رگولاتوری

January 3, 2018
13:25 چهارشنبه، 13ام دیماه 1396
کد خبر: 86943

شرط وزیرارتباطات برای ادامه فعالیت تلگرام

همانطور که اطلاع دارید در روزهای گذشته عملکرد پیام رسان تلگرام و شبکه اجتماعی اینستاگرام دچار مشکل شده است و امکان دسترسی به آنها بدون تغییر IP امکانپذیر نمی باشد. در روزهای گذشته شایعه فیلترنیگ دائمی تلگرام شنیده میشد، اما پس از مدتی این اخبار تکذیب شد. امروز محمد جواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری در حاشیه جلسه هئیت دولت در گفتگو با خبرنگاران، در خصوص آخرین وضعیت تلگرام و اینستاگرام توضیحاتی ارائه داد. به گزارش خبرگزاری مهر، جهرمی گفت آن چیزی که مشخص است با توجه به اینکه با استفاده از ظرفیت های خوبی که در کشور برای توسعه کسب و کار و اشتغال ایجاد شده مورد سوءاستفاده برخی قرار گرفت و  اثرات آن در چند روز گذشته در کشور قابل مشاهده بود.

او در ادامه توضیح داد که آسیب های زیادی به آرامش و زندگی مردم وارد شده است. چالشی وجود داشت که بین چیزی که در حال وقوع در کشور است و چیزی که مورد استفاده مردم بود در صورت مسدود شدن موجب نارضایتی مردم شده و امنیت اجتماعی کشور زیر سوال می رفت. جهرمی اینگونه افزود  که هم دسترسی آزاد در منشور حقوق شهروندی و هم امنیت حق مردم است که دولت و شورای امنیت کشور کارگزار این مسئله هستند و ریاست آن با آقای رحمانی فضلی است.

وزیر ارتباطات اعلام کرد که بسیاری از کانال های تلگرامی اقدامات تروریستی را ترویج داده و مردم را به فساد تشویق می کنند. آمارها و مستندات وجود دارد که اگر تاکنون آماری ارائه نداده ایم به دلیل عدم ترویج خشونت بوده است. کانال هایی که مردم را به آتش زدن خانه مسئولان، مساجد، تکایا و مراکز نظامی تشویق می کنند.  این گونه موارد در هیچ کشوری اجازه فعالیت نخواهند داشت.

جهرمی در خصوص دلیل توقف شبکه های اجتماعی اینگونه توضیح داد:

در مرحله اول توقف شبکه های اجتماعی درباره فعالیت این شبکه ها در شورای عالی امنیت ملی در شرایطی که نظرات متعددی در این باره وجود داشت، تصمیم گیری شد که نتیجه آن توقف برخی از این شبکه ها بود که این تصمیم طی چند روز گذشته در کشور اجرایی شد. با توجه به بازگشت آرامش به کشور از شب گذشته در اکثر نقاط کشور آرامش برقرار است. جا دارد از همه دستگاه ها و نهادهای امنیتی از این بابت تشکر کنیم.

او گام بعدی را بازگشایی این شبکه ها دانست و اعلام کرد که در چند روز گذشته پیگیری هایی در این زمینه از شورای امنیت کشور انجام دادیم که در مناطقی که آرامش حاکم است این شبکه ها بازگشایی شوند. جهرمی همچنین گفت در طی مکاتبه با مدیر تلگرام ادامه فعالیت این برنامه را منوط به حذف موارد تروریستی اعلام کرده است. جهرمی اینچنین توضیح داد:

با مدیر تلگرام نیز مکاتبه کردیم که ادامه فعالیت تلگرام در ایران منوط به حذف موارد تروریستی است. بیشترین کاربران و حجم استفاده از تلگرام در ایران است، طبیعتاً اگر احترام متقابل نباشد شرایط دشوار خواهد شد. مدیر تلگرام به مقررات موجود و درخواست مردم برای حذف موارد تروریستی احترام بگذارد.

او در پایان گفت: "کشور در موارد سیاسی و انتقادی «باز» عملکرد کرده است، همه ارکان نظام ظرفیت انتقادی این شبکه ها را پذیرفته اند، سخت ترین انتقادات در فضای مجازی علیه دولت صورت می گیرد اما دولت آن را قبول کرده است. فازی که شبکه های اجتماعی در این شرایط کشور به آن ورود کرده اند و نوع برخورد آنها در این فضا به خصوص از جانب تلگرام، فاز ترویج خشونت و رفتارهای تروریستی است."

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.