امینت

January 3, 2018
14:58 چهارشنبه، 13ام دیماه 1396
کد خبر: 86949

افزایش چشمگیر استفاده از VPN و نرم‌افزارهای فیلترشکن/ فروش فیلترشکن تا ۵۰هزار تومان

استفاده از روش‌های مختلف دور زدن نرم افزار فیلترینگ ایران، طی چند روز گذشته چندین برابر شده است.

آمار موتورهای جستجوی گوگل و بینگ نیز حکایت از آن دارد که ایرانی‌های در هفته جاری واژه‌های مرتبط با «فیلترشکن» را بیش‌از سایر واژه‌ها جستجو کرده‌اند.

علاوه بر این و با توجه به اینکه فروش نرم‌افزارها و روش‌های مختلف دور زدن فیلترینگ از نظر قانونی جرم تلقی می‌شود؛ اما برخی از فعالان بازار رایانه و تلفن‌همراه نیز از این فرصت استفاده کرده‌اند و انواع نرم‌افزارهای فیلترشکن را با قیمت  5 تا 30 هزار تومان به کاربران می‌فروشند که بیشتر آن‌ها بعد از مدتی از کار می‌افتند.

یکی از فعالان بازار تلفن‌همراه در این باره به خبرنگار اقتصاد آنلاین گفت: در حال حاضر مردم زیادی برای نصب فیلترشکن به ما رجوع می‌کنند و حاضرند هزینه زیادی برای دور زدن فیلترینگ بپردازند چون بسیاری از آن‌ها از تلگرام درآمدزایی دارند و اگر نتوانند به سرورهای این پیام‌رسان دسترسی پیدا کنند ، متضرر می‌شوند.

وی با اشاره به اینکه کاربران محصولات اپل بیشترین تقاضا برای نصب نرم‌افزارهای فیلتر شکن را دارند اظهار کرد: چون نرم‌افزارهای فیلترشکن برای اندروید و سیستم عامل ویندوز به راحتی در اینترنت پیدا می‌شود، به همین خاطر کاربران این سیستم‌عامل‌ها نسبت به اپلی‌ها مشکلات کمتری برای دور زدن فیلترینگ دارند و نیازی به خرید نرم افزار ندارند.

این فروشنده گوشی تلفن‌همراه درپاسخ به این سوال که آیا از غیرقانونی بودن فروش نرم‌افزارهای فیلترشکن خبر دارید؟ گفت: نرم‌افزارهایی که ما در اختیار مراجعه کنندگان قرار می‌دهیم برای حفظ امنیت کاربران در فضای مجازی ساخته شده‌اند و فکر نمی‌کنم فروش این نرم‌افزارها منع قانونی داشته باشد.

علاوه بر فروش انواع فیلترشکن‌ها در بازارهای تلفن‌همراه و رایانه، تبلیغات گسترده ای در اینترنت و به ویژه شبکه‌های اجتماعی برای فروش انواع VPN ها می‌شود که منابع ارایه دهنده خدمات آن‌ها نامعلوم است و مشخص نیست که کاربران برای انتقال اطلاعات خود به چه سرورهایی متصل می‌شوند و به گفته کارشناسان بسیاری از این VPNها ،جاسوس‌افزار هستند و می‌توانند اطلاعات انتقالی کاربران را رویت کنند و آن‌ها را در اختیار سودجویان بگذارند.

VPNها در فضای مجازی ، به طور مدت‌دار و با قیمت 3 تا 25 هزار تومان برای هر ماه، به فروش می‌رسند.

  • مشترک شوید!

    برای عضویت در خبرنامه روزانه ایستنا؛ نشانی پست الکترونیکی خود را در فرم زیر وارد نمایید. پس از آن به صورت خودکار ایمیلی به نشانی شما ارسال میشود، برای تکمیل عضویت خود و تایید صحت نشانی پست الکترونیک وارد شده، می بایست بر روی لینکی که در این ایمیل برایتان ارسال شده کلیک نمایید. پس از آن پیامی مبنی بر تکمیل عضویت شما در خبرنامه روزانه ایستنا نمایش داده میشود.

    با عضویت در خبرنامه پیامکی آژانس خبری فناوری اطلاعات و ارتباطات (ایستنا) به طور روزانه آخرین اخبار، گزارشها و تحلیل های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات را در هر لحظه و هر کجا از طریق پیام کوتاه دریافت خواهید کرد. برای عضویت در این خبرنامه، مشترکین سیمکارت های همراه اول لازم است عبارت 150 را به شماره 201464 و مشترکین سیمکارت های ایرانسل عبارت ozv ictn را به شماره ۸۲۸۲ ارسال کنند. دریافت موفق هر بسته خبری که محتوی پیامکی با حجم ۵پیامک بوده و ۴ تا ۶ عنوان خبری را شامل میشود، ۳۵۰ ریال برای مشترک هزینه در بردارد که در صورتحساب ارسالی از سوی اپراتور مربوطه محاسبه و از اعتبار موجود در حساب مشترکین سیمکارت های دائمی کسر میشود. بخشی از این درآمد این سرویس از سوی اپراتور میزبان شما به ایستنا پرداخت میشود. مشترکین در هر لحظه براساس دستورالعمل اعلامی در پایان هر بسته خبری قادر خواهند بود اشتراک خود را در این سرویس لغو کنند. هزینه دریافت هر بسته خبری برای مشترکین صرفا ۳۵۰ ریال خواهد بود و این هزینه برای مشترکین در حال استفاده از خدمات رومینگ بین الملل اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم هزینه اضافه ای در بر نخواهد داشت.