگی نبود؛ اما به هر حال با داده‌هایی که ممکن است در دنیای واقعی به دست بیاید فاصله دارد. با این حساب اگر قرار باشد تشخیص‌های هوش مصنوعی نیز به دلیل ضعف در تعلیم با ضریب اطمینان پایین انجام شود، کمک چندانی به روند قضاوت نخواهد کرد.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.